چرا ساختمان ها را بازسازی می‌کنند؟
27
تیر

چرا ساختمان ها را بازسازی می‌کنند؟

چرا ساختمان ها را بازسازی می‌کنند؟

در این مقاله قصد بر این داریم که علت بازسازی را برای شما بیان کنیم و بگوییم چرا باید بازسازی کنیم؟ اگر شما هم به دنبال جواب این سوال هستید ما را در این مطلب همراهی کنید.
در خانه‌های قدیمی و کلنگی شرایط بازسازی نسبت به یکدگر متفاوت می باشد و با توجه به میزان فرسودگی عملیات بازسازی بر روی آنها صورت می پذیرد که در بازسازی این نوع خانه ها شاید نیاز به دریافت مجوز نیاز داشته باشیم. و شاید هم نیازی به این کار نباشد پس برای اینکه بازسازی و تغییر دکوراسیون منزل مسکونی نتیجه‌ای رضایت بخش داشته باشد باید طبق اصول و ضوابطی خاص انجام شود.

 

قبل از خواندن این مقاله توصیه می شود مقالات زیر را نیز مطالعه کنید:

 

 

چرا ساختمان ها را بازسازی می‌کنند؟

بازسازی چیست؟

بازسازی از لحاظ معنای کلمه ای به معنای مرمت می باشد که در آن گروهی از افراد متخصص با اجرای یک سری عملیات‌ها در آن ساختمان سعی در افزایش طول عمر بنا و بهتر کردن شرایط زندگی در آن را دارند. بازسازی شامل عملیات های اجرای می باشد که از جمله آنها تعمیر و تعویض لوله کشی‌ها و جابه‌جایی دیوارها است.

 

نوسازی چیست؟

بسیاری از افراد نوسازی و بازسازی را یکی می دانند اما این دو از جنبه های مختلفی با یکدیگر متفاوت می باشند. نوسازی به معنای نو کردن می باشد و به عبارتی می توان گفت به مجموعه ای ازاقدامات انجام شده که در راستای نو کردن ساختمان انجام می پذیرد.

عملیات نوسازی بیشتر شامل قسمت های داخلی ساختمان می شود که این موارد می تواند شامل قسمت های سطحی ساختمان مانند نصب کاغذ دیواری و غیره باشد.

 

دلیل بازسازی چیست؟

همان گونه که قبلا” ذکر کردیم بازسازی می تواند به دلایل مختلفی صورت بپذیرد که یکی از این دلایل بالا بودن هزینه‌های مرتبط با ساخت و ساز یک ساختمان جدید است که بسیاری از افراد را به سمت بازسازی و نوسازی منزل مسکونی خود سوق می‌دهد.

هزینه بازسازی ساختمان چه تجاری و چه مسکونی با توجه به نوع بازسازی که در آن انجام می شود می تواند متغییر باشد و با بودجه متفاوتی صورت بپذیرد لذا به همین جهت است که شرکت های معماری قبل از انجام هر گونه عملیات بازسازی اقدام به طراحی می کنند که در درجه اول تصویری از اتمام پروژه را در اختیار کار فرما قرار دهند و مسیر بازسازی را هموار کنند و از جهت دیگر مقدار بودجه تقریبی که باید برای بازسازی در نظر گرفته شود را تخمین بزنند.

یکی دیگر از دلایل اصلی بازسازی، تغییرات در دکوراسیون داخلی و معماری آن می باشد که این تغییر دکوراسیون نیز می‌تواند شامل تغییرات کم و یا گسترده باشد که کار فرما می تواند با توجه به بودجه خود این تغییرات مدیریت کند و طراح وظیفه دارد با توجه به بودجه کار فرما فضا را طراحی و اجرا کند.

به عنوان مثال می توان گفت یک بازسازی می تواند فقط به تعویض دیوار پوش و کف پوش خلاصه شود و شاید هم بزرگ کردن آشپزخانه و سرویس‌های بهداشتی را شامل شود.

 

بازسازی موارد مختلف در ساختمان

بازسازی سقف

در برخی از خانه های قدیمی سقف آنها به مرور زمان و در شرایط مختلف دچار آسیب می شوند. به عنوان مثال قسمتی از سقف تخریب شده است و یا استحکام خود را به دلایل مختلف از دست داده است که در این صورت به تخریب و ترمیم سقف که بخشی مهم از مراحل بازسازی است احتیاج پیدا خواهیم کرد که این عملیات با توجه به نظر مهندسان مربوطه صورت می پذیرد.

