دیوار سبز مصنوعی
08
مرداد

دیوار سبز مصنوعی

دیوار سبز مصنوعی

مواد تشکیل دهنده ی دیوار سبز مصنوعی

برای اکثر کسانی که به محصولات دکوراتیو ساختمان علاقه مند هستند، این سوال پیش می آید که جنس و متریال دیوار سبز چیست؟ همه ی ما با پلاستیک آشنایت داریم که پلاستیک نوعی پُلیمر محسوب می شود و از فراورده های نفتی تشکیل شده است. پلاستیک انواع گوناگونی دارد. پلیمرها بیش از یک قرن است که وارد زندگی روزمره ی مردم جهان شده است. معروف ترین پلاستیک هایی که از آنها

بیشترین استفاده را می کنیم عبارت اند از: اکریلیک ، پلی استر، پلی پروپیلن، نایلون، پلی اورتان، پلی اتیلن، و….

پلی اتیلن یکی از پر مصرف ترین انواع پلاستیک است که کاربردهای بسیار زیادی دارد. از پلی اتیلن در ساخت دیوار سبز مصنوعی نیز استفاده می شود. علاوه بر این برای افزایش مقاومت و ماندگاری دیوار سبز، تثبیت کننده رنگ و موادی که جلوی آسیب پرتوی فرا بنفش نور خورشید را بگیرد، به مواد اولیه این دیوار ها اضافه می شود.

ترکیبات افزودنی را به گرانول پلی اتیلن اضافه می کنند و در دستگاه های ویژه، ذوب می شود سپس در قالب های مخصوصی که به شکل گیاهان مختلف هستند ریخته می شود و پس از گذشت چندین ساعت گیاهان آماده ی استفاده بر روی دیوار سبز هستند. در این مرحله، پنل های پشتیبان و نگه دارنده دیوار سبز نیز متناسب با فضایی که برای آن دیوار سبز سفارش داده شده، تولید می شود.

 

قبل از خواندن مقاله توصیه می شود مقالات زیر را نیز مطالعه کنید:

 

 

دیوار سبز مصنوعی

گل و گیاهانی که بر روی دیوار سبز مصنوعی قرار داده می شود دارای تنوع بسیار بالایی می باشد و این گل و گیاه ها براساس طرح های زده شده و خواسته ی مشتری با چینش های گوناگون بر روی پنل های مخصوص نصب می شود.

پنل های دیوار سبز مصنوعی که در بازار ایران موجود می باشند، یا به شکل مستطیل هستند و یا مربع که مستطیل ها را به ابعاد ۳۰×۴۰ سانتی متر می سازند و پنل های مربعی، با ابعاد ۲۵×۲۵ سانتیمتر ساخته می شود.

یک سری شبکه برای نگه داری بهتر، پشت این پنل ها قرار می گیرد که ۱۰ ردیف به شکل طولی و ۱۰ ردیف نیز به شکل عرضی می باشد که در نهایت ۱۰۰ جایگاه قرارگیری گل فراهم می شود؛ علاوه بر آن یک سازه ضربدری و یک سازه پیرامونی در سطح کلی پنل قرار داده می شود که موجب تقویت آن شود.

ضخامت سازه ی پشتیبان این پنل ها ۱.۵ میلی متر می باشد و پهنای آن نیز ۴ میلی متر است که همین امر سبب می شود شبکه ی منسجمی را تشکیل دهد که، همین پایه و ساختار نگهدارنده گل ها می شود.

برخلاف تصور مردم که فکر می کنند که گل هایی که روی دیوار سبز قرار داده شده، با فریم زیریِ خود یکپارچه است، در تقاطع های بستر پشتیبان، پین هایی تعبیه شده که جایگاه نصب کردن و نگهداری این گل ها و برگ ها هستند.

پین های تعبیه شده انواع مختلفی دارند؛ یک نوع از آنها در راستای طولی ، دارای ضخامت های متفاوت می باشند. یعنی دارای بخش های ضخیم و باریکی هستند که درون سوراخ های مشخص شده جای گرفته اند و محکم می شوند و نوع دیگر آن که دارای خارهای زاویه داری هستند، به راحتی وارد سوراخ می شوند ولی به راحتی از آن بیرون نمی آید.

برای یکپارچه سازی پنل ها از دو نوع زائده ی ویژه استفاده می شود.

 

خلاقیت هایی که باید در نصب دیوار سبز مصنوعی داشته باشیم

در اجرای دیوار سبز مصنوعی نیز باید خلاقیت داشت، از همه مهم تر نوآوری و ذوق و سلیقه در طراحی دیوار سبز است که باید به آن توجه ای ویژه کرد. اگر در طراحی دیوار سبز مصنوعی، تنها از یک مدل گیاه استفاده کنیم سبب می شود ظاهری یکنواخت و خسته کننده داشته باشیم به همین دلیل باید از انواع مختلف گل و گیاه بر روی پنل های دیوار سبز استفاده کنیم.

