اهمیت سامانه مدیریت ساختمان
29
دی

اهمیت سامانه مدیریت ساختمان

سامانه مدیریت ساختمان یا BMS که بعضی ها به آن با عنوان سیستم اتوماسیون ساختمان می شناسند، سامانه‌ ای است که بر مبنای کامپیوتر و نرم افزار و سخت افزار کار می کند و برای مراقبت و هدایت تجهیزات الکترو مکانیکی داخل ساختمان مانند تهویه مطبوع و درست، روشنایی مناسب، سیستم قدرت، سامانه‌ی آتش‌نشانی، ایمنی و امنیت و غیره در داخل ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد.  هدف از پیاده‌ کردن این سیستم‌ ها و سامانه های مدیریت ساختمان در ساخت ساختمان، تطبیق دادن اجزای مختلف سیستم با توجه به شرایط و نیاز ساختمان در لحظه ی خاص است. این سیستم می‌تواند با توجه به کاربری ساختمان که شامل مسکونی، اداری، تجاری، بیمارستان و… می شود، طراحی و اجرا شده و بر همه ی فعالیت‌ های آن مثل باز و بسته‌ شدن درب ها، ورود و خروج اشخاص، فعالیت سیستم‌ های روشنایی، سیستم‌ های تهویه‌ ی مطبوع و طبیعی، پنجره و پرده‌ ی اتاق‌ ها، تجهیزات دیداری-شنیداری و … نظارت و مدیریت کند. همچنین سیستم مدیریت ساختمان یا همان BMS به سیستمی گفته می شود که در ساخت یا تعمیرات ساختمان مسکونی و تعمیرات خانه نصب می شود و از طریق اجزایی که به خورت خودکار و با سیستم های مختلف کنترل می شود، قسمت های مختلف ساختمان و نمایش خروجی های مناسب را برای شخض امکان پذیر می کند. قسمت های مختلف تحت کنترل معمولا شامل تجهیزات مکانیکی و سیستم تهویه مطبوع (HVAC) و تجهیزات روشنایی هستند که می تواند به سیستم های ایمنی، آتش نشانی، تنظیم دسترسی، تامین برق اضطراری و … نیز دسترسی داشته باشد. در این مقاله ما قصد داریم برخی از مواردی که این سامانه ها در آن اهمیت دارد را بررسی کنیم.

 

پیشنهاد نویسنده: چک لیست تعمیرات ساختمان، چهار مزیت بازسازی ساختمان

اهمیت استفاده از سامانه مدیریت ساختمان

اهمیت استفاده از سامانه های مدیریت ساختمان از این جهت است که هزینه هایی که برای نصب و راه اندازی سامانه صرف می‌شود معمولاً بین ۳ تا ۵ سال به طور کامل احیا می‌شود و به این ترتیب با داشتن وسیله‌ ای برای صرفه جویی در مصرف انرژی می توان به حفظ و تامین سرمایه اصلی به میزان کاملا مطلوب و مدیریت زمان دست پیدا کرد.

با توجه دقیق تر به جزئیات کار در مسائل مربوط به انرژی و بررسی و برآورد هزینه مصرف شده در کاربردهای گوناگون می‌توان به سه مورد زیر دست پیدا کرد:

  • – صرفه جویی بدون هزینه یا با کمترین هزینه
    – صرفه جویی با هزینه کم
    – صرفه جویی با هزینه نسبتا بالا

 

الف. صرفه جویی با کمترین هزینه یا بدون هزینه

به کمک تنظیم محسوس سامانه های کنترلی می توان با هدایت عملکرد تجهیزات تغییرات عمده و مفیدی در روند عملکرد دستگاه ایجاد کرد که تقریباً بدون هزینه و یا با کمترین هزینه است.

ب.  صرفه جویی با هزینه کم

این روند در بخش‌هایی که به طور مداوم مورد استفاده قرار می گیرند از جمله موارد زیر کاربرد دارد:
کنترل کننده سامانه روشنایی، سوئیچ زمانی در سامانه آب گرم کن، کنترل کننده سیفون‌ توالت، کنترل کننده حرارت مرکزی

 

ج. صرفه جویی با هزینه نسبتا بالا

این روند در طرح هایی به کار می رود که نیازمند ایجاد تغییرات عمده و محسوس و یا تغییر مکان در نقشه و همچنین مستلزم به کار بردن تجهیزات بسیار مدرن و حساس و پیشرفته هستند. به عنوان مثال جایگزینی سامانه بویلر و مشعل حرارتی با هدایت گر گاز داغ در واحد آب گرم و یا سامانه‌ های دارای چیلر و همچنین در جایی که مصرف هم زمان برق و گرما وجود دارد.

