نماد سایت شرکت معماری دکوطرح 09122460089

دال بتنی چیست؟

دال بتنی چیست؟

دال بتنی چیست؟

دال یک عنصر ساختاری است که از بتن ساخته می شود و برای ایجاد سطوح مسطح افقی مانند کف و عرشه های سقف کاربرد دارد. یک دال بتنی به طور کلی چند سانتی متر ضخامت دارد و توسط تیرها، ستون ها، دیوارها پشتیبانی می شود. دال را می توان در محل پروژه توسط بتن آماده و پمپاژ توسط کامیون میکسر ساخت؛ اما دال بتنی دقیقاً چیست و چه اعضایی از ساختمان را شامل می شود؟

 

قبل از خواندن این مقاله توصیه می شود مقالات زیر را نیز مطالعه کنید:

 

 

دال بتنی چیست؟

تعریف دال بتنی

دال یا اسلب بتنی (Concrete Slab) یک عضو مسطح است که از ترکیب بتن و آرماتور ساخته می شود. نسبت ارتفاع به طول و عرض دال بسیار ناچیز است، به همین دلیل به یک عضو مسطح در نظر گرفته می شود. دال بتنی می تواند به عنوان سقف یا فونداسیون به کار گرفته شود. مثلاً، فونداسیون گسترده (رادیه ژنرال) یک دال بتن مسلح محسوب می شود.

در سقف دال به صورت دال یک طرفه (One-Way Slab) و دو طرفه (Two-Way Slab) طبقه بندی می شود. حالت اول از دو طرف پشتیبانی می شود و نسبت طول به عرض دهانه از دو بیشتر است. حالت دوم از چهار طرف پشتیبانی می شود و نسبت طول دهانه به عرض دهانه کمتر از دو است. هردوی این نوع اسلب ها در سازه های بتنی و فلزی به کار گرفته می شوند.

شرایط و ضوابط طراحی و ساخت دال بتنی با در نظر گرفتن نوع ساختمان، طرح معماری، ویژگی های زیبایی و طول دهانه در نظر گرفته می شود. اسلب‌های بتنی بیشتر به انواع دال تیرچه یک طرفه، دال مسطح، صفحه تخت، دال وافل، دال هسته توخالی، دال پیش ساخته، دال متکی به زمین، دال مقاوم و دال کامپوزیت تقسیم بندی می شوند.

 

عملکرد دال بتنی

 

انواع دال بتنی

 

طراحی سقف دال بتنی

نحوۀ طراحی دال بتنی وابسته به چگونگی انتقال بار است. از این جهت می توان طراحی را به دو نوع زیر تقسیم کرد :

دال یک طرفه: دال یک طرفه فقط بار را از یک جهت (طول یا عرض) به تیرهای پیرامون خود انتقال می دهد. اسلب های عرشه فولادی و تیرچه دار، از نوع دال یک طرفه هستند. دال یک طرفه مسلح ممکن است از نظر طراحی بهتر از یک دال دو طرفه غیر مسلح باشد. نسبت طول به عرض دهانه دال یک طرفه از عدد دو بیشتر است. محاسبه نیازهای آرماتور برای یک دال یک طرفه می تواند بسیار طاقت فرسا و وقت گیر باشد و هرگز نمی توان از بهترین طراحی اطمینان کامل داشت. حتی تغییرات جزئی در پروژه نیازمند محاسبه مجدد آرماتورهای دال است. فاکتورهای زیادی وجود دارند که باید در هنگام طراحی ساختار دال یک طرفه در نظر گرفته شوند. این عوامل عبارتند از :

 

دال دو طرفه

دال دو طرفه در هر دو جهت بار را به تیرهای پیرامونی منتقل می کند. نسبت طول دهانه به عرض دهانه دال دو طرفه کمتر از عدد دو است. استفاده از این دال ممکن است به دلیل بارهای سنگین، مقاومت در برابر لرزش (زلزله) یا سایر عوامل اجرایی باشد. در طراحی این دال هر دو جهت در محاسبات در نظر گرفته شود. از این دال می توان در دهانه های بزرگ تر نیز استفاده کرد. تئوری طراحی این دال بر این مبنا است که بارها تنبل هستند، آنها در کوتاهترین مسیر ممکن بار را منتقل می کنند و دوست دارند کمترین تلاش را انجام دهند. هر چهار تیر پیرامونی بار هر جهت را دریافت می کند و آن را به ستون ها منتقل می کند.

 

ضخامت دال بتنی

ضخامت دال بتنی بسته به نیازهای سازه ای محاسبه می شود اما ضخامت معمولاً با خیز آنی و بلند مدت سقف سنجیده می شود. برای دال های توپُر که به جدا کننده ها (تیغه ها) یا دیگر اجزای ساختمانی متصل نیستند و ممکن است در اثر خیز زیاد آسیب ببینند.

 

روند ساخت دال بتنی

یک سازه از چندین عنصر اتصال ساختاری مانند دیوارها، تیرها، ستون ها، پی، دال ها و غیره تشکیل شده است. از این میان، دال از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است. به سایر اجزای ساختمان کمک می کند تا در برابر بارهای مختلف مقاومت کنند. روند ساخت اسلب بتنی شامل موارد زیر است :

 

 

برای مشاوره ی رایگان می توانید با شماره های ۰۹۱۲۲۴۶۰۰۸۹ | ۰۹۱۲۱۴۷۱۸۴۷ به طور مستقیم تماس بگیرید.

نظرات خود را در ارتباط با این مقاله ما بنویسید.

موفق باشید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۱ میانگین: ۵]
خروج از نسخه موبایل