انرژى خورشيدى در ساختمان
21
آذر

انرژى خورشیدى در ساختمان

انرژى خورشیدى یکى از موضوعات مهم جهت گرمایش ساختمان مى باشد و مى تواند درون ساختمان مورد استفاده قرار گیرد و یکى از انرژیهایى است که در آینده نزدیک تامین مقدار زیادى از امور روزانه را با استفاده از آن انجام خواهیم داد و یکى از منابعى است که در تامین انرژى پاک و عارى از اثرات مخرب محیط زیست نقش به سزایى دارد.

انرژى خورشیدى

انرژى خورشیدى که از دیرباز و به صورت رایگان در اختیار انسان بوده است و با توجه به محدود بودن سوختهاى فسیلى و بحران انرژى و همچنین به دلیل صرفه جویى در مصرف انرژى ، بیشتر کشورهاى جهان در صدد روشهاى نوینى در مصرف انرژى و کاهش کنترل عرضه و تقاضاى انرژى و کاهش انتشار گازهاى آلاینده بر آمده اند.

کل انرژى

از کل انرژى منتشر شده توسط خورشید ، تنها در حدود ۴٧٪ آن به سطح زمین مى رسد که این تابش در هر ساعت در حدود ۶٠ میلیون (بى تى یو ) دریافت مى کند که این انرژى ناشى از سه روز تابش خورشید به سطح زمین برابر با تمام انرژیهاى ناشى از احتراق کل سوختهاى فسیلى در دل زمین مى باشد که در نتیجه اثر تابش خورشید به مدت چهل روز مى توان انرژى مورد نیاز یک قرن را ذخیره نمود.

بکار گیرى انرژى خورشیدى

بنابر این با بکار گیرى انرژى خورشیدى مى توان تا حدودى از این منبع انرژى پاک و رایگان استفاده کرد و تا حد بسیار قابل توجهى در مصرف سوختهاى فسیلى صرفه جویى کرد. به عبارت دیگر مى توان اینگونه نتیجه گرفت که تابش خورشید بزرگترین منبع تجدید پذیر انرژى روى کره زمین است و اگر فقط یک درصد از صحراهاى جهان با نیرو گاه هاى حرارتى خورشیدى به کار گرفته شوند ، مى توان برق سالانه مورد تقاضاى جهان را تاًمین نمود.

انرژیهاى کلاسیک و پیشرفت

با توجه به محدودیت انرژیهاى کلاسیک و پیشرفت روز به روز صنعت ساختمان و رشد جمعیت جهان استفاده از این نوع انرژى در ساختمانها را مى توان به عنوان یک بخش الزامى در نظر گرفت و با بهره گیرى و استفاده از این انرژى در ساختمان مى توان نیازهاى گرمایى و سرمایى و در صورت لزوم تاًمین الکتریسیته ساختمان را انجام نمود.

روش دریافت مستقیم انرژى خورشیدى 

در این روش تشعشعات خورشیدى همراه تابش مستقیم در زمستان به سمت ساختمان تابش نموده و باعث گرم شدن فضاى داخلى مى شود که چنین شیوه اى داراى دو جزء است ، یکى سطح شیشه ساختمان و دیگرى مواد جذب کننده حرارت که همان جرم انباشت حرارت ازمصالح بنایى مى باشد.

روش دریافت غیر مستقیم

در این روش تابش خورشیدى به به جرم جذب کننده حرارت که بین آفتاب و داخل ساختمان قرار گرفته است. این جرم بر اثر تابش خورشید و تشعشعات حاصل از آن گرم شده و سپس انرژى خود را به اطاقها مى دهد و در این شیوه معمولاً از دیوار جذب و انباشت حرارت استفاده مى شود و مصالح آن عمدتاً بر دو نوع مى باشند :

  • دیوار بنایى
  • آب
روش دریافتهاى جداگانه

در این روش و سیستم منبع انباشت حرارت و جذب کننده خورشیدى دور از هم قرار دارند که در آن عملاً از آب و یا هوا جهت انتقال حرارت استفاده میکنند ، اولین سیستم استفاده از این پستوخانه پل دپویس در کرالس آمریکا مى باشد.