 

بازسازی ستون

ستون ها در ساختمان از دیگر قسمت های اصلی بنا در مراحل بازسازی محسوب می شوند و جز المان هایی می باشند که وزن ساختمان را تحمل می کنند و در اکثر موارد باید از تخریب آنها جلوگیری به عمل آید و فقط باید تعمیرات جزیی و بازسازی محدود بر روی آنها صورت بپذیرد که انجام این عمل ممکن است به رفع نواقص و استحکام بخشی به پایه ها کمک بسیاری کند.

 

بازسازی دیوار

از اصلی ترین مراحل تخریب در بازسازی ساختمان های مسکونی و یا اداری تخریب و جابجایی دیوار ها می باشد که باید با مهارت و دقت بالایی انجام شود، در نوسازی این بخش از آنجایی که وزن قسمتی از ساختمان برروی دیوارهای اصلی می باشد به هیج وجه نباید تخریب شوند و توجه به این اصل امری ضروری می باشد.

در جهت افزایش فضا، زیباسازی و جلوه بخشی به بنا، می توان دیوار های فرعی و داخلی را تخریب کرد و بقیه دیوارها را که آسیب چندانی ندیده اند مرمت و بازسازی کرد، اما باید به ان نکته توجه داشت که تخریب دیوارهای اصلی باید با نظر مهندسان انجام شود و عدم مشورت در این مورد می تواند آسیب های جبران ناپذیری بر جای بگذارد.

 

بازسازی و نوسازی به راستی کدام بهتر است؟

انتخاب نوع بازسازی

همانطور که در مطالب قبلی به آن اشاره شد بازسازی نیز انواع مختلفی دارد و به همین جهت می‌تواند مراحل دیگر را نیز تحت الشعاع قرار دهد. در بازسازی ساختمان و منزل مسکونی می توان عملیات هایی انجام داد که نیازی به دریافت مجوز نداشته باشند.

در ابتدا باید میزان بازسازی مشخص شود که طرح یکی از عواملی است که در آن شما می توانید از میزان بازسازی منزل خود اطلاعات دقیقی کسب کنید که آیا صرفاً فقط تعویض کاشی ها و سرامیک ها صورت می پذیرد و یا اینکه به تعمیرات اساسی تر مانند تعویض لوله کشی‌های برق و تاسیسات یا حتی تغییر کاربری قسمت هایی از خانه نیاز دارید یا خیرکه تمامی عملیات‌هایی که لازم است تا اجرا شوند در طراحی مشخص می شوند که از همان ابتدا باید در متن قرارداد ذکر شوند.

 

زمان لازم برای بازسازی

بعد از انجام عملیات طراحی با توجه به میزان بازسازی یک ساختمان مدت زمان اجرای آن نیز باید مشخص شود و در متن قرارداد و در بند های مشخص درجئ شود تا عملیات بازسازی در چهارچوبی مشخص مدیریت شود.

 

هزینه هریک از مراحل بازسازی

با توجه به نوسانات چند ساله نرخ ارز و کاهش ارزش پول در ایران بازسازی و نوسازی ساختمان ها با افزایش قیمت روبه رو شده است و به همین دلیل ما توصیه می کنیم قبل از اقدام به عملیات بازسازی ساختمان و خانه، بودجه خود را برآورد کنید و با توجه به افزایش هزینه های مواد و مصالح و دستمزد پیمانکاران، اگر با نظر کارشناس و مهندسان مربوطه نیازی به استحکام سازی ندارید به مرمت و زیبا سازی مراحل بازسازی ساختمان اکتفا کنید.

 

کلام آخر

مطالب که در بالا به آن اشاره کردیم بخشی از مراحل مهم دربازسازی هستند که باید به آنها توجه داشت که در بازسازی ساختمان و منزل مسکونی جزئیاتی زیادی هستند که باید در نظر داشت به همین جهت به شما عزیزان توصیه می کنیم که مطالب دیگر ما را در خصوص بازسازی مطالعه فرمایید.

 

 

برای مشاوره ی رایگان می توانید با شماره های ۰۹۱۲۲۴۶۰۰۸۹ | ۰۹۱۲۱۴۷۱۸۴۷ به طور مستقیم تماس بگیرید.

نظرات خود را در ارتباط با این مقاله ما بنویسید.

موفق باشید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۲ میانگین: ۵]