نماد سایت شرکت معماری دکوطرح 09122460089

اهمیت سیستم اعلام حریق در ساختمان

اهمیت سیستم اعلام حریق در ساختمان

اهمیت سیستم اعلام حریق در ساختمان

اهمیت وجود سیستم اعلام حریق

امروزه وجود سیستم های اعلام حریق در ساختمان ها برای حفاظت از جان انسان ها و اموال جز الزامات ضروری می باشد که از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. این سیستم ها با تشخیص سریع آتش سوزی کمک شایانی در کنترل حریق دارند و از آسیب های احتمالی جلوگیری می کنند.

 

قبل از خواندن این مقاله توصیه می شود مقالات زیر را نیز مطالعه کنید:

 

 

اهمیت سیستم اعلام حریق در ساختمان

سیستم اعلام حریق ساختمان

سیستم اعلام حریق شامل مجموعه ای از تجهیزات، دستگاه ها و وسایل الکترونیکی است که برای تشخیص حریق و آتش سوزی و هشدار دادن در مراحل اولیه استفاده می شود. و در صورت بروز هرگونه علایم آتش سوزی سیستم هشدار دهنده فعال میشود. اجرا و بهره برداری از سیستم اعلام حریق به منظور حفاظت از جان افراد و جلوگیری از زیان های مالی صورت می گیرد. سیستم اعلام و اطفای حریق از سیستم های امنیتی برای تجهیزات سازمان های صنعتی، اماکن مسکونی و ساختمان ها است.

 

انواع سیستم اعلام حریق

سیستم ها ی اعلام حریق به سه نوع زیر تقسیم می شوند :

 

اهمیت سیستم‌های ایمنی و امنیتی در مجتمع‌های ساختمانی

صرف‌نظر از پیشگیری و مدیریت حوادث و سوانح احتمالی، تأمین امنیت شهروندان و کارکنان یک مجموعه‌ی چندمنظوره نیز از مهم‌ترین اولویت‌های مدیریتی به‌شمار می‌رود. هدف مراکز تجاری، فراهم‌آوردن فضایی برای بازدید، خرید و تفریح شهروندان است؛ در این راستا، همواره شمار بسیاری از افراد در فضاهای گوناگون مجتمع، از جمله فضاهای فروشگاهی، رستورانی، بازی و سرگرمی، نمایشگاهی، سینمایی، ورزشی، مغازه‌های برند و تک‌فروشی و … حضور دارند. تأمین امنیت این افراد در همه‌ی شرایط بر عهده‌ی مدیریت مجتمع است و سازمان آتش‌نشانی و دیگر نهادهای ذیربط نیز در این خصوص، آیین‌نامه‌های الزام‌آور مشخصی دارند.

سیستم اعلام حریق (FAS)، با آگاه‌سازی مسئولان مربوطه پیش از فراگیرشدن آتش‌سوزی و اتصال خودکار به سیستم اطفای حریق (FES)، فرصت متفرق‌ کردن جمعیت و مهار آتش‌ سوزی را فراهم می‌کند. همچنین، سیستم‌های پیشرفته‌ی نظارت تصویری (Access Control)، نظارت بر کلیه‌ی فضاها و کنترل هوشمندانه‌ی دسترسی فیزیکی به فضاهای خاص را برای کارکنان حراست و مسئولان مرکز امکان‌پذیر می‌کنند. همگام با اینها، سامانه‌های تشخیص نفوذ (IDS) و مرکز عملیات امنیت (SOC)، ضمن مدیریت عملیات امنیتی در مجتمع از هرگونه حمله‌ی سایبری به سیستم‌های یکپارچه‌ی مجتمع جلوگیری می‌کنند.

 

سیستم اعلام حریق (FAS)

آتش‌سوزی از جمله حوادث غیرمترقبه‌ای است که در صورت بروز در یک ساختمان بزرگ یا مجتمع چندمنظوره، با توجه به تراکم جمعیت ممکن است تلفات جانی و خسارات مالی شدیدی به همراه داشته باشد. از این رو، تجهیز چنین سازه‌هایی به یک سامانه‌ی اعلام حریق خودکار و نیز قابلیت اتصال آن به یک سیستم اطفای حریق خودکار، از مهم‌ترین الزامات ایمنی به‌شمار می‌رود. یک سیستم اعلام حریق در واقع، مجموعه‌ای از تجهیزات است که برای آشکارسازی علائم حریق و هشداردادن از طریق تجهیزات شنیداری و دیداری در زمانی که دود، آتش، مونوکسیدکربن یا دیگر علائم حریق به‌وجود می‌آید، به‌کار می‌رود.

 

اجزای تشکیل‌دهنده‌ی سیستم‌های اعلام حریق

 

 

برای مشاوره ی رایگان می توانید با شماره های ۰۹۱۲۲۴۶۰۰۸۹ | ۰۹۱۲۱۴۷۱۸۴۷ به طور مستقیم تماس بگیرید.

نظرات خود را در ارتباط با این مقاله ما بنویسید.

موفق باشید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۱ میانگین: ۵]
خروج از نسخه موبایل