نماد سایت شرکت معماری دکوطرح

رنگ در طراحی داخلی: قسمت ۱

رنگ در طراحی داخلی: قسمت 1

رنگ در طراحی داخلی

۱. اهمیت رنگ

رنگ در طراحی داخلی | رنگ یکی از اساسی ترین و تأثیرگذارترین جنبه های طراحی خانه است. انتخاب رنگ عامل اصلی در تعیین موفقیت یا عدم موفقیت یک طرح تزئینی است. استفاده دقیق از رنگ می تواند باعث یکپارچه سازی وسایل و مبلمان شود تا نتیجه ای منسجم و دلنشین ایجاد کند. رنگ نقش اصلی را در تعریف حالت یک طرح بازی می کند و بنابراین طراح باید به ایده طراحی خانه بصری (مشتق شده از مختصر) ، همراه با در نظر گرفتن شکل و تناسبات یک اتاق ، اجازه دهد تا انتخاب رنگها را در به منظور دستیابی به اثر مورد نظر.

همچنین می توان از رنگ برای تغییر اندازه یا نسبت ظاهری یک اتاق استفاده کرد ، باعث می شود اتاق های کوچک جادارتر به نظر برسند یا اتاق های بزرگ کوچکتر به نظر برسند. این می تواند سقف های بلند را که به چشم می خورند پایین بیاورد یا سقفی را که به طرز ظالمانه ای پایین می آورد ، افزایش دهد. این می تواند یک اتاق براق را روشن کند یا یک اتاق روشن و خیره کننده را دنجتر کند. رنگ می تواند تمرکز طرح تزئینی را فراهم کند ، یا می تواند صرفاً به عنوان پس زمینه مورد استفاده قرار گیرد. از رنگ های خاص می توان برای برانگیختن دوره های خاص تاریخی نیز استفاده کرد.

طرح ها و ارتفاعات چشم انداز رنگ برای قضاوت در مورد تأثیر انتخاب های رنگ مفید هستند. تابلوهای خلق و خوی (و به ویژه تابلوهای نمونه) یک کلاژ مفید از نمونه های رنگی ، نمونه های مواد ، تصاویر و سبک ها است که طراح را قادر می سازد ارزیابی کند که جنبه های مهم مواد انتخاب شده (از جمله بافت ، الگو ، بازتابندگی و غیره) با انتخاب شده چگونه کار می کند رنگ ها ، و یک پالت مفید فراهم می کند که در آن می توان نمونه هایی از طرح پیشنهادی را مخلوط ، فیلتر و تصفیه کرد (Dodsworth، ۱۳۶).

۲. چرخ رنگ | رنگ در طراحی داخلی

طراحی خانه؛ چرخ رنگ ابزاری مفید برای بررسی رابطه بین رنگ ها است. این طیف خطی نور مرئی را نشان می دهد (رنگ های رنگین کمان ، از قرمز تا بنفش) و به انتهای خط می پیوندد و یک دایره تشکیل می دهد. چرخ رنگ امکان تجسم و تعریف ترکیبات رنگی را دارد که به خوبی با هم کار می کنند (هارمونی رنگ).

اولین چرخ رنگی در اوایل قرن هجدهم به سر ایزاک نیوتون (که همچنین در اواسط قرن هفدهم طیف مرئی نور را کشف کرد) نسبت داده می شود. نیوتن رنگهای اصلی و ثانویه را (بیشتر در مورد قسمت های ۲) روی یک دیسک چرخان قرار داد و دریافت که با چرخش سریع دیسک ، رنگ ها به هم می خورند تا چشم سفید را ببیند.

چرخ رنگ سیستمی را برای ارتباط رنگ ها با یکدیگر فراهم می کند تا بتواند اساس یک رنگ را ابداع کند. اگر طراح طرح منبع رنگی را از منبع الهام دیگری بدست بیاورد ، چرخ رنگ برای شناسایی نوع ترکیب رنگ انتخاب شده و منطقی ساختن (و ارائه راهنمایی در مورد اینکه) طرح چگونه است ، مفید است.

