تفاوت املاک با مستغلات چیست؟
13
اسفند

تفاوت املاک با مستغلات چیست؟

تفاوت املاک با مستغلات چیست؟

به کلیه اموال منقول و غیرمنقول مستقر در یک محدوده ملک ( املاک ) گفته می شود که بطور کلی زمین، ساختمان، محصولات کشاورزی، منابع طبیعی، مواد معدنی و…را تشکیل می دهد.اکثر اشخاص کلمه ملک را برای خانه و بنایی که درآن محدوده وجود دارد بکار می برند. املاک و مستغلات یا مشاوره املاک می نامند نوعی کسب وکار چندگانه است که در زمینه نوسازی ساختمان ها، مشاوره در امور ملکی، خرید و فروش ملک، رهن و اجاره مجموعه ساختمانی، ساخت وساز، پیمانکاری و… فعالیت دارند و دارای مجوز رسمی، پروانه کسب، کد رهگیری و شناسه صنفی هستند.

 

قبل از خواندن این مقاله توصیه می شود مقالات زیر را نیز مطالعه کنید:

 

 

تفاوت املاک با مستغلات چیست؟

سرمایه گذاری در املاک و مستغلات چیست؟

سرمایه گذاری در املاک و مستغلات شامل خرید زمین با هر نوع کاربری، ساختمان، ویلا و غیره می باشد. در این نوع سرمایه گذاری، سرمایه گذاران در مدت زمان کوتاهتری به ارزش واقعی سرمایه خود می رسند. سرمایه گذاری های املاک با توجه به وضعیت بازار تغییر خواهد کرد.شرایط بازار، ارز، محل قرارگیری ملک و ویژگی های منطقه، میزان عرضه و تقاضا موضوعاتی هستند که باید ارزیابی شوند. بسیاری از سرمایه گذاران نیز با تبدیل املاک در هنگام افزایش، سود کسب می کنند.سرمایه گذاری در املاک و مستغلات در دو دسته مختلف ارزیابی می شود: مسکونی و تجاری.

 

تعریف املاک و مستغلات

املاک و مستغلات به کلیه اموال غیر منقول مستقر در یک ملک گفته می‌شود، که به‌طور کلی از زمین، ساختمان، محصولات کشاورزی، منابع طبیعی، مواد معدنی و آب‌های زیرزمینی تشکیل شده‌است. بنگاه یا همان مشاور املاک در انگلیسی با نام real estate شناخته می شود. که به کسب و کار های فیزیکی خرید ملک، فروش ملک، پیش فروش ملک و اجاره ملک مشغول هستند. در اکثر مواقع، واژه املاک و مستغلات برای اشاره به خانه (مسکن) یا ساختمانی که در آن محدوده مشخص، واقع شده است، بکار می‌رود. واژه املاک و مستغلات همچنین، به کسب‌وکاری (شغلی) اشاره دارد، که در زمینه خرید، فروش، رهن یا اجاره زمین، ساختمان و خانه فعالیت می‌نماید.

 

تفاوت املاک و مستغلات در چیست؟

به کلیه اموال منقول و غیرمنقول مستقر در یک محدوده ملک گفته می شود که بطور کلی زمین، ساختمان، محصولات کشاورزی ، منابع طبیعی، مواد معدنی و… را تشکیل می دهد. اکثر اشخاص کلمه ملک را برای خانه و بنایی که در آن محدوده وجود دارد بکار می برند. املاک و مستغلات نیز نوعی کسب و کار چندگانه است که در زمینه نوسازی ساختمان ها، مشاوره در امور ملکی، خرید و فروش ملک، رهن و اجاره، ساخت و ساز، پیمانکاری و… فعالیت دارند و دارای مجوز رسمی، پروانه کسب، کد رهگیری و شناسه صنفی هستند. گفتیم که سرمایه گذاری در املاک و مستغلات شامل خرید زمین با هر نوع کاربری، ساختمان، ویلا و … می باشد. در این نوع سرمایه گذاری، سرمایه گذاران در مدت زمان کوتاه تری به ارزش واقعی سرمایه خود می رسند. سرمایه گذاری های املاک با توجه به وضعیت بازار تغییر خواهد کرد. شرایط بازار، محل قرارگیری ملک و ویژگی های منطقه، میزان عرضه و تقاضا موضوعاتی هستند که باید ارزیابی شوند. بسیاری از سرمایه گذاران نیز با تبدیل املاک در هنگام افزایش، سود کسب می کنند.

