دکوراسیون اداری
05
دی

روانشناسى محیط در ایجاد معمارى

روانشناسى محیط در ایجاد معمارى ادراک عبارت است از تجربه حسى که ما از دنیاى پیرامونمان داریم که مستلزم باز شناسى و شناخت محرک هاى محیطى و نیز اقدامات واکنشى به این محرک ها مى باشد. ما از طریق فرایند درک در باره عناصر محیطى که براى بقاى ما جنبه حیاطى دارند اطلاعات به دست مى آوریم که نه تنها تشکیل دهنده تجربیات ما از دنیاى پیرامون ما مى باشد بلکه این امکان را به ما مى دهد که در درون محیطمان به فعالیت و عمل بپردازیم.

روانشناسى محیط در ایجاد معمارى

ادراک محیطى فرایندى است که در آن انسان انگاشتها و داده هاى ذهنى لازم را از محیط پیرامون خود دریافت مى کند که همچنین مى توان آن را یک فرایند هدفمند دانست که در طى آن انسان به دریافت ارسالات محیطى مى پردازد و بر آمده از فرهنگ و ارزشهاى ساختارى حاکم بر جوامع بشرى مى باشد.

فرایند ادراکى

مرحله اى است که از محیط پیرامون شروع مى شود و به درک ما از یک محرک و واکنش ما نسبت به آن محرک مى باشد.

محرک محیطى

دنیا و محیطهاى پیرامون ما سرشار از. محرکهایى است که از طریق حواسهاى مختلف مى توانند توجه ما را جلب کنندو به عبارت دیگر محرکهاى محیطى هر چیزى در محیط ما است که قابلیت درک شدن را داشته باشند.

محرک مورد توجه

شىء و یا جسم خاص در محیط مى باشد که توجه ما را بر روى خود متمرکز میکند.

تصویر بر روى شبکیه

در این قسمت محرک مورد توجه ما به صورت یک تصویر بر روى شبکیه ما شکل مى گیرد که بعد از این فرایند این اطلاعات دیدارى دستخوش تغییر خواهد شد که این تصویر بر روى شبکیه به صورت سیگنال تغییر شکل مى یابد که این فرایند را تبدیل مى نامند که باعث مى شود پیامهاى دیدارى جهت تفسیر به مغز ما ارسال شوند.

ادراک محیطى

با شناخت فرد از محیط همراه است و بر اساس نتیجه ادراک حسى و و شناخت بر یکدیگر مى باشد.

که بر سه نوع مى باشد :

روان شناسى گشتالت

بر الگوهاى ادراکى بین شکل ها و تجربیات ادراک محیطى با فرایند شکل گیرى نظام عصبى در انسان مى باشد.

روان شناسى سازشمند

تجربه انسان از محیط اطراف و ارتباط متقابل انسان و محیط پیرامونش را مبنا قرار مى دهد و درک انسان را همانند فرایندى سازشمند بین مشاهده گر و محیط را مورد مطالعه قرار مى دهد.

روان شناسى بوم شناختى

داده هاى محیط به روشى مستقیم و بدون نیاز به نیروى پردازش مغز انسان از طریق محیط به وسیله حواس حس آدمى ، همانند یک سیستم عمل مى کند ، دریافت مى شود. این گونه برداشت مى شود که در یک پاسخ کلى اگر قرار باشد که همچنان معمارى نقش خودش را در تامین قسمتهاى زیادى از نیازهاى روان شناختى افراد جامعه ایفا مى کند که به مکان هایى بلا استفاده و متروکه تبدیل نشوند و بایستى کاملا متناسب با نیازهاى انسان با توجه به عصر اطلاعات و تغییرات به وجود آمده در روابط به وجود آمده بین افراد جامعه و نیازهاى جامعه به فضاهاى واقعى در مقابله با فضاهاى مجازى ، تغییرات لازم را در خود ایجاد کند.

فضا توجه اصلى معمار

در راه چنین تغییراتى لازم است که در طراحى یک فضا توجه اصلى معمار به شناخت ویژگیهاى منحصر به فرد فضاهاى واقعى نسبت به فضاهاى مجازى مى باشد. محیط و رفتار به قدرى به یکدیگر وابسته هستند که نمى توان آنها را از یکدیگر تفکیک کرد که نه تنها محیط بر رفتار انسان تاثیر مى گذارد و همچنین نمى توان رفتار را مستقل از رابطه درونى آن با محیط درک و تعریف نمود.

 

در دکوطرح بخوانید :

شرکت معماری و دکوراسیون داخلی دکوطرح خدمات خود را در ازگل، اقدسیه، الهیه، اوین، باغ فردوس، تجریش، دارآباد، درکه، دربند، زعفرانیه، فرمانیه، فرشته، قیطریه، کامرانیه، محمودیه، ولنجک، نیاوران اختیاریه، پاسداران، دروس، دولت، دیباجی، جردن-ولیعصر، سیدخندان، ظفر، قلهک، ونک و میرداماد، سایر مناطق تهران ارائه می دهد.

 

پروژه های مرتبط با این مقاله که توسط شرکت دکوطرح طرح انجام شده است:

 

برای مشاوره ی رایگان می توانید با شماره های ۰۹۱۲۲۴۶۰۰۸۹ | ۰۹۱۲۱۴۷۱۸۴۷ به طور مستقیم تماس بگیرید.

نظرات خود را در ارتباط با این مقاله برای ما بنویسید.

موفق باشید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۲ میانگین: ۴.۵]