مزایاى روش غیر فعال خورشیدى

این روش باعث صرفه جویى زیاد در هزینه گرمایش ساختمان شده و به راحتى قابل تطبیق با ساختمان مى باشد و جزئى از سفت کارى بنا مى باشد که سادگى این سیستم چه در طراحى و عملکرد و چه در مراقبت از سیستم بسیار مهم مى باشد که در این سیستم اجزاء مکانیکى و الکتریکى توام با استهلاک ندارد و عمرى طولانى دارد که عدم ایجاد صدا ، دود ، و عدم نیاز به لوله کشى از خواص مهم آن است.

محل قرار گیرى ساختمان

آفتاب گیرى مناسب ، منظره اطراف و سایت در محل قرارگىرى ساختمان بسیار موثراست . ساختمان باید قادر باشد در فصل سرما نور خورشید را از ساعت ٩ صبح تا ٣ بعد ظهر دریافت کند که این میزان طى ساعات فوق ٩٠٪ از انرژى خورشید مى باشد. ساختمان باید در قسمت شمالى زمین بوده و از موانعى که باعث جلوگیرى از آفتاب و تابش آن شده پرهیز کرد و باید مسائل زیر را در نظر داشت.

  • فرم قرار گیرى و فرم تقریبى ساختمان
  • ورودى و جلوگیرى از وزش باد و سرما در زمستان
حفاظت ورودى

در انتها به این نتیجه مى رسیم که انرژى خورشیدى کاربردهاى عمده و زیادى دارد که با بررسیهاى دقیق و با استفاده از اصول علمى و فنى بهینه سازى در ساختمان مى توان این انرژى عظیم و ارزشمند را کنترل نموده و در طول روز و شب از این انرژى به نحو احسن بهره ببریم. با توجه به اینکه ایران از وفور تابش مستقیم خورشید برخوردار است جزء کشورى آفتاب گیر محسوب مى شود.

بهینه سازى جذب نور خورشید

در مناطق معتدل و نسبتاً سرد با بهینه سازى جذب نور خورشید در ساختمان مى توان مقدار زیادى در مصرف سوختهاى فسیلى از قبیل ، چوب ، نفت ، گاز ، بوته و … صرفه جویى کرد و همچنین در مناطق جنوبى و گرم از این انرژى ارزشمند جهت گرم کردن آب مورد نیاز ساختمانها و موسسات و کارخانه ها و یا الکتریسیته در پیلهاى خورشیدى ذخیره کرد و بعد در مواقع لزوم مورد استفاده قرار داد.

 

در دکوطرح بخوانید :

 

شرکت معماری و دکوراسیون داخلی دکوطرح خدمات خود را در ازگل، اقدسیه، الهیه، اوین، باغ فردوس، تجریش، دارآباد، درکه، دربند، زعفرانیه، فرمانیه، فرشته، قیطریه، کامرانیه، محمودیه، ولنجک، نیاوران اختیاریه، پاسداران، دروس، دولت، دیباجی، جردن-ولیعصر، سیدخندان، ظفر، قلهک، ونک و میرداماد، سایر مناطق تهران ارائه می دهد.

 

پروژه های مرتبط با این مقاله که توسط شرکت دکوطرح طرح انجام شده است:

 

برای مشاوره ی رایگان می توانید با شماره های ۰۹۱۲۲۴۶۰۰۸۹ | ۰۹۱۲۱۴۷۱۸۴۷ به طور مستقیم تماس بگیرید.

نظرات خود را در ارتباط با انرژى خورشیدى در ساختمان برای ما بنویسید.

موفق باشید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۲ میانگین: ۴.۵]