برای مثال شما وقتی می خواهید یک دسته گل طبیعی زیبا تهیه کنید از انواع گل و گیاه داخل آن قرار می دهید تا دسته گل شما جلوه داشته باشد و یا فقط از یک نوع برگ سبز برای زینت دادن به ان استفاده نمی کنید و از چندین مدل برگ با رنگ های مختلف استفاده می کنید شاید بگویید همه ی برگ ها که به رنگ سبز هستند چه فرقی میکند از چه رنگی استفاده کنیم؟

رنگ سبز از صد ها تنانیته رنگی تشکیل شده و از روشن ترین سبز تا تیره ترین سبز در طبیعت، گیاه وجود دارد.

یا حتی اگر بخواهید یک گلدان گل مصنوعی در دکوراسیون منزلتان داشته باشید بهتر است از چندین گل و گیاه استفاده کنید تا پس از مدتی از آن خسته نشوید.

در طبیعت نیز انواع گل ها، با رنگ های متنوع در کنار یکدیگر قرار گرفته است، بنابراین در طراحی دیوار سبز نیز باید از ترکیب انواع مختلف گل و گیاه مصنوعی سبز رنگ استفاده نماییم. این گل و گیاهان مصنوعی بر اساس نمونه های واقعی که در طبیعت وجود دارند ساخته می شود.

 

نورپردازی دیوار سبز مصنوعی

نورپردازی دیوار سبز مصنوعی، بر زیبایی و جذابیت آن بسیار تاثیر گذار است؛ این نورپردازی سبب می شود تا رنگ های متنوع گیاهان در کنار هم بهتر دیده شود. منبع نور که برای نورپردازی از آن استفاده می شود بهتر است در بالا ترین نقطه ی دیوار سبز و پنهان از دید ناظران قرار گیرد؛ به گونه ای که نور یکدست و درخشانی را بر روی گیاهان نمایان شود.

جهت تابش نباید سمت چشم ناظران باشد تا باعث آسیب رساندن به چشم شود و علاوه بر آن نباید به صورتی باشد که در میان دیوار سبز سایه های تاریک ایجاد کند؛ زیرا از زیبایی آن می کاهد.

 

هزینه ی نصب دیوار سبز مصنوعی به چه عواملی بستگی دارد؟

  • مانند تمام متریال های ساختمانی، کشور سازنده ی آن بر روی قیمت آن تاثیر دارد به این صورت که قیمت محصولات داخلی بسیار ارزان تر از نمونه های خارجی آن می باشد.
  • ساختار این دیوار اگر به تقویت نیاز داشته باشد هزینه ی آن بالاتر خواهد بود.
  • اگر از طرح های پیچیده برای اجرای دیوار سبز استفاده شود، قیمت آن از نمونه های ساده که تنها به شکل یک مربع هستند بالاتر خواهد بود.
  • اگر دیوار سبز در قسمت هایی اجرا شود که دسترسی مناسب نداشته باشد اجرت نصب در آن بالاتر خواهد بود.

 

مراقبت و نگهداری از دیوار سبز مصنوعی

معمولا در مواد تشکیل دهنده ی دیوار سبز مقداری مواد نگه دارنده در مقابل پرتوی فرابنفش نور خورشید استفاده می شود برای همین امکان این که تغییر رنگ بدهد بسیار کم است ولی مخصوصا اگر در فضای باز قصد اجرای دیوار سبز را دارید باید به گونه ای باشد که در مقابل وزش باد و باران مقاوم باشد تا کنده نشود و از بین نرود.

پس از مدتی بر روی این دیوارها گرد وغبار و خاک می شیند که با گرفتن فشار باد بر روی آن ها و یا شست و شو می توان این گرد و غبار ها را از بین برد و مثل روز اول درخشندگی داشته باشد.

البته استفاده از یک پارچه ی نمدار نیز بی تاثیر نیست.

مقاومت در برابر آتش سوزی یکی از ویژگی های خاص این گونه دیوار ها می باشد با این حال باید موارد ایمنی را رعایت کنید تا همیشه از داشتن یک دیوار سبز لذت ببرید.

برای مشاوره رایگان در رابطه با طراحی و اجرای دیوارهای سبز مصنوعی با شرکت معماری دکو طرح تماس حاصل فرمایید تا شما را در این ضمینه راهنمایی کنند.

 

 

برای مشاوره ی رایگان می توانید با شماره های ۰۹۱۲۲۴۶۰۰۸۹ | ۰۹۱۲۱۴۷۱۸۴۷ به طور مستقیم تماس بگیرید.

نظرات خود را در ارتباط با این مقاله ما بنویسید.

موفق باشید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۲ میانگین: ۵]