طراحی باغ فرانسوی
06
بهمن

طراحی باغ فرانسوی

طراحی باغ فرانسوی

قبل از دوره رنسانس باغ و پارک هایی که در فرانسه وجود داشته اند قابل توصیف نبوده و عظمت آنها بسیار زیاد بوده و می‌توان گفت که در آن زمان بازسازی منزل و بازسازی ساختمان از فرانسه شروع شده و در سیر تکاملی آنها باغ های متعددی به وجود آمده است.

در اوایل قرن شانزدهم سبک های ایتالیایی در هنر باغ سازی و محوطه سازی راه پیدا کرده.

سبک های مختلفی از طراحی در باغ های فرانسوی به وجود آمده است که هرکدام از آنها برای فضاهایی با متراژ مشخص مناسب می باشد.

در طراحی باغ های فرانسوی اصول طراحی وجود دارد که هر کدام از آنها در هنگام طراحی باید لحاظ شود. برای مثال تقارن ؛هندسه و محوریت از مواردی هستند که در هنگام محوطه سازی و طراحی باغ ها باید حتما اجرا گردند.

ما در این محتوا قصد داریم تا این موارد را به صورت جزئی مورد بررسی قرار دهیم تا اگر علاقه مند به طراحی باغ هایی با سبک فرانسوی هستید بتوانید از این هنر استفاده نمایید در ابتدا به سراغ تقارن یا طراحی متقارن میرویم.

 

طراحی باغ فرانسوی

استفاده از تقارن در طراحی باغ ها

در واقع طراحی متقارن به طراحی گفته می‌شود که اجزای تشکیل دهنده طرح در هر طرف از مرکز تکرار شده باشد و یا می‌توان گفت که توازن داشته باشد. معمولاً این طرح مناسب برای محل‌هایی هستند که کاملا دارای مرحزیت هستند و برای پروژه های شهری و محل‌هایی که قرار است باغ یا باغچه در آن وجود داشته باشد استفاده می شود.

معمولاً انعطاف پذیری و نظم این نوع نگرش می‌تواند به افراد آرامش دهد .استفاده کردن از شکل و فرمی که تقارن داشته باشد می‌تواند تعادل را در محیط وجود بیاورد.

تقارن معمولاً در باغ‌های ایرانی مشاهده می شود که پیشینه آن مربوط به دوره هخامنشیان می باشد .این اصل طراحی برگرفته از باغ های ایرانی می باشد که درس های فرانسوی هم دیده می‌شود.

 

استفاده از هندسه در طراحی باغ ها

هندسه و ساختار یک فضا از مهمترین ویژگی هایی است که سبک را نشان می‌دهد و فضاهایی که دارای نظم و مفاهیم تعریف شده هستند می‌توانند به طور کلی نظم متفاوتی را در فضا ایجاد کنند.

اندازه و ساختار باغ ها می توانند در قالب اشکال مربع ؛مستطیل یا هر شکل هندسی دیگر وجود داشته باشند و تاثیرگذاری هندسه در باغ وابسته به فضاهای باز و بسته می باشد.

از آنجایی که در تعمیرات ساختمان افراد به سراغ محوطه سازی هم می روند بهتر است که این اصول را در اجرای یک طرحی مناسب رعایت کرد.

 

محوریت

محوریت همان موضوعی است که باغ حول محور آن قرار است ساخته شود. یعنی بسته به فضایی که داریم و ساختمانی که در مرکز آن باغ قرار دارد محوریت صورت می‌گیرد .برای همین در باغ‌های فرانسوی معمولاً همه چیز حول محور آن هدف ساخته می‌شود که اندازه های مختلف آن ها می توانند نظم چشم گیری را ایجاد کنند.

محوریت در بین اجزا باعث خودنمایی المان هایی مانند آبنما ؛پیاده‌رو و مجسمه های عظیم می‌شود.

امروز در فرانسه دو نوع باغ وجود دارد که یکی از آنها باغ های شخصی و دیگری باغ یا پارک های عمومی می باشد.

 

الگوی کلی این باغ ها عبارتند از:

محیط هایی که کاملاً بدون فراز و نشیب هستند و چمن کاری روی آنها انجام شده .معمولاً یک تراس در مرکز قرار دارد که برای طراحی آن ساختمان از نرده هایی با سنگ و فلز استفاده می‌شوند و حوض بزرگی در وسط امارت وجود دارد و علاوه بر آن در قسمت دیگر باغ نشانه هایی از باغ فرانسوی قدیمی قرار داده شده است.

در این باغ ها و در محوطه سازی پارک ها مجسمه های بسیار زیبا ؛پرچین های شمشاد و بلند از مواردی هستند که در باغ های فرانسوی جایگاه ویژه‌ای دارد.

 

 

برای مشاوره ی رایگان می توانید با شماره های ۰۹۱۲۲۴۶۰۰۸۹ | ۰۹۱۲۱۴۷۱۸۴۷ به طور مستقیم تماس بگیرید.

نظرات خود را در ارتباط با این مقاله برای ما بنویسید.

موفق باشید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۲ میانگین: ۵]