نماد سایت شرکت معماری دکوطرح 09122460089

ژوژمان چیست؟

ژوژمان چیست؟

ژوژمان چیست؟

ژوژمان یک کلمه فرانسوی است (jugement) و در انگلیسی (judgment) به معنی قضاوت کردن است. دانشجویان هنر برای ارائه آثار خود در دانشگاه ها و مراکز آموزشی هنر آثار خود را ژوژه می کنند و به قضاوت اساتید قرار می‌دهند. همیشه این قضاوت ساعت‌ها در دانشگاه‌های هنر به طول می‌کشد و سر انجام استاد مربوطه نمره‌ای را برای این واحد درسی که در طول یک ترم با دانشجویان خود داشته را ارائه می‌دهد. به نوعی می توان گفت ژوژمان برای دانشجویان رشته‌های عملی چه معماری چه گرافیک و چه سایر رشته‌ها مانند امتحان پایان ترم است اما کمی متفاوت‌تر! در لغت نامه‌های فارسی چنین توضیحاتی را پیدا خواهیم کرد:

دانشجویان رشته معماری تقریبا از اواسط ترم برای ارائه ژوژمان خود آماده می‌شوند، هر چند در هنرستان‌ها نیز ژوژمان‌هایی وجود دارند اما این مسئله در دانشگاه جدی‌تر شده و تخصصی‌تر به بحث و بررسی اساتید گذاشته می‌شود. بسته به نوع پروژه تحویلی و البته سلیقه اساتید ژوژمان می‌تواند به دو صورت فیزیکی و یا کار با ابزارها و نرم افزارهای معماری که در پستی از دکوطرح آن ها را معرفی کردیم تحویل داده شود؛ در مواردی هر دو نوع طراحی نیاز خواهد بود.

 

قبل از خواندن این مقاله توصیه می شود مقالات زیر را نیز مطالعه کنید:

 

 

مشکلات ژوژمان معماری

ژوژمان یکی از نگرانی‌های اصلی و فشارهای مضاعف برای دانش‌آموزان و دانشجویان رشته معماری است، فشار بالا و حجم زیاد کار را که کنار بگذاریم، از مشکلات و موارد زیر نمی‌توان گذشت:

 

نحوه حل مشکلات ژوژمان

 

نحوه پرزانته کردن مدارک معماری، نکته نهایی اما مهم!

پرزانته کردن اگر به تنهایی مهم‌ترین بخش در پروژه شما نباشد، قطعا یکی از اصول بسیار مهم برای ارائه ژوژمان موفق است.

برای پرزانته کردن، موارد زیر را حتما رعایت کنید:

 

ویژگی‌های یک ژوژمان خوب

برای ارائه موفق پروژه ژوژمان در دانشگاه، لازم است نکات زیر را رعایت کنید:

آمادگی کامل: قبل از ارائه پروژه، باید به خوبی آن را مطالعه کنید و تمامی نکات و جزئیات آن را بدانید. همچنین باید از پاسخ به سؤالات احتمالی ژوژمان‌ها آماده باشید. برای این کار، می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

نظم و ترتیب: ارائه پروژه باید منظم و مرتب باشد. هنگام ارائه، از تصاویر و نمودارهای خود به‌عنوان ابزار کمکی استفاده کنید و از آنها برای توضیح نکات مهم پروژه استفاده کنید. همچنین، از پاورپوینت یا نرم‌افزارهای مشابه برای ارائه استفاده کنید تا ارائه شما منظم و مرتب باشد.
وضوح و شفافیت: در ارائه خود، باید واضح و شفاف صحبت کنید و از اصطلاحات تخصصی به‌طور مناسب استفاده کنید. همچنین باید به سؤالات ژوژمان‌ها به‌طور کامل و جامع پاسخ دهید برای این کار، می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

رعایت این نکات به شما کمک می‌کند تا ارائه موفقی داشته باشید و نظرات و بازخوردهای مثبتی از ژوژمان‌ها دریافت کنید.

 

ژوژمان معماری را از کجا شروع کنیم؟

برای این که در ژوژمان معماری کارشناسی موفق شوید، باید از قبل به خوبی آماده باشید و تمام تلاش خود را برای ارائه یک طرح قوی و تأثیرگذار انجام دهید. در پایان این نوشته به بررسی مراحل مختلف پروژه پایانی معماری کارشناسی و نحوه شروع آن خواهیم پرداخت.

 

برای مشاوره ی رایگان می توانید با شماره های ۰۹۱۲۲۴۶۰۰۸۹ | ۰۹۱۲۱۴۷۱۸۴۷ به طور مستقیم تماس بگیرید.

نظرات خود را در ارتباط با این مقاله ما بنویسید.

موفق باشید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۶ میانگین: ۵]
خروج از نسخه موبایل