نکات مهم در طراحی نقشه ساختمان
10
مرداد

نکات مهم در طراحی نقشه ساختمان

نکات مهم در طراحی نقشه ساختمان

حتما برای شما هم بار ها پیش آمده است که وارد یک ساختمان شده باشید و با خود بگویید طراح این ساختمان کیست؟ آیا وقت کافی برای رسم نقشه ی این ساختمان صرف کرده است؟ آیا متوجه نیاز های افراد ساکن در این ساختمان بوده است؟

 

قبل از خواندن این مقاله توصیه می شود مقالات زیر را نیز مطالعه کنید:

 

نکات مهم در طراحی نقشه ساختمان

بنابراین طراحی نقشه کار راحتی نیست و حتما باید زمان زیادی را به عنوان یک طراح صرف کنید تا در نهایت یک نقشه ی عالی تسلیم کارفرما کنید.

به این منظور باید یک سری نکات اولیه را در مورد رسم نقشه بدانید.

 

نیاز های کارفرما در طراحی نقشه

در مرحله ی اول برای رسم یک پلان باید با کارفرمای پروژه یک جلسه برگزار کنید و تمام نیاز های کارفرما را به صورت دقیق یادداشت کنید.

از او‌ بپرسید چه تعداد اتاق خواب نیاز دارند و در اتاق خواب ها چه مواردی را باید قرار دهید برای مثال میز مطالعه، کتابخانه و یا کمد لباس.

در مورد محل قرار گیری اتاق ها از ایشان سوال کنید که آیا اتاقی را برای مهمان مد نظر دارند و یا تمام اتاق ها برای استفاده ی شخصی می باشد زیرا اتاق های مهمان معمولا در نزدیکی ورودی قرار داده می شوند.

در مورد وسایلی که در آشپزخانه می خواهند قرار دهند سوال کنید زیرا در هنگام طراحی نقشه تمام وسایل باید جایگذاری شوند تا هنگام اجرای پروژه مشکلی پیش نیاید.

برای مثال جای ماشین ظرف شویی و ماشین لباس شویی باید مشخص شود.

از همه مهم تر در مورد سبک مورد علاقه ی کارفرما از او سوال کنید که به سبک کلاسیک علاقه مند هستند و یا طراحی سبک مدرن را می پسندند.

 

تحلیل سایت در طراحی ساختمان

پس از تکمیل مرحله ی اول و مشخص شدن تمام نیاز های کارفرما سایت مورد نظر را به صورت دقیق بررسی کنید حتما در دانشکده ی معماری به شما آموزش هایی در مورد تحلیل سایت داده شده است این مبحث در کار اجرایی نیز بسیار مهم است و قبل از هر کاری باید اول به صورت دقیق سایت مورد نظر را تحلیل کنید و جهش وزش باد مطلوب و نامطلوب و جهت تابش خورشید را مشخص کنید زیرا همان طور که می دانید نور یک ساختمان بسیار مهم است و شما با کمک سمت شمال و جنوب ساختمان می توانید مشخص کنید هر فضا در کدام قسمت پلان باید قرار داده شود.

 

لکه گذاری و دیاگرام فضاها در ساختمان

پس از تحلیل سایت اول باید لکه گذاری کنید و جای دقیق فضا ها را مشخص کنید و سیرکولاسیون بین فضا ها را بررسی کنید.

در دکوراسیون داخلی منزل باید فضا ها را به بخش های خصوصی، نیمه خصوصی و عمومی تقسیم بندی کنید، پس از آن که از جای دقیق فضا ها مطمئن شدید شروع به کشیدن خط کنید و در این مرحله دقت کنید تا طبق ضوابط و استاندارد ها طراحی کنید و هیچ فضایی را فدای بزرگ کردن فضای دیگر نکنید برای مثال سرویس های بهداشتی باید طبق استاندارد ها طراحی شوند و نباید به هیچ وجه کوچک تر از اندازه ی استاندارد طراحی شوند زیرا بعد ها در هنگام استفاده از سرویس ها کارفرما با مشکل مواجه خواهد شد.

مهم ترین نکته در مورد طراحی نقشه این است که به هیچ عنوان از نقشه های دیگر کپی برداری نکنید و سعی کنید متناسب با نیاز کارفرما بهترین نقشه را برای کارفرما طراحی کنید شما به عنوان یک معمار باید صد ها نمونه نقشه و طرح دیده باشید تا ذهنتان آمادگی کامل برای رسم نقشه داشته باشد ولی یک معمار خوب باید خلاق باشد و یک نقشه ی متفاوت طراحی کند.

