تماس مستقیم
09122460089
02126570264
نمای ساختمان - شرکت معماری و دکوراسیون دکوطرح

نمای ساختمان

نمای ساختمان

نمای هر ساختمان در شکل‌دهی به مجموعه شهری که در آن حضور دارد، موثر است.

اگر به نمای یک ساختمان بدون در نظر گرفتن نمای دیگر ساختمان ‌های شهر توجه شود، همگونی نمای شهری در مجموع از بین می‌رود.

به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شهرسازی و معماری، بررسی آماری نشان دهنده این موضوع است که در هر سال ۵۰ میلیون نفر به جمعیت شهر نشین کشورهای در حال توسعه اضافه می‌شود.

در ایران نیز شهر نشینی طی دهه‌ های گذشته با شتاب فزاینده ای گسترش یافته و همچنان این روند ادامه دارد.

 

نمای ساختمان

نمای ساختمان

رشد سریع جمعیت و گرایش مردم به شهر نشینی، تقاضای فزاینده ‌ای را برای تهیه مسکن به دنبال داشته که این موضوع در پی خود مشکلات عدیده ای در زمینه توسعه شهری بوجود آورده است.

ناتوانی در پاسخگویی مطلوب و مناسب به این مساله، وضعیت نا مطلوبی را به صورت بی مسکنی، بد مسکنی و تنگ مسکنی برای بسیاری از اقشار جامعه به همراه آورده است.
مسکن به عنوان یکی از نیازهای نخستین بشر، ابتدایی ترین سوالی بوده که انسان سعی در یافتن پاسخی مناسب و معقول برای آن بوده است، اما همیشه در برنامه ریزی‌های ملی به مسکن نه به عنوان محلی برای آسایش ساکنان در ابعاد عینی و ذهنی، بلکه به عنوان یک مشکل اقتصادی و فقط از این بعد برخورد شده است.

سازندگان و تولید کنندگان مسکن آزاد به ‌دلیل اینکه به ‌دنبال فروش سریع و بازگشت سرمایه خود هستند، سعی در هر چه بیشتر مطرح کردن خود در محله مسکونی و نمایشی متمایز از بنای خود دارند و به همین دلیل یکی از دلایل عمده ناهماهنگی نمای ساختمان‌ ها در سطح شهر هستند.

در رابطه با مسکن تعاونی شرایط بدتری وجود دارد.

به دلیل وضعیت مالی ضعیف سازندگان و اینکه ساکنان و مالکان به ‌دنبال فروش ساختمان نیستند، بدون انجام عملیات پایانی نظیر نماسازی مورد استفاده قرار می گیرند و یا با کمترین هزینه و بدون طراحی نما، حجم و کالبد ساختمان رها می‌شود.

البته در سال ‌های اخیر در شهر تهران هیچ ساختمانی بدون نماسازی نبوده است، لیکن این مساله در شهرستان‌ ها همچنان انجام می ‌شود.

نمای ساختمان مسکونی

مصالح به کار رفته در نمای ساختمان میتواند متفاوت باشد و هر صاحب ملکی سلیقه متفاوتی در نمای ساختمان میتواند داشته باشد.

نمای ساختمان از مصالح متفاوتی چون سنگ ، آجر ، بتن و غیره باشد . نمای ساختمان میتواند جلوه و شکوه طراحی شما را به افراد بیرون ساختمان نشان دهید.

 

نمای آجری در ساختمان

نمای آجری یکی از نما های قدیمی می باشد که حتی در این دوره از این نما استفاده می شود و میتوان گفت از آن استقبال زیادی می شود.

آجرها در طرح ها و سایز های مختلف تولید می شود که میتوان بسته به سلیقه و نظر خود از این آجر ها استفاده کرد.

به دلیل تنوع بالای آجر ها در سایز و رنگ شما میتواند گزینه های بیشتری برای نمای ساختمان خود داشته باشید و معماران میتوانند نسبت با سلیقه شما این طراحی را انجام دهند.

دکوراتیو بودن نما و آجر نما بودن ساختمان دو طرح جذاب برای نمای ساختمان به حساب می آید.

میتوان به آجر های مختلفی برای نما مانند آجر های نسوز، آجر های با طرح چوب و غیره اشاره کرد، در نمای ساختمان آجری شما بی نهایت طرح در اختیار دارید.

