مؤلفه های طب سنتی
17
بهمن

مؤلفه های طب سنتی در معماری

بررسی مؤلفه های طب سنتی در فضای معماری؛ طب سنتی در معماری

طب سنتی در معماری : بشر امروزی به دلیل شیوه زندگی ناسالم و محیط غیر طبیعی با مشکلات بسیاری روبرو است.

چالش اصلی جوامع انسانی در حال حاضر و در آینده نزدیک، ارائه روشهایی برای زندگی سالم و پیشگیری از بیماریهاست.

این امر بسیاری از گروه های مردمی را به استفاده از روش های درمانی طب مکمل(سنتی) سوق می دهد.

 

بررسی مؤلفه های طب سنتی در فضای معماری

طب سنتی در معماری

این شیوه ها که تفاوت هایی در اصول، قواعد و راه های تشخیص و درمان را دارا هستند؛

سعی در بازگرداندن سلامتی به افراد بیمار و جلوگیری از ایجاد بیماری در اشخاص سالم دارند.

مردم بسیاری از کشورها امروزه به دنبال یافتن شیوههایی از درمانهای طبیعی هستند تا علاوه بر درمان بیماریهایشان، عاملی برای پیشگیری از ابتلا به بیماریها باشند.

همچنین به علت عدم توفیق طب نوین در درمان برخی بیماری ها، عوارض جانبی و هزینه های گزاف این درمان ها شاهد گسترش روز افزون طب نشان دهنده جایگاه قابل ملاحظه ی طب مکمل، مکمل(سنتی) در جامعه هستیم.

رشد تقاضا در این زمینه چه از طرف مردم، چه صنایع (سنتی) در عرصه بهداشت و درمان است؛

که توجه و حمایت بیشتر دولتمردان و جوامع علمی- دانشگاهی را به خود معطوف داشته است و در جهان از جایگاه ویژه ای برخوردار شده است.

بدون شک کاربرد منطقی و صحیح طب مکمل و لحاظ نمودن مباحث اخلاق پزشکی، ضمن جلوگیری از استفاده ناآگاهانه و بی دلیل از این رشته می تواند در پایه ریزی اساسی و علمی آن مؤثر باشد.

بنابراین در این مقاله سعی شده است برای درک میزان مقبولیت طب مکمل (سنتی) روشهای متنوع وگسترده آن بیان گردد؛

و با توجه به اهمیت طبیعیات و مزاج در طب سنتی به تعاریف مربوطه در این زمینه پرداخته شود و سر نخ هایی از طب در باب معماری بررسی گردد که در نهایت با توجه به تأثیر محیط بر ادراک فضای معماری، خلق محیطی مناسب برای مراجعین در کنار یافتن راه کار های معمارانه محقق شود.

 

پیشرفت معماری و طب سنتی

همگام با پیشرفت صنعتی و توسعه شهرنشینی و تحولات اجتماعی و اقتصادی شهرها، نیازهای روحی و روانی انسان نادیده گرفته شده است؛

و بشر امروزی به دلیل شیوه زندگی ناسالم و محیط غیر طبیعی با مشکلات بسیاری روبرو است.

چالش اصلی جوامع انسانی در حال حاضر و در آینده نزدیک، ارائه روشهایی برای زندگی سالم و پیشگیری از بیماریهاست.

طب غربی یکی از رویکردهای بشر به مسئله سلامت وبیماری است.

در کنار این روش شیوه های دیگری از پزشکی نیز وجود دارند که با تفاوت هایی در اصول، قواعد و راه های تشخیص و درمان، سعی در بازگرداندن سلامتی به افراد بیمار و جلوگیری از ایجاد بیماری در اشخاص سالم دارند.

این شیوه ها با نام طب مکمل(سنتی) شناخته می شوند؛

این درمان ها در زمینه پیشگیری و معالجه بیماری ها مؤثر واقع می شود و مهمتر اینکه سلامتی را به حد مطلوبی ارتقا می دهد.

بنابراین افزایش توجه و گرایش مردم به روش های سالم زیستن، بسیاری از گروه های مردمی را به استفاده از روش های درمانی طب مکمل(سنتی) سوق می دهد.

پس برای اینکه درک صحیحی از طب مکمل(سنتی) داشته باشیم؛

در ابتدا به بیان تعاریف مرتبط با آن، قوانین اساسی طب مکمل و اصول  روشهای متنوع وگسترده طب مکمل(سنتی) بیان می شود و سر، درمانی آن می پردازیم.

