نماد سایت شرکت معماری دکوطرح 09122460089

مهندسی دکوراسیون داخلی و طراحی داخلی

مهندسی دکوراسیون داخلی و طراحی داخلی

مهندسی دکوراسیون داخلی و طراحی داخلی

مهندسی دکوراسیون داخلی یکی از شاخه های تخصصی رشته مهندسی معماری می باشد که در حال حاضر بازار کار بسیار خوبی دارد. مهندسی دکوراسیون داخلی امروزه به یکی از رشته های پرطرفدار در دانشگاه تبدیل شده است. کسانی که در رشته ای غیر از طراحی دکوراسیون داخلی تحصیل نموده اند اما به این رشته علاقه مند هستند و دوست دارند که با اصول و کلیات آن آشنا شوند می توانند از دوره های آموزش آزادی که در موسسات برگزار می شود استفاده نمایند. در ادامه ی مطلب قصد داریم در خصوص شغل طراحی دکوراسیون داخلی بیشتر صحبت نماییم.

 

قبل از خواندن این مقاله توصیه می شود مقالات زیر را نیز مطالعه کنید:

 

 

مهندسی دکوراسیون داخلی و طراحی داخلی

طراح دکوراسیون داخلی کیست؟

طراح دکوراسیون داخلی کسی است که در این شغل وظایف گوناگونی را بر عهده می‌گیرد. مانند برنامه ریزی، تحقیق، هماهنگی، مدیریت پروژه‌هایی که در دست دارد، ایجاد و تولید برخی لوازم، طراحی، بازرسی و نظارت بر پروسه و کیفیت انجام کار و همچنین ارتباط با مشتری‌ها.

 

وظایف اصلی طراح دکوراسیون داخلی

 

آینده شغلی مهندسی دکوراسیون داخلی

یک طراح داخلی می تواند به شکل های مختلفی به استخدام درآید. به عنوان مثال طراح داخلی می تواند در شرکت هایی فعالیت نماید که در حوزه ی طراحی داخلی مشاوره می دهند. فرد طراح می تواند صرفا با دادن ایده های جالب و خلاق در طراحی داخلی کسب درآمد نماید. علاوه بر آن  می تواند به شکل مستقل نیز کارکرده و یا به صورت پروژه ای با شرکت های طراحی قرارداد ببندد. در صورت داشتن تجربه بیشتر می تواند به کارهایی مانند طراحی صحنه تئاتر، طراحی نمایشگاه ها و … نیز بپردازد. از آنجایی که تعداد اساتید در حوزه ی معماری و طراحی داخلی در دانشگاه های کشور بسیار کم است آن دسته از کسانی که به تدریس علاقه مندند می توانند وارد این حوزه شوند و دروس مربوط به رشته ی معمار یو شرکت معماری داخلی را در دانشگاه ها تدریس نمایند. حوزه معماری داخلی  در منازل، شرکت ها و… در سال های اخیر از سوی مردم مورد توجه بیشتری قرار گرفته است. به دنبال آن بازارکار بهتری نیز پیش روی طراحان داخلی خواهد بود. البته با توجه به رقابت شدید در این شغل، افرادی که دانش، تخصص، مهارت و تجربه لازم و کافی را دارند، می توانند در این بازارکار موفق شده و درآمد خوبی کسب کنند.

 

تفاوت بین معمار داخلی، طراح داخلی و دکوراتور داخلی چیست؟

یک معمار داخلی ساماندهی فضاها را بر عهده دارد و درواقع تعیین می‌کند که هریک از فضاها در کدام قسمت قرار گرفته و به چه شیوه‌ای ایجاد شود. سپس در مرحله بعد طراح داخلی با شناخت و شناسایی افکار مردم و با استفاده از آن‌ها فضاهایی کاربردی و جذاب طراحی می کند. اما دکوراتور تنها وظیفه دارد طرح‌ها را اجرا نموده و در واقع مدیر اجرایی یک پروژه است . یک دکوراتور از زمانی که پروژه را بر عهده می‌گیرد تا زمانی که آن را تحویل کار فرما یا مالک می‌دهد، به چیزی جز اجرا کردن و انجام پروژه طبق برنامه ریزی‌های انجام شده فکر نمی کند و صرفا اجرای یک پروژه را بر عهده دارد.

 

رشته طراحی دکوراسیون داخلی برای ورود به دانشگاه

شاید بتوان گفت طراحی دکوراسیون داخلی یکی از پرطرفدارترین رشته ها برای ورود به دانشگاه است . این رشته هم در داخل و هم در خارج از ایران دارای طرفداران بسیاری است. حال سوال این است که برای ورود به این رشته باید چه کاری انجام دهیم؟ برای ورود به این رشته پرطرفدار می‌توانید هم از طریق دبیرستان رشته ریاضی فیزیک و هم از طریق رشته هنر و همچنین از طریق آموزشگاه‌های معتبری که این رشته را آموزش می‌دهند اقدام نمایید.

 

رشته طراحی دکوراسیون داخلی چند واحد دارد؟

۱۱۴ واحد دروس اختصاصی ،۲۱ واحد دروس عمومی و ۱۴ واحد اصلی به همراه پایان نامه را باید بگذرانید تا مدرک آکادمیک این رشته را دریافت کنید. این رشته فقط در دانشگاه‌های خاصی ارائه می شود که در دفترچه انتخاب رشته به آن ها اشاره شده است.