 

حال به اهمیت این سامانه ها می پردازیم:

۱. قابلیت انعطاف آن ها
۲. قابلیت اعتبار آن ها
۳. کاهش بسیار زیاد هزینه در زندگی

 

قابلیت انعطاف

یکی از مهمترین ویژگی های سامانه های مدیریت ساختمان که آن را بسیار کاربردی می کند، قابلیت انعطاف در آن است. به این معنا که می توان انواع تغییرات را با توجه به نیاز ساختمان و با استفاده از حداقل نرم افزار، در آن ایجاد نمود بدون آنکه نیازی به به کار گیری سخت افزارهای پیچیده و سخت و سرمایه‌ گذاری پر هزینه و اضافی باشد. در واقع سامانه های مدیریت ساختمان به صورت یک شبکه کاملا گسترده طراحی می‌ شود که به راحتی بر روی کامپیوتر های شخصی نصب می شود و به کمک استاندارد هایی که در مایکروسافت معرفی شده است، می‌ توان آن ها را در هر زمانی به روز رسانی کرد.

 

قابلیت اعتبار

سامانه های مدیریت ساختمان سامانه‌های کاملاً قابل اعتماد هستند و بسیار دقیق عمل می‌کنند. به این صورت که بر عملکرد کل شبکه نظارت کرده و از مصرف بیش از اندازه و بی رویه انرژی و پیشامد موقعیت های بحرانی جلو گیری می کنند. این سامانه‌ ها در بسیاری از شبکه های متنوع از جمله تهویه درست و مطبوع سرمایش و گرمایش ساختمان، سامانه های کنترلی امنیتی ناظر آسانسور و مدیریت مرکزی تجهیزات نصب شده قابل استفاده است.

 

کاهش بسیار زیاد هزینه در زندگی

در طراحی سامانه با توجه به اختیاراتی که وجود دارد ابتدا باید به ارزیابی هزینه‌های جاری بپردازیم. در این مورد باید به بازدهی مصرف انرژی و صرفه جویی آن توجه کنیم. محل و جهت ساختمان، ثبات سرما و گرما، تاثیر باد، آب و هوا، روشنایی و تهویه طبیعی و درست در این سامانه ها اهمیت زیادی دارد. در ساختمان هایی که مصرف بالایی در انرژی دارند باید حتماً یک آنالیز بر روی هزینه دوره زندگی انجام شود و بر این اساس به طراحی اصولی پرداخت که در واقع تأثیر مستقیم بر روی هزینه ها دارند.

 

جمع آوری

در انتخاب تجهیزات و سرویس‌ ها توجه به این نکته ضروری است که حتماً موازنه بین قیمت و هزینه اتصال نصب نگهداری و میزان صرفه جویی در مصرف انرژی صورت بگیرد. در طور کلی می‌ توان ۳ درصد تا ۶ درصد صرفه جویی در هزینه را برای ساختمان هایی که مصرف بسیار بالایی در انرژی دارند در نظر گرفت. بنابراین اگرچه در آغاز این طور به نظر می‌ رسد که سامانه‌ های مدیریت ساختمان باعث ایجاد هزینه‌ های زیادی در نصب و اجرای آنها می شوند ولی با بررسی دقیق تر موضوع مشخص می‌ شود که پس از ۳ تا ۵ سال هزینه های به کار برده شده به طور کامل بر می گردند و صرفه جویی در انرژی و هزینه های جاری را هم در بر می گیرد.

[بر گرفته از کتاب “تنظیم شرایط محیطی” اثر دکتر زهرا قیابکلو]

 

پیشنهاد نویسنده: عایق منزل

 

پروژه های مرتبط با این مقاله که توسط شرکت دکوطرح طرح انجام شده است:

 

برای مشاوره ی رایگان می توانید با شماره های ۰۹۱۲۲۴۶۰۰۸۹ | ۰۹۱۲۱۴۷۱۸۴۷ به طور مستقیم تماس بگیرید.

نظرات خود را در ارتباط با این مقاله برای ما بنویسید.

موفق باشید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۳ میانگین: ۵]