انواع سبک گچ بری
08
مرداد

انواع سبک گچ بری

انواع سبک گچ بری

سال ها پیش گچ بری یکی از تزئینات داخلی شیک در منازل مسکونی محسوب می شد.

در سال های اخیر نیز با شناخته شدن سبک کلاسیک و طرح های جدیدی که در دکوراسیون داخلی عرضه شد دوباره بازار گچ بری رونق یافت و در پروژه های لوکس ساختمانی از آن استفاده می شود.

در ادامه مطلب به بررسی تفاوت ها و شباهت های این دو سبک گچ بری خواهیم پرداخت.

 

قبل از خواندن توصیه می شود مقالات زیر را نیز مطالعه کنید:

 

انواع سبک گچ بری

سبک‌های گچ بری

گچ بری ها در دوسبک سنتی و مدرن انجام می شوند.

گچ بری سنتی در واقع همان گچ بری است که در خانه های قدیمی مورد استفاده قرار می گرفت و زینت بخش آن نوع سبک زندگی بود که در این گچ بری ها طرح هایی بسیار ظریف به چشم می خورد و دراجرای سقف ها از گچ بری های شلوغ استفاده می شد و بعد ار اتمام گچ بری گل و برگ های آنها را رنگ آمیزی می کردند.

این سبک گچ بری به گونه ای اجرا می شد که برای بیننده تداعی‌ کننده باغ‌ها و بهشت باشند. و به همین منظوراز طرح گل ها و پرندگان استفاده می شد.

استفاده از رنگ ها در این نوع سبک گچ بری دارای ویژگی خاصی بود و طرفداران بسیاری را مجذوب خود می کرد، شاید تصور آن برای شما امکان پذیر نباشد ولی در رنگ آمیزی این نوع گچ بری ها از رنگ هایی همچون قرمز و سبز و طلایی برای جلوه دادن به گچ بری استفاده می کردنند.

گچبری سنتی در ایران خود دارای سبک‌های زیرمجموعه می باشد که ما در این مطلب آنها را به طور اختصار معرفی خواهیم کرد.

البته به این نکته توجه داشته باشید استفاده از گچ بری در تمام نقاط جهان به عنوان یک هنر اشرافی شناخته شده است و به همین دلیل است که در خانه های ثروتمندان مورد استفاده قرار می گرفته است. اما در ایران و درمکان ها مذهبی و به دلیل احترام خاص مردم به این فضا ها، بسیاری از نمونه‌های ممتاز گچبری سنتی ایرانی در مسجدها و اماکن مذهبی صورت می گرفت.

در ادامه سبک‌های گچ بری سنتی ایرانی را برای شما سروران عزیز معرفی خواهیم کرد پس با ما همراه باشید:

 

گچ بری معرق

نمونه ی انجام شده این نوع گچ بری را می توان در مشهد، اردهال کاشان ومحراب مسجد میدان ساوه پیدا کرد و روش اجرای این نوع گچ بری مانند کاشی کاری معرق می باشد.

در ابتدا ملات گچ رنگی را قبل از آنکه سفت شود به شکل دلخواه قطعه قطعه می کردند و این قطعات بریده شده را در کنار هم قرار میدادند و ملات گچ را آما ده کرده و در پشت آن میریختند تا تمام زمینه ی کار یکنواخت شود و درآخر تکه ی کامل شده و بدون نقص را با دوغ آب در آن محل قرار می دادند.

 

گچ بری لایه ای

در این نوع گچبری روش کار به این گونه است که لایه ی گچ کشته را در محلی که قبلا با گچ زیرسازی شده است میکشند و لایه های بعد را با همین روش اجرا می کنند.

این روش نوعی از گچبری تراش می باشد و اغلب در گچبری رنگی مورد استفاده قرار می گیرد وهنگامی که میخواهند به چند رنگ مختلف در آید از آن استفاده می کنند که در این نوع گچ بری هر لایه دارای رنگ خاصی می باشد که بعد از اتمام گچ بری با ابزارهای مخصوص شروع به درآوردن طرح ها با رنگ های مختلف میکنند.

در این سبک از گچ بری نباید ضخامت هر لایه بیشتر از ۱ تا ۲ میلیمتر باشد و دلیل آن این است که لایه گچ ترک می خورد.

 

گچ بری تخمه کن

در تخمه درآوری ماده ی اصلی و مهم بکار گیری گچ سفید و نرم می باشد و روش آن به این گونه است که درابتدا گچ غربال میشود و هنگامی که گچ به درجه ای از نرمی مناسب رسید با آب مخلوط میشود تا یک خمیر نرم و یکدست بوجود بیاید و سپس آن را روی دیوار مالیده تا صاف و یکدست شود.

 

نکاتی درباره گچ بری تخمه

نقوش آبرنگی که بر روی گچ انجام می شود در اثر گذشت زمان شفافیت خود را ازدست میدهد و فرسوده می شود و از طرف دیگر نیز مواد رنگی به مرور زمان چسبندگی خود را از دست می دهند و به همین جهت دچار ریزش و از بین رفتنگی می شود اما در این نوع گچبری به دلیل آنکه گچ ورنگ با یکدیگر مخلوط می شوند ودر عمق یکدیگر فرو می روند شاهد این نوع علائم نمی باشیم و در هنگام مرمت این نوع گچ بری نیز کار با اصول بیشتری صورت می پذیرد.