 

نمای کمپوزیت در ساختمان

اگر شما نمای ساختمان خود را کامپوزیت کار کرده اید باید بدانید خانه شما نمایی فلزی به خود می گیرد.

کمپوزیت ورقه های آلومینیوم می باشد که مزایای بسیاری دارد و از مزایای استفاده از کامپوزیت میتوان به وزن بسیار سبک آن، تنوع بسیار بالای رنگی، مقاومت فراوان در برابر گرما و سرما و باد های شدید، قابلیت شستشوی کامپوزیت و عایق بودن در برابر صدا اشاره کرد.

در بسیاری از نما های ساختمانی میتوان از کامپوزیت استفاده کرد به این دلیل که کامپوزیت ها با رنگ های بسیار زیبا ، زیبایی خاصی به نمای ساختمان می دهد.

یکی از معایب کامپوزیت میتوان گفت قیمت بالای آن می باشد که هزینه را کمی بالا می برد.

نمای لانه زنبوری از نماهای کامپوزیت میتواند جلوه و جذابیت ساختمان را دو چندان کند.

 

نمای سیمانی در ساختمان

برای صرف هزینه کمتر برای نمای ساختمان می توانید از نمای سیمانی استفاده کنید این نما کم هزینه ترین نمای ساختمان به حساب می آید.

اجرایی کردن این نما بر روی ساختمان کمترین زمان ممکن را می خواهد و بعد از تصمیم شما میتوانید این نما را اجرایی کنید و از آن لذت ببرید.

نمای سیمانی در برابر حریق مقاوم می باشد و در هنگام آتش سوزی این نما از آتش جلوگیری می کند و اجازه گسترش آتش نمی شود.

نمای سیمانی میتواند رنگی و یا سفید باشد در نمای سفید از سیمان سفید و در نمای رنگی از سیمان رنگ استفاده می شود.

شستشوی نمای سیمانی بسیار ساده و آسان می باشد.

 

نمای سنگ در ساختمان

اغلب نما های سنگی را در ساختمان های لوکس به کار می برند و استفاده از نمای سنگ نشان دهنده لوکس بودن آن ساختمان می باشد.

نمای سنگ در مقابل با تمام نماها گران تر می باشد و هزینه بسیار بالایی را دارا می باشد.

از نمونه نماهای سنگی می توان به نمای رومی اشاره کرد که زیبایی فوق العاده ای در این نما از خود به جای می گذارد.

در نمای سنگی رومی اغلب از سنگ های مانند مرمر، سنگ گرانیت و این چنین سنگ هایی استفاده می شود.

این نما در مقابل باد، باران و غیره مقاوم است و هیچی آسیبی به این نما وارد نمی شود و سال های سال این نما باقی می ماند.

در انتخاب سنگ در نمای ساختمان از سنگ هایی استفاده کنید که بتوانند در برابر انبساط و انقباض مقاومت داشته باشد و دچار ترک خوردگی نشود.

چگونه به موضوع نما در معماری بیندیشیم؟

نما در لغت نامه دهخدا به معنای صورت ظاهری هر چیزی، آنچه که در معرض دید و برابر چشم است، آنچه از بیرون سوی دیده می شود، منظره خارجی بنا و عمارت،‌ قسمت خارجی ساختمان و نماسازی، فن روسازی ساختمان و ساختن نمای عمارت است.

در سال‌ های اخیر پس از مطرح شدن دوباره اهمیت فضاهای عمومی و ارزش زندگی شهری، نما اهمیت دوباره ای یافته است.

نما در عمل درون ساختمان را از بیرون و فضای خصوصی را از فضای عمومی جدا می کند.

نما حاکی از موقعیت فرهنگی سازندگان ساختمان است و نشانگر میزان نظم طرح ساختمان، امکانات و ذوق تزیین و خانه آرایی طراح و مالک است.

یک نما به مثابه معرفی وضعیت ساکنان ساختمان در بین عموم است.

نما در واقع صورت ساختمان و بهترین بیان حالتی است که فرد طراح یا مالک از خود در برابر بیرون دارد.

نماهای داخل ساختمان بیشتر جنبه خصوصی دارند، لیکن نماهایی که به سمت کوچه و بافت شهر باز می‌شوند، جنبه عمومی تر دارند.

 

عناصر پراهمیت در نما

ورودی یکی از عناصر حایز اهمیت نما در ساختمان است که محل و اهمیت طراحی آن به شکل مستقیم نمایانگر نقش و عملکرد ساختمان است.

