نمای چوبی ساختمان
24
مرداد

نمای چوبی ساختمان

نمای چوبی ساختمان

حیاط سبز در خانه های قدیمی و سنتی حکم ریه های فضا را داشت که روح و جسم ساکنان آن خانه در آن نفس می کشیدند.

از گذشته تا به امروز گیاه و سبزینه بخشی از حیات انسان بوده و هست، اما اکنون از آن حیات یک تراس کوچک در گوشه خانه بر جای مانده و سهم ما چند گلدان کوچک در کنار همین تراس می باشد.

در این میان هنوز راه کار هایی وجود دارد که بتوان طبیعت را به معماری معاصر و مدرن تزریق کرد و با تنفس مصنوعی به آن حیات دوباره بخشید و آن را دوباره احیا کرد.

یکی از این راه حلها نمای چوبی ساختمان می باشد که نشانه ای از نماد طبیعت دور افتاده می باشد که با وقار بر نمای خانه و نمای ساختمان می نشیند و می تواند خستگی را از تن بیننده دور کند.

احتمالاً با واژه ترمووود آشنا هستید، ترمووود فرایندی است جهت آماده سازی چوب و جدیدترین و پرکاربردترین روش برای مقاوم سازی چوب می باشد و مقاومت آن تا اندازه ای زیاد است که می توان آن را در نمای بیرونی نیز به کار برد.

 

نمای چوبی ساختمان

در این روش به کمک بخار آب گردش هوا مغز چوب را به دمای ۱۸۵ تا ۲۲۰ درجه سانتی گراد می رسانند و با این دمای بالا زنجیره های سلولوزی درون چوب را در هم می شکنند و با این روش رطوبت چوب را به زیر شش درصد می رسانند.

در بافت طبیعی چوب اسید وجود دارد که در این جریان حرارت زیاد تبخیر می شود و به همین جهت درون و محیط چوب عاری از هر گونه حشره و جانور می شود و محیط زندگی و رشد برای قارچ ها و کپکها از بین می رود و باعث افزایش طول عمر چوب می شود.

یکی از ویژگی های مهم ترمو کردن سازگاری آبا حیط زیست می باشد، چون طی انجام این عملیات به هیچ وجه از مواد شیمیایی و افزودنی استفاده نمی شود.

 

ترمووود با توجه به نوع درخت به دو دسته تقسیم می شود.

دسته اول شامل چوب درختانی با برگ های سوزنی شکل می باشد یا به اصطلاح دیگر به آن نرم چوب می گویند و معروف ترین آنها کاج فنلاندی می باشد که فاصله ملکولی و چگالی آن بسیار کم می باشد که شامل دو نوع بدون گره و گره دار می باشد.

چوب کاج گره دار را در کفپوش مورد استفاده قرار می دهند و نوع بدون گره آنکه بسیار زیبا و پر کاربرد است را در نما و محوطه های باز به کار می برند.

نوع دیگری از آن چوب اسپروس می باشد که دارای گره هایی نقطه ای شکل می باشد که در طول چوب به طور نا متوازن در کنار یکدیگر قرار گرفته اند و تکرار شده اند.

نوع دوم شامل درختانی با برگ های پهن می باشد که اصطلاحاً به آن سخت چوب نیزمی گویند که به دلیل چگالی بیشتر آن نسبت به نرم چوب ها این نام را بر روی آن گذاشته اند این نوع چوب دارای تنوع رنگ بالا و بافت متنوع می باشند و به همین جهت نجاران علاقه زیادی برای کار کردن با این چوب را دارند.

ترموود زبان گنجشک کانادایی به دلیل استحکام بالا و نداشتن گره معروف ترین آنها می باشد و به دلیل مقاومت و چگالی بالای که دارند برای کفپوش و پله مورد استفاده قرار می گیرند.

از ویژگی های بارز این نوع چوب مقاومت بسیار بالای آنها در از دست دادن رطوبت می باشد و به همین جهت در فرآیند ترمو شدن به طور کامل خشک نمی شوند و به همین لحاظ برای کاربرد در محیط های بیرونی توصیه نمی شوند.

 

مزایای نمای چوب در ساختمان

  • در اقلیم آب و هوایی مختلف مقاومت بسیار خوبی دارد به شرط آنکه فرآیند آماده سازی چوب به خوبی انجام شده باشد
  • تا حد نسبتاً خوبی به صورت عایق عمل می کند
  • به دلیل تنوع در بافت، نمای چوبی دارای تنوع گسترده ای می باشد
  • به دلیل داشتن قابلیت تجزیه آسیبی به محیط زیست نمی زند
  • نصب سریع و آسان
  • قابلیت جدا سازی جهت تعمیر یا نظافت

 

معایب نمای چوبی

  • مقاومت مکانیکی کمی دارد و در برابر اشعه فرابنفش خورشید پایداری کمی دارد
  • هزینه بالا و گران قیمتی دارد
  • در تهیه این متریال احتیاج به قطع درختان می باشد و طبیعتاً این موضوع به طبیعت آسیب خواهد رساند
  • برای نگه داری این متریال در برابر تغییر رنگ و آلودگی باید در نظافت آن از شستشو با فشار قوی استفاده کرد
  • چوب ها در نهایت سختی که دارند، لذت آرامش زندگی را به ما می دهند و ترکیب آن با مصالح دیگر باعث به وجود آمدن نمایی مستقل و منحصر به فرد می شود

 

اگر در نمای ساختمان خود به دنبال یک حس تکرار نشدنی هستید و می خواهید به نمای ساختمان خود روح و جان بدهید پیشنهاد ما به شما استفاده از نمای ساده ی چوبی می باشد.

 

پیشنهاد نویسنده: پروژه طراحی دکوراسیون خانه کوچک، بازسازی کلینیک 

 

پروژه های مرتبط با این مقاله که توسط شرکت دکوطرح طرح انجام شده است:

 

برای مشاوره ی رایگان می توانید با شماره های ۰۹۱۲۲۴۶۰۰۸۹ | ۰۹۱۲۱۴۷۱۸۴۷ به طور مستقیم تماس بگیرید.

نظرات خود را در ارتباط با این مقاله برای ما بنویسید.

موفق باشید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۵ میانگین: ۴.۶]