 

اهمیت طب سنتی در معماری معاصر و سنتی

در ادامه برای درک میزان مقبولیت طب مکمل نخ هایی از طب در باب معماری بررسی می گردد با توجه به اهمیت طبیعیات و مزاج در طب سنتی به تعاریف مربوطه در این زمینه پرداخته می شود و سپس با توجه به اهمیت محیط پیرامون انسان در ادراکات فضایی او و تاثیر آن بر روح و روان انسان عنوان می شود که در نهایت منجر به درک تاثیر عوامل محیطی بر انسان و درک ضرورت توجه به ادراک فضای معماری برای بازیابی محدودیت های از دست رفته می گردد.

شاید بتوان گفت یکی از چالش هایی که طب مکمل با آن مواجه می باشد؛

این است که آیا وجود مراکز طب مکمل (سنتی) لازم است، در پاسخ می توان گفت بر اساس مطالعات انجام شده در این رابطه، طب مکمل(سنتی) در چند دهه اخیر رشد فزایندهایی داشته است.

مردم بسیاری از کشورها امروزه به دنبال یافتن شیوههایی از درمانهای طبیعی هستند تا علاوه بر درمان بیماریهایشان، عاملی برای پیشگیری از ابتلا به بیماریها باشد.

رشد تقاضا در این زمینه چه از طرف مردم، چه صنایع نشان دهنده جایگاه قابل ملاحظه ی طب مکمل (سنتی) در عرصه بهداشت و درمان است؛

که توجه و حمایت بیشتر دولتمردان و جوامع علمی- دانشگاهی را به خود معطوف داشته است.

طب سنتی دانش و مهارت حفظ سلامتی به شیوهای کل انگارانه است؛

این شیوه ریشه در تئوریهای بومی و قومی، اعتقادات و باورها و تجربه ی ملتها دارد که نسل به نسل تا به امروز منتشر شده و به ما رسیده است.

با توجه به شیوع روز افزون بیماری های روحی و جسمی قرن حاضر که به میزان زیادی به چشم می خورد برای بیمارانی که از طب مکمل(سنتی) استفاده می کنند با فراهم آوردن امکانات و تسهیلات جهت جبران محدودیت های جسمی و روحی آنان در کنار یافتن راه کارهای معماری و زمینه های بازگشت سلامت روحی و جسمی برای بیماران موثر واقع می شود.

صحبت در مورد طب مکمل(سنتی) معمولا طیف وسیعی از واکنش های مثبت و منفی را در پی دارد؛

که می تواند از یک گرایش و پذیرش افراطی تا یک انکار بی دلیل و نا آگاهانه و انتقادی متفاوت باشد.

 

ما منتظر نظرات خوب شما هستیم شرکت معماری و دکوراسیون داخلی دکوطرح با کادری مجرب در امر پیمانکاری و ساخت و ساز پروژه های عمرانی و مهندسین ذیربط، از صفر تا صد پروژه شما را اجرا می نماید. این تیم با سابقه ای طولانی در امر ساخت و ساز و اجرا در خدمت شما هموطنان گرامی می باشد.

 

در دکوطرح بخوانید :

 

شرکت معماری و دکوراسیون داخلی دکوطرح خدمات خود را در ازگل، اقدسیه، الهیه، اوین، باغ فردوس، تجریش، دارآباد، درکه، دربند، زعفرانیه، فرمانیه، فرشته، قیطریه، کامرانیه، محمودیه، ولنجک، نیاوران اختیاریه، پاسداران، دروس، دولت، دیباجی، جردن-ولیعصر، سیدخندان، ظفر، قلهک، ونک و میرداماد، سایر مناطق تهران ارائه می دهد.

 

پروژه های مرتبط با این مقاله که توسط شرکت دکوطرح طرح انجام شده است:

 

برای مشاوره ی رایگان می توانید با شماره های ۰۹۱۲۲۴۶۰۰۸۹ | ۰۹۱۲۱۴۷۱۸۴۷ به طور مستقیم تماس بگیرید.

نظرات خود را در ارتباط با مؤلفه های طب سنتی در معماری برای ما بنویسید.

موفق باشید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۳ میانگین: ۴.۷]