 

ارزیابی املاک و عوامل موثر در ارزش و قیمت ملک

  • مکان: نزدیکی ملک به مکان هایی خاص قیمت ملک را بالا و نزدیکی به برخی مکان های دیگر قیمت آن را پایین می آورد. بطور مثال نزدیکی به مدارس، مکان های تجاری، مساجد و سایر این گونه مکان ها قیمت ملک شما را بالا می برد. اما نزدیکی به کارخانه های شیمیایی و یا مکان های پر سرو صدا قیمت ملک را پایین می آورد.
  • وسعت: در بیشتر مواقع، “وسعت” نقش چشم گیری در بالا و پایین شدن قیمت دارد. مثلاً اگر ملک شما رو به دریا یا باغ باشد قیمت آن بالا می رود.
  • ارایه خدمات: ارائه ی خدماتی مانند برق، آب، گاز، تلفن، در بالا رفتن ارزش ملک تأثیر می گذارد.
  • نوع ملک: ملک ها در انواع گوناگون وجود دارد و روی ملک تأثیر مستقیمی دارد مثلاً اگر شما ملک ۱۰۰ متری مسکونی دارید و ملک تجاری ۱۰۰ متری دیگری را در همان منطقه داشته باشید قیمت ملک تجاری بیشتر از مسکونی خواهد بود.
  • عمر ملک: هر چه ساخت ملک جدیدتر باشد قیمت و ارزش آن نیز بیشتر می شود و هر چه عمر آن بیشتر، از ارزش آن کاسته می شود. درست مانند خرید ماشین جدید و دست دوم، ماشین جدید تا ۵ سال حداقل نیازی به خرج خاصی ندارد اما ماشین دست دوم هزینه هایی برایتان به همراه خواهد داشت.
  • هزینه کل: هزینه ی زمین و ساخت طبق متر مربع حساب می شود و اینکه آن ملک مسکونی باشد یا تجاری؛ هزینه ی کارگران و ساخت هم حساب می شود.
  • بازگرداندن اموال: صاحب ملک از ملک تجاری یا مسکونی خود درآمد های متفاوتی می تواند داشته باشد همچنین هزینه منطقه ها نیز با هم تفاوت دارد.
  • نسبت بین عرضه و تقاضا: به طور مثال؛ اگر در همان منطقه ای که ملک شما وجود دارد املاک دیگری با همان خصوصیات وجود داشته باشد این امر باعث نوعی رقابت می شود که منجر به پایین آمدن قیمت ملک می شود اما اگر ملک های آن منطقه کم باشد قیمت هم بالا می رود.
  • شرایط اقتصادی: شرایط اقتصادی در قیمت ملک تأثیر می گذارد رکود اقتصادی باعث می شود که درخواست ملک در بین مردم کم شود. بنابراین قیمت پایین می آید. برخی افراد باهوش از این فرصت ها استفاده می کنند و در زمان رکود ملک را با قیمت پایین می خرند و در شرایط بهتر می فروشند.
  • شرایط سیاسی: شرایط سیاسی مانند شرایط اقتصادی ست و انواع خبرهای سیاسی در بالا و پایین شدن قیمت ها تأثیر دارد.

 

نکات مهم درمورد سرمایه گذاری در املاک و مستغلات

سرمایه گذاری در املاک و مستغلات می‌تواند یک راه عالی برای کسب درآمد و ایجاد ثروت باشد. با این حال، مانند هر سرمایه گذاری دیگری، ریسک‌‌هایی نیز همراه است. در اینجا چند نکته مهم برای سرمایه گذاری موفق در املاک و مستغلات آورده شده است:

  • هدف خود را مشخص کنید: قبل از شروع سرمایه گذاری، مهم است که بدانید که به دنبال چه چیزی هستید. آیا می‌خواهید از طریق اجاره درآمد کسب کنید؟ یا می‌خواهید ملک را با سود بفروشید؟ اهداف شما به شما کمک می‌کند تا استراتژی سرمایه گذاری خود را تعیین کنید.
  • تحقیق کنید: قبل از سرمایه گذاری در هر ملکی، مهم است که تحقیقات خود را انجام دهید. این کار شامل بررسی بازار محلی، بررسی ملک و اطمینان از این است قیمت مناسب شما باشد.
  • از یک متخصص کمک بگیرید: اگر تازه کار هستید، لازم است که از یک متخصص املاک و مستغلات کمک بگیرید. یک متخصص می‌تواند به شما کمک کند تا ملک مناسب را پیدا کنید و از اشتباهات پرهزینه جلوگیری کنید.
  • برای ریسک آماده باشید: هیچ سرمایه گذاری بدون ریسک نیست. در سرمایه گذاری در املاک و مستغلات، احتمال کاهش ارزش ملک وجود دارد. مهم است که برای این ریسک آماده باشید و فقط سرمایه‌ای را سرمایه گذاری کنید که می‌توانید از دست بدهید.
  • صبر داشته باشید: سرمایه گذاری در املاک و مستغلات یک سرمایه گذاری بلند مدت است. ممکن است سال‌‌ها طول بکشد تا سود کسب کنید. مهم است که صبر داشته باشید و به اهداف خود متعهد باشید.

با رعایت این نکات، می‌توانید شانس خود را برای موفقیت در سرمایه گذاری در املاک و مستغلات افزایش دهید.

 

 

برای مشاوره ی رایگان می توانید با شماره های ۰۹۱۲۲۴۶۰۰۸۹ | ۰۹۱۲۱۴۷۱۸۴۷ به طور مستقیم تماس بگیرید.

نظرات خود را در ارتباط با این مقاله ما بنویسید.

موفق باشید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۴ میانگین: ۴.۸]