نورپردازى در معمارى
14
آذر

نورپردازى در معمارى

نورپردازى در معمارى

نور و نورپردازى در معمارى از زمان قدیم تا کنون براى انسان ابزارى بوده که میتوانسته به وسیله آن محیط خود را بشناسد و آن را درک کرده و با آن ارتباط برقرار کند.

مىتوان حقیقت نور را تضاد بین تاریکى و روشنایى دانست که تفاوت بین این دو کلمه حقیقت نور را براى ما آشکار مى کند.

 

نورپردازى در معمارى

امروزه نور تاثیر فراوانى بر فعالیتهاى انسان مى گذارد و نقش به سزایى در ارتباط بصرى انسان با فضاى داخل و خارج دارد.

نور شفافترین ، ارزانترین ، آسانترین مواد ساختارى موجود در تولید کیفیتها و اشیاى مورد نیاز محیط انسانى است ، نور نه تنها عاملى است که نقش ارزش گذاشتن بر عناصر معمارى را دارد بلکه یکى از عوامل مهم تعین کننده فضا نیز مى باشد.

نورپردازى مناسب در فضاى شهرى نه تنها موجب کارایى بهتر آنها در اوقات شبانه روز مى باشد بلکه با حضور دائمى مردم در فضا باعث رونق اقتصادى مکان نیز مى شود ، نورپردازى مناسب مى تواند از عوامل تقویت کننده ى هویت یک مکان و ارتقاء شخصیت خاص آن مى شود و با نورپردازى مناسب مى توان بر جذابیت و سرزندگى شهر و بر آرامش فضاهاى آن افزود.

 

نور و فضاى داخلى

نور طبیعى یکى از عناصرى است که در تغییر ماهیت فضاى داخلى بنا تاثیر فراوانى دارد ، ما مى توانیم نور را به گونه اى مشخص به داخل فضا هدایت کردهو بدین ترتیب با ایجاد عرصه هایى از نور تاریکى ، فضایى یکپارچه بدون استفاده از عوامل جدا کننده به بخشهاى مجزا تقسیم کنیم.

روش دیگر استفاده از نور براى مشخص کردن مسیرهاى ورودى و خروجى مربوط به فضاهاى تاریک و فاقد از نور داخلى بهره گرفت ، بدین ترتیب که فرددر یک محیط نیمه تاریک با استفاده از یک منبع نور در محل ورودى که در حکم راهنما است مى تواند مسیر حرکت و موقعیت خود را در فضاى داخلى شناسایى کند.

از نور براى القاى حسى خاص در انسان استفاده مى شود ، به طور مثال فضایى که با نور ضعیف مزین شده است نوعى حس آرامش به انسان مى دهد ، به خاطر همین در بسیارى از آرامگاهها و مکانهاى مذهبى شاهد تابش نور خفیف به درون فضا هستیم.

 

نور و فضاى شهرى

نور در ساعات مختلف روز جلوه هاى گوناگونى به فضاى شهرى مى دهد ، در گذشته نور براى ایجاد تنوع در فضاهاى شهرى کاربرد فراوانى داشت ، براى مثال از آنجا که رنگ سفید ، نور آسمان را در خود منعکس مى کند برخى از بناهاى بزرگ شهرى و ىا بافت کلى یک روستا را سفید رنگ مى ساختند تا بافت شهر و یا روستا دست خوش تغییرات شده و جلوه هاى ملایم رنگى را در بر مى گیرد.

روش دیگر این بود که با سرپوشیده کردن بخشهایى ازکوچه و مسیرهاى شهرى نوعى ترکیب نور با سایه را پدید مى آوردند که به گونه اى باعث تنوع در مسیر شده و از حس طولانى و خسته کننده مسیر براى رهگذر جلوگیرى میکردند.

زیبایى که به چشم مى آید از پرتو نور و روشنایى است وگرنه در تاریکى هیچ زیبایى ، مفهومى نخواهد داشت.

زیبایى حقیقى با نور معرفت درک مى شود و زیبایى ظاهرى به وسیله حس ما که بینایى نام دارد دیده مى شود پس نور و روشنایى چه ظاهرى و یا چه عرفانى باعث مى شود که زیبایى به چشم آید و رنگ و سایر زیبایى هاى اجسام به چشم آید ، بنابر این بحث نور و پرداختن به آن مى تواند در مباحث زیبایى شناسى و هنر جایگاه خاصى داشته باشد که از جمله این علوم و هنرى که مى توان به نقش نور در آن اشاره کرد هنر معمارى است که بحث مفصلى را در زمینهروند بهره گیرى از نور طبیعى را به خود اختصاص مى دهد.

ابزار و وسایل روشنایى نیز به عنوان عواملى براى تامین کردن نور مصنوعى هستند مطرح مى باشند در هنر معمارى نور یکى از عواملى است که در کنار عنصر و مفاهیم دیگر از قبیل ساختار ، نظم فضایى ، مصالح ، رنگ و … مطرح مى شودو در طراحى معمارى باید یه عنوان یک عنصر مجزا نقش خود را ایفا کند.

یکى از مهمترین مشخصه هاى نور طبیعى دگرگونى و توالى آن در طول روز است که. باعث تغییر حالت و حرکت در ساعات مختلف روز است.

 

نور و بشر

در دوران ما قبل از تاریخ همواره هر جسم نورانى که تجسمى از یک جسم زنده را در ذهن بیدار مىکرد توسط انسان مورد ستایش و احترام قرار مى گرفت و مشتاقانه برایش جشن مى گرفتند و آنها را مورد ستایش قرار مى دادند ، این توجه بیش از اندازه به عنصر نور در اغلب فرهنگهاى اولیه بشر در طول زمان مشاهده مى شد

 

نظرات خود را در ارتباط با “نورپردازى در معمارى” برای ما بنویسید.

 

مقالات مرتبط:

 

مناطق فعالیت خدمات بازسازی

شرکت معماری و دکوراسیون داخلی دکوطرح خدمات خود را در ازگل، اقدسیه، الهیه، اوین، باغ فردوس، تجریش، دارآباد، درکه، دربند، زعفرانیه، فرمانیه، فرشته، قیطریه، کامرانیه، محمودیه، ولنجک، نیاوران اختیاریه، پاسداران، دروس، دولت، دیباجی، جردن-ولیعصر، سیدخندان، ظفر، قلهک، ونک و میرداماد، سایر مناطق تهران ارائه می دهد.

 

 

پروژه های مرتبط با این مقاله که توسط شرکت دکوطرح طرح انجام شده است:

 

برای مشاوره ی رایگان نورپردازى در معمارى می توانید با شماره های ۰۹۱۲۲۴۶۰۰۸۹ | ۰۹۱۲۱۴۷۱۸۴۷ به طور مستقیم تماس بگیرید.

نظرات خود را در ارتباط با این مقاله برای ما بنویسید.

موفق باشید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۳ میانگین: ۴.۷]