 

طراحی بالکن و تراس

اگر ساختمانی که طراحی میکنید چند طبقه است و فضای کافی دارد حتما بالکن و یا تراسی متناسب با فضا تعبیه کنید.

فرق بالکن با تراس نیز در این است که به فضایی که از سه طرف بسته است و همچنین مسقف است بالکن گفته میشود ولی به فضایی که سقف ندارد تراس گفته می شود.

بخش هایی مانند پارکینگ و انباری ها نیز باید مطابق استاندارد ها طراحی شوند و تمام حالت های ماشین، جای دور زدن، حرکت به عقب و هر تمام حالت های دیگر را در نظر بگیرید تا افرادی که از پارکینگ استفاده می کنند در هنگام ورود، خروج و پارک کردن ماشین اذیت نشوند.

 

استفاده از فضا های پرت در ساختمان

یک مساله دیگر که در طراحی داخلی اهمیت دارد این است که فضا ها باید به صورتی طراحی شود که قسمت های پرت و بلا استفاده نداشته باشیم و برای تمام قسمت ها یک کاربری در نظر بگیریم.

تمام تلاش خود را بکنید تا در نقشه ای که طراحی می کنید دیوار های کج و با زاویه نداشته باشید بهترین دیوار ها، دیوارهایی هستند که زاویه ۹۰ درجه داشته باشند که در اصطلاح گونیا شده به آن می گویند. زیرا دیوار. های کج هم زیبایی بصری ندارند و هم در هنگام چیدمان با مشکل مواجه خواهید شد.

با این حال در شرایط خاص که به خاطر محدودیت های زمین مجبور به رسم پلان هایی با دیوار های زاویه دار هستید خلاقیت داشته باشید و با ایده هایی نو سعی کنید تا این زاویه ها زیبا جلوه کنند.

 

بهترین نرم افزار طراحی ساختمان

همان طور که می دانید بهترین نرم افزار برای رسم نقشه های معماری نرم افزار اتوکد است که سالیان سال است معماران از آن برای نقشه کشی استفاده می کنند. هنگامی که در حال رسم نقشه با این نرم افزار هستید فضا ها را در ذهنتان به صورت سه بعدی تصور کنید به گونه ای که گویی در حال قدم زدم در آن فضا هستید این کار به شما کمک میکند با ذهنی باز تر طراحی کنید و نقشه ای که رسم می کنید قابل اجرا باشد.

اگر تجربه ی زیادی در زمینه طراحی ندارید پس از اتمام نقشه آن را نزد یک معمار با سابقه ببرید تا با دقت طرح شما را بررسی کند با این کار متوجه اشکالات کار خود می شوید.

در آخر نیز هنگام ستون گذاری به این نکته توجه کنید که ستون ها نباید در وسط فضا ها قرار بگیرند و بهترین مکان ها برای قرار دادن دیوار ها قسمت های گوشه ای و به صورتی هستند که بخشی از ستون داخل دیوار قرار بگیرد. اگر هنگام ستون گذاری با این مشکل مواجه شدید‌که ستون ها در وسط قرار گرفتند در طراحی نقشه ی خود تجدید نظر کنید. شما می توانید با جابه جایی دیوار ها به نتیجه ای مطلوب برسید. اگر هم مجبور به قرار دادن ستون در وسط فضا شدید با یک چیدمان مناسب آن را کاور کنید.

 

کلام آخر

مهم ترین بخش در ساخت یک ساختمان، پلان های معماری ساختمان هست به همین دلیل باید تمام تلاش خود را بکنید تا بهترین نقشه را به کارفرما ارائه دهید تا افرادی که در آن ساختمان زندگی خواهن کرد همیشه از طراح آن منزل به نیکی یاد کنند زیرا آثار معماری تا سالیان سال به همان شکلی که شما طراحی کردید باقی می ماند.

در زمینه طراحی پلان های معماری می توانید از طراحان شرکت معماری و دکوراسیون داخلی دکوطرح کمک بخواهید تا در تمام زمینه های معماری شما را راهنمایی فرمایند.

 

 

برای مشاوره ی رایگان می توانید با شماره های ۰۹۱۲۲۴۶۰۰۸۹ | ۰۹۱۲۱۴۷۱۸۴۷ به طور مستقیم تماس بگیرید.

نظرات خود را در ارتباط با این مقاله ما بنویسید.

موفق باشید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۳ میانگین: ۵]