در ورودی نشانه گذر از فضای عمومی خارجی به فضای خصوصی داخلی و یکی از مهم ترین عناصری است که می‌توان به عنوان نشانه ساختمان از آن نام برد.

لیکن به‌ دلیل اهمیت اقتصادی که سطوح ساخته شده داخلی برای سازندگان دارند، اغلب ورودی ‌ها به فضاهای کم اهمیتی تنزل یافته اند.

سرمایه گذاران ساختمانی هم فقط به رعایت ضوابط ضروری طراحی ساختمان بسنده می‌کنند.

بیشترین مشکل زمانی است که ورودی وسایل نقلیه به حیاط پارکینگ با ورودی خود ساختمان یکی شود.

در این حالت فرد وارد شونده به ساختمان فقط یک راه باریک کنار دیوار برایش باقی می‌ماند.

گاه نیز ورودی یک ساختمان مسکونی بیش از حد پرتجمل است، به‌نحوی که عملکرد ساختمان را دگرگون می‌سازد.

زمانی هم ورودی به یک بنای بزرگ تنها با روزنه ‌ای امکان پذیر می‌شود.

تناسب ورودی و حجم ساختمان می تواند نقش مهمی در توجیه عملکرد و شکل ساختمان داشته باشد.

 

نماهای ساختمانی

نمای هر ساختمان در شکل دهی به مجموعه شهری که در آن حضور دارد، موثر است.

اگر به نمای یک ساختمان بدون در نظر گرفتن نمای دیگر ساختمان های شهر توجه شود، همگونی نمای شهری در مجموع از بین میرود.

به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شهرسازی و معماری، بررسی آماری نشان دهنده این موضوع است که در هر سال ۵۰ میلیون نفر به جمعیت شهر نشین کشورهای در حال توسعه اضافه میشود.

در ایران نیز شهر نشینی طی دهه های گذشته با شتاب فزاینده ای گسترش یافته و همچنان این روند ادامه دارد.

رشد سریع جمعیت و گرایش مردم به شهر نشینی، تقاضای فزایندهای را برای تهیه مسکن به دنبال داشته که این موضوع در پی خود مشکلات عدیده ای در زمینه توسعه شهری بوجود آورده است.

ناتوانی در پاسخگویی مطلوب و مناسب به این مساله، وضعیت نا مطلوبی را به صورت بی مسکنی، بد مسکنی و تنگ مسکنی برای بسیاری از اقشار جامعه به همراه آورده است.

 

چگونه به موضوع نما در معماری بیندیشیم؟

نما در لغت نامه دهخدا به معنای صورت ظاهری هر چیزی، آنچه که در معرض دید و برابر چشم است، آنچه از بیرون سوی دیده می شود، منظره خارجی بنا و عمارت،قسمت خارجی ساختمان و نماسازی، فن روسازی ساختمان و ساختن نمای عمارت است.

در سالهای اخیر پس از مطرح شدن دوباره اهمیت فضاهای عمومی و ارزش زندگی شهری، نما اهمیت دوباره ای یافته است.

نما در عمل درون ساختمان را از بیرون و فضای خصوصی را از فضای عمومی جدا می کند.

نما حاکی از موقعیت فرهنگی سازندگان ساختمان است و نشانگر میزان نظم طرح ساختمان، امکانات و ذوق تزیین و خانه آرایی طراح و مالک است.

یک نما به مثابه معرفی وضعیت ساکنان ساختمان در بین عموم است.

نما در واقع صورت ساختمان و بهترین بیان حالتی است که فرد طراح یا مالک از خود در برابر بیرون دارد.

نماهای داخل ساختمان بیشتر جنبه خصوصی دارند، لیکن نماهایی که به سمت کوچه و بافت شهر باز می شوند، جنبه عمومی تر دارند.

 

نمای ساختمان خالق نمای شهری است

نمای شهری از مجموعه نماهای مشرف به فضای عمومی به دست می آید.

این نماها از جهتی همگن و از جهتی ناهمگن هستند.

میتوانند همگن باشند چون با استفاده از زبانی مشترک روی بدنه اجزا شهر اجرا می شوند و اما از آنجا که هر کدام از این فضاها به کمک این زبان، مقاصد و نیازهای خود را بیان می کند، ناهمگن هستند.

در شهرهای ما زبان مشترکی بین نماها وجود ندارد.

نه فرهنگ مشترکی برای بیان دارند، نه مصالح یکسانی به کار گرفته اند و نه سبک مشخصی را دنبال می کنند.

