معماری گوگی چیست؟
25
خرداد

معماری گوگی چیست؟

معماری گوگی چیست؟

معماری Googie چیست؟

گوگی یک سبک معماری آینده نگر است که در اواسط قرن بیستم در ایالات متحده، به ویژه لس آنجلس و حومه های اطراف آن در کالیفرنیای جنوبی وارد سن شد. ساختمان‌های گوگی دارای اشکال هندسی قوی، سقف‌های روبه‌رو، حرکت، و ترکیبی از مواد از فولاد گرفته تا شیشه و تخته سنگ‌های صخره‌ای هستند.

Googie یک سبک معماری کم ارتفاع است که بیشتر در طراحی رستوران ها، کارواش ها، سالن های بولینگ، پمپ بنزین ها، سالن های تئاتر، ساختمان های آپارتمانی و گاهی خانه های تک خانواده رایج است. طراحی گوگی، همراه با پسرعموهای مدرن نزدیک خود در اواسط قرن، Populuxe و Doo Wop، آینده نگری عصر اتمی را پذیرفت. خوش‌بینی و حس پیشرفت را منتقل می‌کند و بسیاری از سازه‌های باقی‌مانده آن نشانه‌های معماری ارزشمند هستند.

 

قبل از خواندن این مقاله توصیه می شود مقالات زیر را نیز مطالعه کنید:

 

 

معماری گوگی چیست؟

تاریخچه مختصری از معماری گوگی

معماری گوگل تا حد زیادی محصول عصر اتمی است و در دهه های ۴۰ و ۵۰ به شهرت رسید.

 

پیشروها در معماری گوگی

معماری Googie در لس آنجلس شروع شد و از سبک معماری Streamline Moderne، یک سبک معماری دهه ۱۹۳۰ که از اشکال برجسته و متحرک و مضامین دریایی استفاده می کرد، توسعه یافت. همانطور که اتومبیل ها و هواپیماها قایق ها و قطارها را به عنوان رایج ترین اشکال حمل و نقل تحت الشعاع قرار دادند، سبک های معماری بر این اساس تغییر کردند و سبک Googie ظهور کرد و پس از جنگ جهانی دوم شروع به کار کرد.

 

ریشه های معماری گوگی

به گفته مورخ معماری آلن هس، بر سر این که کدام ساختمان اولین طرح گوگی بوده، اختلاف نظر وجود دارد، اما یکی از نامزدها یک پسر بزرگ باب در حومه لس آنجلس بربنک است که توسط وین مک آلیستر طراحی شده و در سال ۱۹۴۹ ساخته شده است. کافی شاپ جانی. در Miracle Mile در لس آنجلس و رستوران Norm’s در La Cienega، هر دو توسط هلن لیو فونگ طراحی و در همان زمان ساخته شدند.

 

بلوغ معماری گوگی

با توسعه این سبک، دیگر طراحان پیشگام گوگی به شهرت رسیدند، معمار جان لاوتنر (که همنام جنبش، کافی شاپ گوگی در بلوار سانست در غرب هالیوود را طراحی کرد)، داگلاس هانولد، و الدون دیویس و لوئیس آرمت (در تجارت). به عنوان شرکت طراحی آرمت و دیویس).

 

گسترش معماری گوگی

دهه ۱۹۵۰ زمان مناسبی برای طراحی گوگی در کالیفرنیای جنوبی بود، اما این جنبش در سراسر کشور نیز گسترش یافت. سازه های برجسته Googie در مناطقی از جمله Wildwood، نیوجرسی ساخته شد. سیاتل، واشنگتن؛ کلرادو اسپرینگز، کلرادو؛ فینیکس، آریزونا؛ میامی، فلوریدا؛ و نمایشگاه جهانی ۱۹۶۴ در نیویورک.

 

اوج درخشش معماری گوگی

عصر فضا و عصر اتمی مسلماً با مأموریت های آپولو در دهه ۱۹۶۰ و اوایل دهه ۱۹۷۰ به اوج خود رسیدند و در این مرحله، معماری گوگی شروع به از بین رفتن کرد. بسیاری از ساختمان‌های گوگی از آن زمان در سال‌های اخیر تخریب شده‌اند، و آن‌هایی که باقی مانده‌اند اکنون به عنوان شگفتی‌های قدیمی در نظر گرفته می‌شوند که ارزش نگهداری دارند.

 

۷ ویژگی معماری Googie

معماران گوگی پتانسیل مهندسی اواسط قرن بیستم را پذیرفتند و طرح هایی آغشته به حس نیروی محرکه خلق کردند. عناصر کلیدی طراحی Googie عبارتند از:

  • اشکال هندسی برجسته با زوایای تیز و منحنی های گسترده
  • اشکال بومرنگ برای ستون ها، سقف ها و تابلوها
  • تصاویر انفجار ستاره بر روی تابلوها و نمای ساختمان
  • خطوط سقفی کنسولی که بدون وزن به نظر می رسند
  • ارجاع به تصاویر عصر فضا، از موشک تا بشقاب پرنده
  • نورپردازی، از تابلوهای نئونی گرفته تا صفحات پلاستیکی درخشان
  • مخلوطی از مواد، از جمله شیشه، فولاد، بتن و تخته سنگ خام

 

 

برای مشاوره ی رایگان می توانید با شماره های ۰۹۱۲۲۴۶۰۰۸۹ | ۰۹۱۲۱۴۷۱۸۴۷ به طور مستقیم تماس بگیرید.

نظرات خود را در ارتباط با این مقاله ما بنویسید.

موفق باشید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۱ میانگین: ۵]