سامانه های مدیریت ساختمان
29
دی

سامانه های مدیریت ساختمان

امروزه استفاده از ساختمان های هوشمند، یکی از بحث هایی است که در مجمع های عمومی مورد بررسی و بحث قرار می گیرد. در واقع، ساختمان هوشمند به ساختمانی گفته می شود که در ساخت ساختمان با ایجاد محیطی پویا و مقرون به صرفه به وسیله یک پارچه کردن چهار عنصر اصلی یعنی سامانه‌ ها ساختار سرویس‌ ها مدیریت و رابطه میان آنها است. می توان ساختمان هوشمند را این گونه تعریف کرد که همه اجزای داخلی آن به وسیله ی یک سامانه یکپارچه و ایجاد یک منطق سازگار با پیرامونی که در آن قرار دارد، در تعامل با یکدیگر هستند. البته این سامانه ها در نمای خانه و نمای ساختمان هم به کار برده می شوند. در این مقاله می خواهیم با انواع سامانه های کنترلی در ساختمان و کاربرد های آن ها آشنا شویم.

 

 

پیشنهاد نویسنده: اولویت بازسازی ساختمان

انواع سامانه های EMS و کاربری های مختلف

سامانه های EMS سامانه های کنترلی ای هستند که با تنظیم عملکرد ساعتی و یا دوره ای تجهیزات به کار برده شده در آن ها، از اتلاف انرژی جلوگیری می‌ کنند. به این معنا که زمان و محدوده خاموش و روشن شدن دستگاه ها را با توجه به داده های از پیش تعیین شده ای بر اساس یک سامانه خاص تنظیم می‌ کند. در صورتی که هدف ایجاد شرایط زیبایی ساختمان و لوکس بودن آن، بیشتر به همراه کاربری آسان تر از امکانات در ساختمان باشد، تا حد زیادی می توان از سامانه های کنترلی مختلف به عنوان سامانه های هوشمند ساختمان استفاده کرد.

 

انواع سامانه های مدیریت ساختمان

BMS یا سامانه های مدیریت ساختمان در واقع راه‌ حل جامعی برای مدیریت ساختمان پیشنهاد می‌ کند. شبکه BMS ترکیبی است برای تامین نیاز های مدیریتی ساختمان به همراه امنیت در عملکرد و راحتی فهم در جنبه علمی موضوع. یکی از مهم ترین ویژگی‌ های سامانه های مدیریت ساختمان که آن را کاربردی تر می‌ کند، قابل انعطاف بودن آن است. به این معنا که می توان انواع تغییرات را با توجه به نیاز ساختمان و با حداقل نرم‌ افزار در آن ایجاد نموده، بدون آن که نیازی به به کارگیری سخت افزار های پیچیده و اضافی و سرمایه‌ گذاری هزینه بر باشد. در واقع سامانه به صورت یک شبکه کاملا گسترده طراحی می‌ شود که به راحتی بر روی رایانه ی شخصی قابل نصب است و به کمک استاندارد های مایکروسافت می توان آن را در هر زمان به روز کرد. 

این سامانه ها شامل کنترل در موارد زیر هستند:

۱. سامانه های کنترل گرما و سرما
۲. سامانه های کنترل روشنایی
۳. سامانه های اعلام و اطفا حریق
۴. سامانه های کنترل آسانسور
۵. سامانه های کنترل برق اضطراری
۶. سامانه های اخباری لرزه
۷. سامانه های زیر ساختاری کنترلی شامل توزیع اطلاعات و تلفن
۸. سامانه های دوربین مدار بسته
۹. سامانه های کنترل دسترسی
۱۰. سامانه های توزیع سیگنال های تلویزیونی و ماهواره ای

 

حال می خواهیم انواع سامانه های مدیریت ساختمان را بررسی کنیم:

۱. سامانه با برنامه زمان بندی روزانه

این سامانه بر اساس فهرست زمان بندی که به عنوان داده در اختیار آن قرار می گیرد و به کمک ساعت های الکترو مکانیکی در عملکرد های مختلفی به کار برده می شود. این سامانه بیشتر در زمان تعطیلات و ساعت هایی از روز که فرد، قادر به کنترل دستی دستگاه نیست، مورد استفاده قرار می گیرد.
به طور کلی مواردی که این سامانه در آن ها استفاده می شود به صورت زیر است:

۱. سامانه روشنایی داخلی و خارجی ساختمان
۲. کنترل حرارتی محیط و تنظیم درجه حرارت داخلی
۳. تهویه مطبوع هوای محیط
۴. کنترل فن های تهویه و تخلیه
۵. ترموستات های مستقیم و معکوس

 

۲. سامانه بهینه سازی دما بر اساس زمان

این سامانه تعیین کننده کنترل عملگرهای چند کاره و کنترل پیشرفته دما است. در این سامانه، دمای هوای داخل و خارج همواره ثبت می شود. به همین علت زمان خاموش و روشن شدن سامانه با تغییرات دما تعیین می شود.
کاربرد عمده این سامانه در سرمایش، گرمایش و تهویه مطبوع است. این نوع سامانه با ذخیره عملکرد، می تواند بهترین نتیجه و بازدهی را با کمترین هزینه در امر صرفه جویی در انرژی ارائه دهد. وجود ضربه گیرهای کنترلی در سامانه می‌ تواند ورود و خروج هوا به محیط را در زمان مطلوب میسر کند.

 

۳. سامانه کنترلی خواستاری

این نوع سامانه در حقیقت مشابه سامانه بهینه‌ سازی زمان-دما است. با این تفاوت که با اتصال ساعت های کنترلی به سامانه مصرف جریان برق را هم کنترل می‌ کند. فایده این سیکل در بررسی بار های مطلوب و میزان مصرف برق است که در آخر با موازنه کردن این دو مورد مصرف انرژی را به حداقل می رساند.

مواردی که این سامانه در آن ها کاربرد دارد عبارتند از:

– حرارت مرکزی و تهویه مطبوع و مناسب موتور کمپرسور های هوایی سامانه دزدگیر
– قفل مرکزی سامانه هشدار آتش و اطفا حریق

همچنین با کاهش کار های غیر ضروری در ساختمان که با توجه به ورودی در نظر گرفته شده تعیین می شود، به میزان قابل توجهی مصرف برق را کاهش می دهد و به همین خاطر هزینه ی ناشی از مصرف برق هم کاهش میابد.

جمع آوری:

ناگفته نماند که تعریفی که از ساختمان هوشمند کردیم، به این مفهوم نیست که این ساختمان در مقابل هر اتفاق یا رویدادی، بتواند مناسب با آن تصمیم گیری کند و عکس العمل نشان دهد. بلکه به آن معنی است که سامانه بر اساس حالت هایی که در ساختمان یا یک مکان خاص پیش آمده و برنامه های از پیش تعیین شده، اقدام به تصمیم‌ گیری مناسب کند. به عبارتی ساختمان هوشمند در مقابل عوامل مختلف توانایی بروز خلاقیت خاصی را نخواهد داشت. بلکه بر اساس استنتاج های منطقی رفتار خواهد کرد از طرف دیگر مدیریت انرژی در تعریف به معنای استفاده مقرون به صرفه و کارآمد از انرژی است. استفاده از این سامانه ها، سهولت در کنترل، کاهش هزینه و زیبایی در طراحی داخلی و طراحی دکوراسیون را به همراه خواهد داشت.

[بر گرفته از کتاب “تنظیم شرایط محیطی” اثر دکتر زهرا قیابکلو]

 

پیشنهاد نویسنده: بازسازی دکوراسیون داخلی، اهمیت سامانه های مدیریت ساختمان

 

پروژه های مرتبط با این مقاله که توسط شرکت دکوطرح طرح انجام شده است:

 

برای مشاوره ی رایگان می توانید با شماره های ۰۹۱۲۲۴۶۰۰۸۹ | ۰۹۱۲۱۴۷۱۸۴۷ به طور مستقیم تماس بگیرید.

نظرات خود را در ارتباط با این مقاله برای ما بنویسید.

موفق باشید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۳ میانگین: ۵]