در واقع هر یک از نماها در شهر نشانه وضعیت اقتصادی و اجتماعی سازنده و نحوه تفکر و نگرش او به مسایل مختلف است.

نمای شهری در واقع ترکیبی از اجزا متفاوت است که بر اساس اتفاقاتی که در خیابان ها ومعابر می افتد شکل می گیرد.

این اجزا در صورت رعایت مسایلی که پیش از این نیز به آن پرداخته شد می توانند با یکدیگر نقاط اشتراک جالبی داشته باشند که نمی توان وجود آنها را نفی کرد.

 

عناصر پراهمیت درنما

ورودی یکی از عناصر حایز اهمیت نما در ساختمان است که محل و اهمیت طراحی آن به شکل مستقیم نمایانگر نقش و عملکرد ساختمان است.

در ورودی نشانه گذر از فضای عمومی خارجی به فضای خصوصی داخلی و یکی از مهم ترین عناصری است که می توان به عنوان نشانه ساختمان از آن نام برد

لیکن به دلیل اهمیت اقتصادی که سطوح ساخته شده داخلی برای سازندگان دارند، اغلب ورودی ها به فضاهای کم اهمیتی تنزل یافته اند.

سرمایه گذاران ساختمانی هم فقط به رعایت ضوابط ضروری طراحی ساختمان بسنده میکنند.

بیشترین مشکل زمانی است که ورودی وسایل نقلیه به حیاط پارکینگ با ورودی خود ساختمان یکی شود.

در این حالت فرد وارد شونده به ساختمان فقط یک راه باریک کنار دیوار برایش باقی میماند.

گاه نیز ورودی یک ساختمان مسکونی بیش از حد پرتجمل است، به نحوی که عملکرد ساختمان را دگرگون میسازد.

زمانی هم ورودی به یک بنای بزرگ تنها با روزنه ای امکان پذیر می شود.

تناسب ورودی و حجم ساختمان می تواند نقش مهمی در توجیه عملکرد و شکل ساختمان داشته باشد.

 

ریشه های معماری مدرن

آنچه در پیش روست تاریخ معماری مدرن نیست، بلکه نگرهای نظریه پردارانه است و تلاشی را برای توصیف اینکه معماری مدرن درباره چیست به دست می دهد.

آنچه ممکن است تا حدّی متظاهرانه به نظر رسد، ولی باید اذعان داشت که کژ فهمی ها و سوء تعابیری که در کار است که اینگونه روشنگری ها را به چیزی ضروری بدل می سازد.

محض رعایت بیطرفی باید آنچه را که جنبش مدرن واقعاً خواهان آن بود یادآوری کرد و آنچه را هم که در عمل به آن رسید خاطر نشان ساخت.

امروزه برخی از نویسندگانی که به این موضوع می پردازند، حتی مدعی اند که جنبش مدرن حکم نوعی «کلاف سردرگم» را دارد؛

آنان اظهار میدارند که معماران مدرن در عالم واقع «ایدیولوژی» مشترکی نداشتند و به طریق اولی معماری مدرن نمی توانست اصولاً وجود داشته باشد.

جنبش مدرن بی تردید مبنا و جهت گیری خاص خود را داشته است، و تنها آن دم که این به درستی درک گردد، امکان رسیدن به ارزیابی منصفانه ای از پیامدهای آن، و از جمله کوشش های پسا مدرن اخیر، فراهم می آید.

به این طریق میتوان به نقطه عزیمتی برای جست و جو و پیگیری معماریای دموکراتیک در عصری که در آن به سر میبریم، دست یافت.

 

دنیای جدید و معماری جدید

معماری مدرن بدینخاطر پا به عرصه حیات نهاد که به انسان یاری رساند که در دنیای جدید همچون کاشانه خود احساس آسایش کند.

مفهوم این احساس آسایش، فراتر از نیاز به سرپناه، پوشاک و غذاست؛

و در وهله نخست به مفهوم همانند پنداشتن خود با محیط زیست طبیعی و اجتماعی است.

این مفهوم در عین حال نوعی احساس تعلق و مشارکت را نیز در بردارد، یعنی تملک جهان آشنا و درک شده.

انسان باید احساس کند که از جمله درمعرض چیزهای شناخته شده و با معنی قرار دارد.

ما همه آگاهیم که این تعیین هویت در جهان مدرن مشکل آفرین شده است.

