فواید گیاهان آپارتمانی
30
دی

فواید گیاهان آپارتمانی

همگی ما به دنبال راه هایی برای زیبا تر کردن نمای خانه و نمای ساختمان منزل خودمان هستیم. از جمله کار هایی که انجام می دهیم می توان به بازسازی منزل، تزئینات ساختمان و تعمیرات ساختمان اشاره کرد. اما این کار ها کمی هزینه بر بوده و نیازمند توجه و دقت فراوانی است. یکی از کار هایی که می توانید برای آسایش خود در خانه انجام دهید، استفاده از گیاهان آپارتمانی همیشه سبز است که به منزلتان روح و شادی و نشاط می بخشد. گیاهان آپارتمانی علاوه بر تاثیر زیاد در ظاهر خانه، برای سلامتی روح و جسم انسان هم بسیار مفید هستند. ما در این مقاله قصد داریم کمی درباره فواید این گیاهان بدانیم.

 

پیشنهاد نویسنده: گل‌های آپارتمانی، آشنایی با انواع گیاهان آپارتمانی

پیشنهاد نویسنده: پوشش گیاهی ساختمانی

فواید گیاهان آپارتمانی

درمان و پیش گیری از برخی بیماری ها مثل سرما خوردگی و آنفولانزا

مطالعاتی که بر روی گیاهان انجام شده است، نشان می‎ دهد گیاهان خانگی می ‎توانند خطر ابتلا به برخی بیماری های را تا ۳۰% کاهش دهند. دلیل  موضوع این است که گیاهان آپارتمانی، هوای داخل منزل را از ذرات آلوده و ویروس ها تصفیه کرده و همچنین گیاهان آپاراتمانی با از بین بردن آلاینده های موجود در هوا مانند VOCs که یک ترکیب ارگانیک فرار است، از بروز تهوع، سردرد و برخی مشکلات تنفسی پیشگیری می ‎کنند.

 

کاهش فشار خون

یکی از دلایل فشار خون بالا، استرس است. مراقبت از گیاهان آپارتمانی با کاهش استرس، احتمال بروز بیماری های قلبی در فرد را کاهش و در نهایت کاهش فشار خون در فرد می ‎شود.

افزایش اکسیژن موجود در هوای خانه و تصویه هوا

یکی از دلایل سردرد های مداوم و همچنین احساس خستگی مفرط، کمبود اکسیژن در فضاست که موجب سردرد های آزار دهنده شده و ممکن است بازدهی افراد را کاهش داده و فعالیت روزانه ما را مختل کند. گیاهان خانگی از طریق فتوسنتز، اکسیژن موجود در فضای خانه را افزایش می ‎دهند و از بروز مشکلات ناشی از کمبود اکسیژن جلوگیری می ‎کنند. همچنین گیاهان آپارتمانی، مواد سمی را از هوای محیط می گیرند و آن را اکسیژنه می کنند، یک تصفیه کننده هوای طبیعی که ورود جریان هوای پاکیزه به مغز شما را هموار می کند.

 

کاهش دی اکسید کربن

کربن دی اکسید، آخرین چیزی است که انسان آن را وارد مجرای تنفسی خود می کند، در واقع انسان هنگام تنفس، در بازدم دی اکسید کربن را از دهن خود خارج می کند. اگر میزان این ماده در هوای اطراف انسان از مقدار مشخصی بیشتر شود، برای سلامت انسان مضر باشد و باعث ایجاد خواب آلودگی می شود. وجود گیاه در منزل دی اکسید کربن در هوا را تا مقدار زیادی کاهش می دهد زیرا گیاه در هنگام عمل فتوسنتز، دی اکسید کربن را جذب و اکسیژن تولید و در فضا بخش می کند.

سلامت روحی و روانی

به طور کلی رنگ سبز شادی آور و باعث نشاط افراد حاضر در محیط است. وجود گیاهان مختلف در بیمارستان ها تاکنون باعث پیشرفت در روند درمانی بیماران بسیاری شده است که این خود نشان دهنده ی مفید بودن گیاهان برای سلامت روان است. نگهداری کردن از گیاهان آپارتمانی باعث جلوگیری از بروز احساس افسردگی و احساس تنهایی در افراد شده و با ایجاد حس شادی و سر زندگی در فرد به او در تعیین اهداف جدید در زندگی اش کمک می ‎کند. یک گیاه آپارتمانی به سلامت و آرامش روح و ذهن شما کمک می کند. خاک گیاه شامل میکروب هایی است که موجب انجام واکنش های شیمیایی در گیاه شده و اندروفین آزاد می کنند که مورفین بدن انسان نامیده می‌شود و اثر اصلی آن تسکین درد است. همچنین دیدن یک گلدان گل زیبا نیز به شما احساس آرامش می دهد و استرس را دور می کند.

