سبک های معماری و ویژگی های آن ها
02
بهمن

سبک های مختلف معماری و ویژگی های آن ها

رشته معماری، با داشتن سبک ها و گرایش های مختلف یکی از رشته های محبوبی است که نیاز به حوصله و خلاقیت فراوان دارد. شما به عنوان یک معمار باید از نکاتی که در سبک های مختلف معماری به کار می آیند، آگاه باشید. ما در مقاله ی سبک های معماری درباره این موضوع حرف زدیم که معماری به چه قسمت ها و گرایش هایی تقسیم بندی می شود و معماران در هر یک از آن ها چه کار هایی را انجام می دهند. در این مقاله اشاره کردیم که کار شناسان مربوطه، معماری را از دو طریق دسته بندی می کنند. طراحی داخلی ساختمان و طراحی داخلی منزل در هر یک از این دسته بندی ها متفاوت است. ما در این مقاله قصد داریم دسته بندی دوم را بررسی کرده و درباره ی محتوای این دسته بندی ها شما را آگاه سازیم. با ما همراه باشید.

 

پیشنهاد نویسنده: تزئینات کلاسیک

 

این دسته بندی از معماری، شامل سبک های زیر است:
۱. معماری ویکتوریایی (Victorian)
۲. معماری اسلامی (Islamic)
۳. معماری رومانیک (Romanesque)
۴. معماری باروک (Baroque)
۵. معماری تودور (Tudor)
۶. معماری باهاوس (Bauhaus)
۷. معماری نئو کلاسیک (Neo-classical)
۸. معماری رنسانس (Renaissance)
۹. معماری گوتیک (Gothic)
۱۰. معماری نوگرا یا مدرن (Modernist)

 

معماری ویکتوریایی (Victorian)

عصر ویکتوریا که از اواسط تا اواخر قرن نوزدهم ادامه داشت، شاهد بازگشت بسیاری از سبک های معماری از جمله احیای گوتیک، تودور و رومانسک و همچنین تأثیرات آسیا و خاورمیانه بود. در طول انقلاب صنعتی، بسیاری از خانه ها به عنوان بخشی از رونق مسکن به سبک ویکتوریایی ساخته شدند.
ویژگی های کلیدی این سبک: جلوه “عروسک خانه” با تزئینات دقیق، پنجره های ارسی، پنجره های خلیجی، تحمیل ۲-۳ طبقه، شکل نامتقارن، سقف شیب دار مانسارد، ایوان های دور تا دور، رنگ های روشن.
در چه مکان هایی دیده می شود: بسیاری از خانه ها در انگلستان، ایالات متحده و استرالیا.

 

معماری اسلامی (Islamic)

شروع اسلامی وابسته به مناطقی مانند ایران، آفریقای شمالی و اسپانیا بسیار متفاوت است. مسجد بهترین نمونه از سبک معماری اسلامی است. ویژگی های معماری اسلامی از جمله طاق های برجسته ، گنبد و حیاط است.
ویژگی های اصلی: قوس نعل اسب ، طرح های هندسی ، بیشتر تمرکز بر روی فضاهای بسته و داخلی است تا صفحه های سوراخ دار خارجی.
در چه مکان هایی دیده می شود: ایران، مسجد هوی در چین

 

معماری رومانسک (Romanesque)

معماری رومانسک که همچنین به عنوان معماری نورمن هم شناخته می شود، در اواخر قرن دهم در سراسر اروپا ظهور کرد. مشهور ترین ویژگی این سبک از معماری، طاق گرد است که به طور معمول در کلیساها ی سبک رومی یافت می شود و از اصلی ترین بازماندگان آن دوره هستند.
ویژگی های اصلی: طاق های گرد ، تکرار ردیفهای طاقهای سر گرد ، تزئینات سبک گل و شاخ و برگ و قالبهای کابل دور درها به سبک طناب پیچ خورده.
در چه مکان هایی دیده می شود: کلیسای جامع پورتو ، پرتغال

 

معماری باروک (Baroque)

باروک که از اواخر قرن شانزدهم در ایتالیا آغاز و از سبک رسمی تر رومانسک دور شد، زیرا از آن لطیف تر ،نمایشی و هدفش جلب توجه بینندگان بود.
ویژگی های کلیدی: زیراندازهای شکسته، در اوج آنها “شکسته”، گاهی اوقات با تزئینات تاجی قرار گرفته در مرکز، تزئینات دقیق، ستون های جفت شده، دیوارهای محدب و مقعر.
در چه مکان هایی دیده می شود: کاخ ورسای

 

معماری تودور (Tudor)

معماری Tudor آخرین سبک از دوره قرون وسطایی در انگلستان بین سال های ۱۴۰۰ تا ۱۶۰۰ است. در حالی که معماری تودور یا معماری چهار مرکز ویژگی متمایز این سبک از معماری است، بیشتر مردم خانه های قاب دار الوار را در دوران تودور تشخیص می دهند.
ویژگی های کلیدی: سقف کاهگلی، پنجره های کاسینت (پانل های شیشه ای به شکل الماس با ریخته گری سرب)، دودکش های سنگ تراشی، درگاه های ظریف.
در چه مکان هایی دیده می شود: کلبه آن هاتاوی، وارویک شایر، انگلیس.

