ساختمان کانون وکلای دادگستری
15
اسفند

ساختمان کانون وکلای دادگستری

ساختمان کانون وکلای دادگستری – سید هادی میر میران

ساختمان کانون وکلای دادگستری یکی از بناهای معاصر ایران است.

با نگاهی معمارانه در سال ۱۳۷۴ طراحی آن توسط سید هادی میرمیران انجام گرفته است.

پایان ساخت و بهره برداری از این بنا به سال ۱۳۷۹ بر می گردد.

 

ساختمان کانون وکلای دادگستری

مکان قرار گیری این بنا در نزدیکی میدان آرژانتین بوده و به منظور فعالیت های اعضای کانون وکلا طراحی و احداث گردیده است که کاربران امکان بهره برداری از فضا به منظور فعالیت های اداری و آموزشی و حرفه ای را داشته باشند.

بنا در چهار طبقه احداث گردیده است با مساحت کلی ۴۷۰۰ متر مربع که البته دارای دو طبقه زیر هم کف نیز می باشد.

زمین این بنا تناسبات مستطیل شکل دارد و در راستای شرقی – غربی واقع شده.

و به این صورت هست که این بستر مستطیلی شکل دارای ابعاد  ۱۸ در ۵۴ در حقیقت ۹۷۲ متر مربع می باشد.

اما در ادامه قصد خواهیم داشت به بررسی زاویه نگاه این معمار برجسته معاصر ایران بپردازیم.

در حقیقت قصد بر آن است که به نوعی این اثر را از زاویه دیدی تخصصی مورد بررسی قرار دهیم تا دریابیم برای دست یابی به یک اثر فاخر، یک طراح از چه زاویه ای به بستر نگاه می کند.

در این بنا شیوه ی طراحی به کار گرفته شده توسط معمار کاملا متفاوت با شیوه های ترکیبی است.

در این طرح مشاهده می کنیم که معمار برخی از اصول را در تمامی لایه های یک بنا و عملکردهای آن به کار گرفته است.

اصولی مانند توجه به پر و خالی بودن احجام و سایه اندازی های ناشی از آن که در طی بازه زمانی شب و روز نمایان می شود.

ترکیب بندی هایی که از تقابل خطوط عمودی و افقی حاصل می گردد.

در طرح ها و بناهایی که به واسطه این معمار ساخته شده چند ویژگی بارز و شایان ذکر به صورت مشترک میان آثار وی مشهود است.

مواردی مانند:

تمایل طراح به مفهوم سازی و ذهن گرایی، همانطور که در سیر تاریخی معماری رو به تکامل در اصفهان مشهود است.

در این آثار نیز گرایش به فرم و فضا در گذار از ماده به روح مشاهده می گردد.

و نیز توجه ویژه به کلیت بنای ساخته شده و انتخاب کلی گرایی به جای جزئی نگری.

در اینجا سه مولفه برای شکل گیری این اثر را عنوان خواهیم کرد:
  1. ایده :
    ایده اصلی معمار برای ساخت این اثر بحث “شناور بودن در فضا” است.
  2. تفکر :
    تفکر طراح برای ساخت این بنا خیال انگیز بودن فضاست و سعی در خلق فضایی خیال انگیز دارد.
  3. انگیزه :
    انگیزه طراح این بوده که طبقات را به صورت معلق طراحی کند.
    که این محلق بودن به واسطه فضای پیرامونی احاطه شود.
    احاطه همه جانبه فضا در آن خلق شود.
    این احساس معلق بودن به محض ورود به طبقه همکف توسط مخاطب قابل در است.
    به نحوی که نگاه از سطح به سمت آسمان و آخرین طبقه به زیبایی هدایت می گردد.
    شکاف بین دو بدنه هرچقدر بیشتر به سمت بالا می رویم بازتر می شود.
    نیز شاهد طراحی راهروی پیرامونی هستیم که به دو دیواره ی کناری چسبیده نشده.
    تکرار حس شناور بودن به مراتب در فضا قابل مشاهده است.
    وقتی مخاطب به صورت مکرر شکاف بین کف و دیواره راهرو ها را حس می کند.
    علاوه بر این، این شکاف به طور بسیار جامعی روشنایی فضا را در زمینی با چنین ابعاد کشیده تامین می کند.
    زمین کشیده شرقی – غربی که مسلما نمی توان از نور مزاحم غرب برای تکمیل تامین روشنایی آن بهره جست.
    این شفاف در در جبهه ظاهری و بیرونی نما و هم در جبهه داخلی و احساس درونی نما مشهود است.
    این به نوعی نگاه به سبک کاری وکلا در راستای صداقت و شفافیت است.
    به نوعی بازتاب عملکرد و کاربری حاکم بر بناست.

 

ساختمان وکلای دادگستری

علاوه بر این شیوه ی بسیار زیبا و هنرمندانه ای در بحث مصالح و متریال به کار رفته در این ساختمان وجود دارد.

آن هم کاربردی خلاقانه از متریال “مس” و “برنج” است که به نوعی نقش مقابل با فضای خالی و شفاف پیرامونی خود را بازی می کند.

در عین حال از زاویه دید شهری به نوعی نقش مکمل را نیز خواهد داشت.

به نحوی که این ترکیب متریال از بیرون به درون ساختمان نیز کشیده شده است و تزیین سرتاسری فضای داخلی را نیز بر عهده دارد که در جایگاه خود کاربرد و نمودی بسیار ناب و خلاقانه ست.

در این بنا طراح به طور تمام و کمال از تمامی مساحت زمین در دست بهره جسته است.

فضا به منظور بهره گیری کامل برای استفاده و ایجاد عملکرد های مختلف بسیار انعطاف پذبر طراحی شده است.

جالب اینجاست که از نظر گرافیکی و نمادین نیز از نماد ترازو در نمای بنا و نیز وجود و استفاده از نور طبیعی به عنوان نمادی از شفافیت نیز استفاده شده است.

در جبهه بیرونی بنا به طرزی نمادی سمبلی مدرن از ترازوی عدالت را مشاهده خواهیم کرد.

به شکل وزنه هایی بزرک اما به شکل معلق در بدنه خارجی بنا نمود پیدا می کند.

و در عین حال این مبحث که بیرون بنا به نحوی انعکاس دهنده داخلی بناست خود به نوعی تداعی کننده شفافیت که بازتاب عملکرد کلی بناست می باشد.

بنایی که نور از هر طرف شامل بخش های داخلی آن می گردد.

 

مقالات مرتبط:
مناطق فعالیت خدمات بازسازی

شرکت معماری و دکوراسیون داخلی دکوطرح خدمات خود را در ازگل، اقدسیه، الهیه، اوین، باغ فردوس، تجریش، دارآباد، درکه، دربند، زعفرانیه، فرمانیه، فرشته، قیطریه، کامرانیه، محمودیه، ولنجک، نیاوران اختیاریه، پاسداران، دروس، دولت، دیباجی، جردن-ولیعصر، سیدخندان، ظفر، قلهک، ونک و میرداماد، سایر مناطق تهران ارائه می دهد.

 

پروژه های مرتبط با این مقاله که توسط شرکت دکوطرح طرح انجام شده است:

 

برای مشاوره ی رایگان می توانید با شماره های ۰۹۱۲۲۴۶۰۰۸۹ | ۰۹۱۲۱۴۷۱۸۴۷ به طور مستقیم تماس بگیرید.

نظرات خود را در ارتباط با این مقاله برای ما بنویسید.

موفق باشید.

 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۸ میانگین: ۴.۸]