 

تقویت حافظه و تمرکز

اگر به یک جنگل بروید و بر روی کتابی که در دستتان است تمرکزکنید، این کار را با لذت و تمرکز بیشتری انجام می دهید. نگهداری از گیاهان آپارتمانی هم از این جهت که تصوری از یک فضای طبیعی کوچک را در ذهن انسان تداعی می کند، باعث تقویت تمرکز انسان می شود. با نگهداری یک گیاه آپارتمانی در محل کار می توانید به افزایش عملکرد شناختی مغز کمک کرده و از میزان پرش افکارتان بکاهید.

کاهش سطح صدا های اضافه

گیاهان سر و صدا را کاهش می دهند و هوا را پاکسازی می کنند. به همین خاطر وقتی وارد ساختمان هایی می شویم که با گل و گیاه پوشیده شده اند، احساس می کنیم سر و صدای کمتری دارند.

 

تسکین درد و پیشگیری از آلرژی

برخی از گیاهان خانگی دارای مزایای دارویی بالایی هستند، برای مثال گیاه آلوئه ورا باعث کاهش التهاب و کاهش درد و همچنین الطاف و بهبود بافت های پوست می ‎شود. لاوه بر آن، آلرژی معمولا به دلیل قرار گرفتن سیستم ایمنی بدن در معرض ماده خاصی ایجاد می شود که در افراد مختلف متفاوت است. برخی از افراد ممکن است نسبت به گیاه به خصوص گرده ی آن حساسیت داشته باشند و اگر سعی کنید کودکان خود را با حساسیت زدایی زودتر در معرض برخی گیاهان خاص که خاصیت ضد آلرژی و ضد حساسیت دارند، قرار دهید، به آن ها در تقویت سیستم ایمنی و جلوگیری از بروز آلرژی در آینده کمک خواهید کرد.

 

بهتر شدن کیفیت خواب افراد

وجود گیاهان آپارتمانی در خانه، مشکل بی خوابی را حل می کند زیرا این گیاهان در طول روز اکسیژن آزاد می کنند. مغز انسان با داشتن هوای پاک و اکسیژن کافی، پریشان نخواهد شد و در نتیجه می توانید راحت بخوابید. بسیاری از گیاهان خانگی مانند گل های مروارید باعث بهبود خواب شخص و آرام شدن ذهن در طول شب می‎ شوند.

 

خنثی کردن دود سیگار

سیگار حاوی حجم بسیار زیادی از مواد شیمیایی است که هنگام سوختن آن در هوا آزاد می ‎شوند. مطالعات و آزمایش ها نشان می دهند افرادی که در معرض دود سیگار قرار دارند بیشتر از افراد سیگاری در معرض ابتلا به انواع بیماری های تنفسی و سرطان هستند. نگهداری از گیاهان آپارتمانی باعث خنثی شدن این مواد شیمیایی دود سیگار می ‎شود و از ابتلا به بیماری های ناشی از آن پیشگیری می ‎کند و آن ها را تا حد زیادی کاهش می دهد.

جمع آوری

گیاهان آپارتمانی دارای لطافت و حسی هستند که می توانند آن را در محیط خانه هم بپراکنند. شما می توانید با نگهداری از این موجودات زده و زیبا، فضای خانه خود را از نظر ظاهری و حسی، بهبود ببخشید.

 

پروژه های مرتبط با این مقاله که توسط شرکت دکوطرح طرح انجام شده است:

 

برای مشاوره ی رایگان می توانید با شماره های ۰۹۱۲۲۴۶۰۰۸۹ | ۰۹۱۲۱۴۷۱۸۴۷ به طور مستقیم تماس بگیرید.

نظرات خود را در ارتباط با این مقاله برای ما بنویسید.

موفق باشید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۲ میانگین: ۵]