در این اجرای این نوع گچبری سایه روشن به چشم نمی خورد و این در حالی می باشد که در نقوش دیگر روی گچ سایه پردازی می شود.

یک از عوامل مخرب و ناسازگار با گچ رطوبت می باشد و به همین جهت انتخاب فضای مورد نظر برای انجام عملیات گچ بری از اهمیت بسیارزیادی برخوردار می باشد.

 

گچبری لکه یا کلوخی

این نوع گچکاری از قرن سیزدهم به دلیل نفوذ هنر مغرب زمین به ایران تحمیل شد و نمونه های اجرای آن را می توان در کاخ هایی که دراین دوره بنا شده است مشاهده کرد.

در این نوع سبک، گچ بری به نحو زننده ای برجستگی زیاد داشت و به همین دلیل به آن گچ بری کلوخی می گفتند.

 

گچبری هشته

سابقه ی این نوع گچ بری به پیش از اسلام برمیگردد و می توان آن را در دوره رازی و آذری مشاهده کرد و بناهایی مانند دوازده امام یزد، مسجد جامع اصفهان، محراب مسجد گلپایگان از نمونه های بارز آن می باشند.

 

گچ بری مدرن

گج بری مدرن با گچ بری سنتی کاملا” متفاوت می باشد و در آن دیگر خبری از گل‌های برجسته بزرگ و یا مرغان بهشتی نمی باشد و این سبک با طراحی‌ها و خطوط ساده شناخته شده است. در گچبری به سبک مدرن از خطوط راست با زاویه‌های قائمه یا خطوط نرم و منحنی بهره می برند.

بر خلاف گچ بری‌هایی که در دهه های قبل توسط پیمان کارانی ماهرانجام میشد و فقط جنبۀ تزئینی برای سقف داشت، در سبک مدرن کارآیی بیشتری از این هنر انتظار می‌رود.

به عنوان مثال المان‌ها و تزئیناتی که با گچ ساخته می‌شوند بیشتر برای پوشش فضاهایی می باشد که می خواهیم آنها را از معرض چشم پنهان کنیم و از طرف دیگر تلفیق این نوع گچ بری با نور پردازی دقیق می تواند جلوۀ هر دو کار را تا حد بسیار زیادی بالا ببرد.

در ابتدا به دلیل هزینۀ بالا، وجود شک و شبهه و وقت‌گیر بودنِ اجرای گچ بری، فقط دراتاق پذیرایی و در ناحیه سقف اجرا می‌شد و از طرف دیگر نیز نقوش شلوغ و پر نقش ‌ونگار گچ بری سنتی برای اتاق های خواب و یا دیگر فضا ها مناسب نبود.

اما امروزه با پیشرفت هنر معماری و وجود نرم افزار های مرتبط در طراحی می توانیم شاهد گچ بری‌های مناسب در اتاق‌خواب‌ها و دیگر قسمت‌های خانه باشیم و این خود یکی از مزایای سبک گچ بری مدرن می باشد.

گچ بری های مدرن به دو صورت انجام می شود که روش اول در هنگام ساخت یا بازسازی منزل مسکونی توسط پیمان کاران گچ بر صورت می پذیرد و مطابق با طرحی که طراح برای سقف و دیوار ها در نظر گرفته الگو سازی شده و بعد از تایید طراح و معمار، اجرایی می شود که این روش پر هزینه می باشد و به دلیل دقت بالا در کارمدت زمان بسیاری را به خود اختصاص می دهد.

روش دوم استفاده از گچ بری هایی می باشد که به صورت قطعات پیش ساخته در بازار موجود می باشد و طراحان با توجه به فضای مورد نظر در طرح خود طراحی کرده و بعد از تایید کارفرما خریداری و در محل مورد نظر اجرا می کنند.

 

کلام آخر

یکی از المان هایی که می تواند در زیبایی دکوراسیون داخلی تاثیر گذار باشد گچ بری است که اگر طراح و معمار آن را طبق استانداردهای زیبایی‌شناسی و رعایت تناسب در هر فضا طراحی و اجرا کنند می تواند یک فضای بسیاز زیبا را به وجود بیاورد و ما به شما این پیشنهاد را می کنیم که درهنگام طراحی و انتخاب مدل گچ بری از سلیقه تمام افراد خانواده استفاده کنیید و به دلیل هزینه بالای این المان از متخصصین طراحی داخلی کمک بگیرید.

 

 

 

برای مشاوره ی رایگان می توانید با شماره های ۰۹۱۲۲۴۶۰۰۸۹ | ۰۹۱۲۱۴۷۱۸۴۷ به طور مستقیم تماس بگیرید.

نظرات خود را در ارتباط با این مقاله ما بنویسید.

موفق باشید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۲ میانگین: ۵]