 

معماری باهاوس (Bauhaus)

جنبش باهاوس این ایده را داشت که در آینده همه ی هنر و فناوری تحت ایده ساده سازی و تولید انبوه، متحد می شوند. سقف های تخت و اشکال مکعبی ویژگی های کلیدی این سبک بودند. اصول شکل ها و زاویه های مکعب باهاوس را می توان در طرح های مدرنیستی مشاهده کرد.
ویژگی های کلیدی: اشکال مکعبی ، رنگ های اصلی قرمز ، آبی و زرد ، نقشه های کف باز ، سقف های تخت ، قاب های فولادی ، دیوارهای پرده شیشه ای.
در چه مکان هایی دیده می شود: دساو ، آلمان

 

معماری نئو کلاسیک (Neo-classical)

نوکلاسیسیسم که پاسخی به باروک و روکوکو محسوب می شود، در اواسط قرن هجدهم ظهور کرد و هدف آن بازگرداندن یک اشراف و عظمت به معماری بود. الهام از سبک های کلاسیک بناها و طراحی های یونان باستان و روم گرفته شده است. سادگی و تقارن مقادیر اصلی بودند.
ویژگی های کلیدی: عظمت مقیاس ، دیوارهای خالی ، استفاده بیش از حد از ستون ها ، ستون های ایستاده ، ساختمان های بزرگ ، خطوط تمیز.
در چه مکان هایی دیده می شود: کازینو مارینو ، Malahide.

 

معماری رنسانس (Renaissance)

تحت تأثیر سبک های کلاسیک، سبک رنسانس در قرن ۱۵ در ایتالیا ظاهر شد و با هماهنگ ، شفافیت و قدرت مشخص می شد. این طرح ها برای انعکاس ظرافت و آرمان های زندگی داخلی در نظر گرفته شده بود و سرنخ هایی از آن در ویرانه های روم گرفته شده بود.
ویژگی های کلیدی: ساختمان های مربعی ، سقف های مسطح ، نقوش کلاسیک ، طاق ها و گنبدها ، ستون هایی از نوع رومی ، حیاط های محصور ، پاساژهای خلیج های طاقدار.
در چه مکان هایی دیده می شود: کلیسای سنت پیتر ، رم

 

پیشنهاد نویسنده: معماری دوران رنسانس

 

معماری گوتیک (Gothic)

از اواسط قرن دوازدهم ، معماری گوتیک شکوفایی و ویژگی های سبک های قبلی را قرض گرفت و از همه آن ها با هم استفاده کرد. تزئینات بیشتر از سبک های کلاسیک ، دیوارها نازک تر ، ستون ها باریک تر ، پنجره هایی با شیشه های رنگی تزئین شده و طوری طراحی شده اند که چشم را به سمت بالا می کشند.
ویژگی های کلیدی: ارتفاع و ابهت ، طاق های تیز ، سقف های طاق دار و ساختمانهای سبک و هوا.
در چه مکان هایی دیده می شود: کلیسای جامع نوتردام ، پاریس.

 

معماری نوگرا یا مدرن (Modernist)

مدرنیسم اصطلاحی است که در اوایل قرن بیستم به جنبشی داده شده است و می تواند شامل سبک هایی مانند آینده گرایی ، پست مدرن و جدید کلاسیک باشد. فرم ها بدون جزئیات غیرضروری و ساده طراحی شده اند و از مواد استفاده شده به جای پنهان کردن آنها تجلیل می شود.
ویژگی های کلیدی: کمبود ساختمان های تزئینی ، کم ساختمان ، استفاده از مواد مدرن ، تعامل با فضاهای داخلی و خارجی ، استفاده از آفتاب و سایه زدن برای راحتی انسان ، استفاده از شیشه و نور طبیعی.
در چه مکان هایی دیده می شود: گالری گوگنهایم ، نیویورک.

 

جمع بندی

تا به حال به یک ساختمان نگاه کرده اید و فکر کنید که سبک باهاوس است یا مدرنیست؟ رومانسک یا نئو کلاسیک؟ سبک های مختلف معماری زیادی وجود دارد که باید در نظر گرفته شود، به ویژه هنگامی که یک ساختمان در چندین دوره زندگی کرده است و با افزایش سن صفات مختلف از سبک های مختلف معماری به آن نسبت داده می شود. از همراهی شما سپاس گزاریم.

 

پروژه های مرتبط با این مقاله که توسط شرکت دکوطرح طرح انجام شده است:

 

برای مشاوره ی رایگان می توانید با شماره های ۰۹۱۲۲۴۶۰۰۸۹ | ۰۹۱۲۱۴۷۱۸۴۷ به طور مستقیم تماس بگیرید.

نظرات خود را در ارتباط با این مقاله برای ما بنویسید.

موفق باشید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۴ میانگین: ۵]