محیط های بسته و امن گذشته فرو پاشیده اند، و ساختارهای جدیدی را میطلبند.

معماری مدرن یکی از این صورت است.

هدف کلی معماری مدرن این است که برای انسان سکونتگاه جدیدی تدارک ببیند.

این سکونتگاه جدید باید نیاز به شناسایی را برآورده سازد و بدین ترتیب تجلی «رابطه دوستانه» جدید بین انسان و محیط زیست او باشد.

لوکوربوزیه در سال ۱۹۲۳ نوشت: مسئله خانه، مسئله عصر است.

تعادل اجتماع به این مسئله بستگی دارد.

معماری، در این دوره نوسازی، نخستین وظیفه اش تجدید نظر در ارزش ها و عناصر تشکیل دهنده خانه است.

 

نماهای ساختمانی

نمای هر ساختمان در شکل دهی به مجموعه شهری که در آن حضور دارد، موثر است.

اگر به نمای یک ساختمان بدون در نظر گرفتن نمای دیگر ساختمان های شهر توجه شود، همگونی نمای شهری در مجموع از بین می رود.

به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شهرسازی و معماری، بررسی آماری نشان دهنده این موضوع است که در هر سال ۵۰ میلیون نفر به جمعیت شهر نشین کشورهای در حال توسعه اضافه می شود.

در ایران نیز شهر نشینی طی دهه های گذشته با شتاب فزاینده ای گسترش یافته و همچنان این روند ادامه دارد.

رشد سریع جمعیت و گرایش مردم به شهر نشینی، تقاضای فزایندهای را برای تهیه مسکن به دنبال داشته که این موضوع در پی خود مشکلات عدیده ای در زمینه توسعه شهری بوجود آورده است.

ناتوانی در پاسخگویی مطلوب و مناسب به این مساله، وضعیت نا مطلوبی را به صورت بی مسکنی، بد مسکنی و تنگ مسکنی برای بسیاری از اقشار جامعه به همراه آورده است.

مسکن به عنوان یکی از نیازهای نخستین بشر، ابتدایی ترین سوالی بوده که انسان سعی در یافتن پاسخی مناسب و معقول برای آن بوده است، اما همیشه در برنامه ریزی های ملی به مسکن نه به عنوان محلی برای آسایش ساکنان در ابعاد عینی و ذهنی، بلکه به عنوان یک مشکل اقتصادی و فقط از این بعد بر خورد شده است.

 

چگونه به موضوع نما در معماری بیندیشیم؟

نما در لغت نامه دهخدا به معنای صورت ظاهری هر چیزی، آنچه که در معرض دید و برابر چشم است، آنچه از بیرون سوی دیده می شود، منظره خارجی بنا و عمارت، قسمت خارجی ساختمان و نماسازی، فن روسازی ساختمان و ساختن نمای عمارت است.

در سال های اخیر پس از مطرح شدن دوباره اهمیت فضاهای عمومی و ارزش زندگی شهری، نما اهمیت دوباره ای یافته است.

نما در عمل درون ساختمان را از بیرون و فضای خصوصی را از فضای عمومی جدا می کند.

نما حاکی از موقعیت فرهنگی سازندگان ساختمان است و نشانگر میزان نظم طرح ساختمان، امکانات و ذوق تزیین و خانه آرایی طراح و مالک است.

یک نما به مثابه معرفی وضعیت ساکنان ساختمان در بین عموم است.

نما در واقع صورت ساختمان و بهترین بیان حالتی است که فرد طراح یا مالک از خود در برابر بیرون دارد.

نماهای داخل ساختمان بیشتر جنبه خصوصی دارند، لیکن نماهایی که به سمت کوچه و بافت شهر باز می شوند، جنبه عمومی تر دارند.

بنابراین وجوه پشت و جلوی ساختمان از یک طرف دارای نمود اجتماعی و از طرف دیگر نمود مشخص ساکنان خود است؛

بنابراین نمای هر ساختمان باید هم با فضای عمومی همبستگی داشته باشد و هم بتواند حجم داخلی ساختمان را بیان نماید.

 

 

برای مشاوره ی رایگان می توانید با شماره های ۰۹۱۲۲۴۶۰۰۸۹ | ۰۹۱۹۹۱۹۱۷۴۱ به طور مستقیم تماس بگیرید.

نظرات خود را در ارتباط با این مقاله برای ما بنویسید.

موفق باشید.