انواع اساسی طرح رنگ با توجه به موقعیت رنگهای تشکیل دهنده روی چرخ رنگ تعیین می شود. پیروی از یک نوع مشخص معمولاً منجر به یک طرح دلپذیر می شود ، اگرچه طراح باید به آن هدایت شود ، نه اینکه مقید باشد. تغییرات مطلوب است. یک طرح تک رنگ یا خنثی در غیر اینصورت می تواند با معرفی مقادیر کمی رنگ متضاد (رنگهای لهجه) زنده و متحول شود. دستیابی به تعادل رضایت بخش ، مسئله قضاوت است: “قوانین” رنگ باید به عنوان راهنما تلقی شوند.

۳. ابعاد رنگ

رنگ در طراحی داخلی | برای توصیف رنگها با هر درجه دقت ، لازم است که سه ویژگی یا ابعاد رنگ را از هم متمایز کنیم: رنگ ، نام رنگ ؛ مقدار ، روشنایی یا تاریکی رنگ ، و شدت یا رنگ ، درجه مقاومت یا خلوص آن.

رنگ

رنگ بارزترین مشخصه رنگ است. Hue با نام رنگ توصیف می شود (به عنوان مثال قرمز ، آبی ، زرد و غیره) و با توجه به موقعیت آن در امتداد باند طیف مرئی تعیین می شود. تعداد بی نهایت رنگ در طول طیف قابل مشاهده وجود دارد. رنگ یک رنگ خالص و بدون سایه و سایه است (به زیر مراجعه کنید). رنگ ها روی چرخ رنگ به تصویر کشیده شده اند و اصطلاحات “hue” و “color” به جای یکدیگر استفاده می شوند.

مقدار

رنگ در طراحی داخلی | مقدار به عنوان روشنایی یا تاریکی نسبی رنگ تعریف می شود و با مقدار سیاه یا سفید که ذاتی است یا به رنگ خالص اضافه می شود (با مقدار نرمال) تعیین می شود. درجه بندی مقادیر با توجه به میزان نوری که رنگ ها منعکس می کنند تعیین می شود و مقادیر با افزودن سفید یا سیاه تغییر می یابد تا رنگ ها نور بیشتری را منعکس کنند. به مقادیر روشن تر رنگ و به مقادیر تیره سایه گفته می شود. آبی روشن یا آبی تیره می تواند دقیقاً با همان رنگ وجود داشته باشد.

تغییرات آشکار همچنین می تواند با تغییر میزان رسیدن نور به سطح رنگ یا قرار دادن رنگ در پس زمینه هایی با مقادیر متضاد رنگ (درجه های روشن یا تاریک) ایجاد شود. کنتراست های ارزش ، اختلافات را برجسته می کنند (کنتراست همزمان) ، به همان روشی که رنگ ها روی یکدیگر تأثیر می گذارند. مانند رنگ ، سطح مقادیر بر شخصیت یک فضا تأثیر می گذارد و می تواند اندازه ظاهری یک اتاق را تغییر دهد. یک طرح داخلی متشکل از مقادیر عمدتا روشن ، روشن و جادار به نظر می رسد ، در حالی که اتاقی متشکل از مقادیر عمدتا تاریک می تواند احساس امنیت و راحتی را ایجاد کند.

پیشنهاد نویسنده: آینه آبی در دکوراسیون، رنگ طوسی و زرد در دکوراسیون

پروژه های مرتبط با این مقاله که توسط شرکت دکوطرح انجام شده است:

برای مشاوره ی رایگان می توانید با شماره های ۰۹۱۲۲۴۶۰۰۸۹ | ۰۹۱۲۱۴۷۱۸۴۷ به طور مستقیم تماس بگیرید.

نظرات خود را در ارتباط با این مقاله برای ما بنویسید.

موفق باشید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۱ میانگین: ۵]
خروج از نسخه موبایل