 

با تحصیل در رشته طراحی دکوراسیون داخلی چه مهارت‌هایی کسب می‌کنیم؟

آشنایی با روحیات مشتریان و افزایش دقت کار، طراحی مطابق با نظر مخاطب (مشتری) که شامل زمان، هزینه، نحوه اجرا و همچنین مشاوره در تمامی بخش‌ها می‌شود. این موارد شامل طراحی فضای داخل خانه یا محیط تعیین شده است، طراحی و ساخت نمونه‌های اولیه بصورت ویدئو و عکس و یا ساخت نمونه طرح نهایی برای جلب رضایت مشتری، ارائه مشخصات اجرایی پروژه با توجه به شرایط شکل گرفته و تعیین زمان، هزینه و نحوه اجرای کار تا پایان، سفارش و نظارت بر تهیه لوازم اجرای کار با توجه به تشریفات و توضیحات قید شده در تفاهم همکاری با مشتری، نظارت بر اجرای تمامی مراحل طرح، تکمیل و تحویل نهایی پروژه با توجه به موارد تعیین شده و در نهایت جلب رضایت و اطمینان مشتری است.

 

بزرگ‌ترین مشکل (ایراد) رشته طراحی دکوراسیون داخلی چیست؟

شاید بتوان گفت بزرگترین مشکل کسانی که وارد این رشته می‌شوند، تعداد زیاد رقبا و فارغ‌التحصیلانی است که به این رشته دوست‌داشتنی وارد می‌شوند. هر چند وضعیت باقی رشته‌های دانشگاهی هم به همین صورت است، اما در این رشته با روی‌کار‌آمدن موسساتی که در زمینه طراحی دکوراسیون آموزش می‌دهند و مدارک معتبری هم ارائه می‌کنند، تعداد فارغ‌التحصیلان و همچنین کسانی که دارای مدارک از آموزشگاه‌های معتبر هستند افزایش یافت. در صورتی‌که عرضه از تقاضا برای این رشته بیشتر شد و کمبود اشتغال در این رشته باعث شد دفاتری هم برای اشتغال افراد ایجاد شود. درنتیجه این امر هم انتخاب طراح دکوراسیون برای مشتریان بسیار دشوار شد. مواردی که در بالا اشاره شد، باعث به وجود آمدن یک رقابت بسیار دشوار شده است. به همین دلیل بسیار مهم است تا زمانی که شما وارد این بازار کار می‌شوید، چیزی متفاوت‌تر و خاص‌تر از بقیه برای عرضه به مشتری خود داشته باشید.

 

درآمد رشته طراحی دکوراسیون داخلی

درآمد رشته طراحی دکوراسیون داخلی همانند سایر رشته‌های آکادمیک، کاملا وابسته به خود شخص است. برای مثال هرچقدر که شما سابقه کار بالاتر، مهارت ارتباط با مشتری بهتر و مهارت‌های شغلی بیشتری داشته باشید، درآمد شما افزایش خواهد یافت و مشتریان بیشتری هم خواهید داشت. از دیگر مزایای این رشته خود اشتغالی است. به این صورت که فرد خودش می‌تواند یک دفتر کار با چند کارمند افتتاح کرده و با تبلیغات صحیح، مشتری خود را جذب نماید و اگر هم سرمایه اولیه‌ای ندارد می‌تواند به صورت فریلنسر پروژه بگیرد و انجام دهد.

 

چه کسانی در رشته مهندسی دکوراسیون داخلی موفق می شوند؟

برای موفقیت در این رشته درست همانند رشته های دیگر لازم است که فرد از یک سری ویژگی ها ومهارت هایی برخوردار باشد که یکی از مهم ترین آن ها داشتن خلاقیت است. خلاقیت یکی عوامل موثر در یک شرکت دکوراسیون داخلی خوب است. طراح داخلی باید ازخلاقیت خود در تطبیق مناسب ویژگی های کاربا نیاز مشتری استفاده کند در شغل طراحی داخلی عوامل بسیارزیادی دخیل هستند. برای اینکه کار طراحی داخلی به خوبی انجام شود لازم است که فرد بتواند تمامی این عومل را مد نظز قرار داده و به آن ها توجه کند تا در نهایت کار به خوبی انجام شود.

 

مهارت طراحی و مدل سازی کامپیوتری

همانطور که می دانید بخش اعظم کار معماری داخلی توسط نرم افزارها و برنامه های کامپیوتری انجام می شود و به همین علت لازم است که فرد حتما ازمهارت قابل توجهی در کار با نرم افزارهای مربوطه برخوردار باشد.

 

 

برای مشاوره ی رایگان می توانید با شماره های ۰۹۱۲۲۴۶۰۰۸۹ | ۰۹۱۲۱۴۷۱۸۴۷ به طور مستقیم تماس بگیرید.

نظرات خود را در ارتباط با این مقاله ما بنویسید.

موفق باشید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۱ میانگین: ۵]
خروج از نسخه موبایل