نماد سایت شرکت معماری دکوطرح 09122460089

نقشه ازبیلت چیست؟

نقشه ازبیلت چیست؟

نقشه ازبیلت چیست؟

پیمانکارانی که در عرصه ساختمان سازی فعالیت می کنند، نیاز دارند تا بدانند برای بنای ساخته شده از چه متریالی استفاده شده، این بنا نسبت به طرح اولیه اش چه تفاوت هایی داشته و اساسا تمامی عملیات اجرا شده در پروژه را بر روی کاغذ مشاهده کنند. نقشه ازبیلت را عموما پس از اتمام ساخت تهیه می کنند اما ممکن است کارفرمایان برای بعضی از مراحل تولید و یا حتی برای تمام مراحل اجرای پروژه این نقشه را از پیمانکار خود بخواهند.

شاید سوال کنید که این کار چه فایده ای دارد؟ اگر بخواهیم در یک جمله این علت را توضیح دهیم، باید بگوییم که آن ها برای تحلیل این مساله که در ادامه چه کارهایی باید انجام دهند، آن را می خواهند. اما در ادامه اهدافی که پشت این نقشه هستند را بررسی می کنیم.

 

قبل از خواندن این مقاله توصیه می شود مقالات زیر را نیز مطالعه کنید:

 

 

نقشه ازبیلت چیست؟

نقشه ازبیلت

در ساختمان سازی دو نوع نقشه کلی وجود دارد: نقشه های اجرایی و نقشه ازبیلت.

در حالیکه نقشه های اجرایی برای مراحل قبل از تولید و حین تولید مورد استفاده قرار می گیرند، نقشه ازبیلت برای مرحله پس از ساخت ساختمان است. نقشه ای که از روی بنای ساخته شده کشیده می شود و کارفرما از پیمانکار خود درخواست آن را می دهد تا بتواند شرایط فعلی و آنچه اجرا شده را بر روی کاغذ داشته باشد. این نوع نقشه به دلایل گوناگونی تهیه می شود و مزیت های خاصی دارد. با کسب اطلاعات بیشتر در مورد آن عملکرد بسیار بهتری در ساخت و ساز خواهید داشت.

 

چرا از نقشه ازبیلت استفاده می کنند؟

همیشه شرایط هنگام اجرای پروژه، شرایط آنطور که مدنظر ما بوده پیش نمی رود. گاهی شما با این مشکل مواجه می شوید که یک مساله را به گونه ای خاص پیش بینی کرده بودید ولی موقعی که هنگام اجرا به آن برمی خورید متوجه می شوید که واقعیت با تخمین شما متفاوت است. در چنین مواقعی، مشاوران و متخصصین پروژه را براساس شرایط واقعی اصلاح می کنند. بنابراین شما می خواهید بدانید که این پروژه نسبت به آن چیزی که قرار بوده انجام شود چه تغییراتی پیدا کرده است. به دیگر کلام، در این مواقع نقشه پایان کار را نیاز خواهید داشت که نقشه ازبیلت همین نقش را ایفا می کند. این نقشه با ۲ هدف کلی تهیه می شود:

 

 

هدف از تهیه نقشه ازبیلت چیست؟

نقشه ازبیلت به چند منظور تهیه می شود که اصلی ترین آن پیش بینی تعمیرات احتمالی آینده سازه توسط مهندس پروژه می باشد، در حقیقت نقشه چون ساخت سازه، نقشه نهایی کار است. برای مثال ممکن است بعد از پایان یک مرحله از عملیات ساخت و ساز متوجه شوید، پروژه آنطور که باید پیش نرفته است در این شرایط برای کسب اطمینان از وضعیت موجود و بررسی مسیری که خطا رفته، نقشه ازبیلت تهیه می شود.

 

دستورالعمل تهیه ازبیلت

تهیه نقشه چون ساخت دارای مراحل و دستورالعمل هایی است که مهندس ناظر پروژه باید تمام آنها را دقیق و مرحله به مرحله انجام دهد تا بتواند نقشه ای دقیق و بی عیب و نقص از تغییرات اعمال شده بدست بیاورد، در ادامه دستورالعمل تهیه نقشه های چون ساخت را برایتان لیست کرده ایم:

 

 

برای مشاوره ی رایگان می توانید با شماره های ۰۹۱۲۲۴۶۰۰۸۹ | ۰۹۱۲۱۴۷۱۸۴۷ به طور مستقیم تماس بگیرید.

نظرات خود را در ارتباط با این مقاله ما بنویسید.

موفق باشید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۱ میانگین: ۵]
خروج از نسخه موبایل