۸ اصطلاح که معماران باید بدانند
10
خرداد

۸ اصطلاح که معماران باید بدانند

۸ اصطلاح که معماران باید بدانند

به چه میزان با اصطلاحات معماری آشنا هستید؟ آیا در مورد پلان و استراکچر ساختمان اطلاعاتی دارید؟ فرآیند طراحی چیست؟ دیزاین خانه چه معنی دارد؟ در دنیای امروزی که بشر عمده وقت خود را در فضاهای بسته می‌گذارند و کمتر به دل طبیعت می‌رود نوع معماری و طراحی داخلی این فضاهای بسته باید به گونه‌ای باشد که به بهبود وضعیت زندگی افراد در آن در صورت مسکونی بودن این فضاها و بهبود شرایط کاری و تحصیلی در صورت اداری و آموزشی بودن این فضاها کمک کند.

برای اکثر فارغ التحصیلان معماری به سرعت آشکار می شود که آنچه درمدرسه یا دانشکده معماری آموخته اند، لزوما آنها را به معماری با اعتماد به نفس کافی تبدیل نخواهد کرد و این مفاهیم ساختمانی در هیچ کلاس درسی آموزش داده نمی شود. ولی مطالب بسیاری از طریق سال ها کار در سایت و حل مشکلات ساخت و ساز بصورت تجربی آموخته می شوند. از جمله موارد بسیاری که شما در سایت و محیط کار می آموزید، اصطلاحات استفاده شده توسط کارگران ساختمانی است که در ابتدا به نظر شما چندان مناسب نمی آیند.

 

قبل از خواندن این مقاله توصیه می شود مقالات زیر را نیز مطالعه کنید:

 

 

 

۸ اصطلاح که معماران باید بدانند

در نگاه اول ممکن است فرهنگ لغات معماری به نظر ایده آل برسند اما در کارگاه ساختمانی کاربردی ندارند، مگر اینکه بتوانید هزاران اصطلاح که شاید مفید به نظر برسند، به خاطر بسپارید. در این مقاله به ۸ اصطلاح کاربردی در زمینه ساخت و ساز که هر معماری باید بداند، می پردازیم:

نرخ فراگیر

این اصطلاح که در بخش های مالی هم استفاده می شود در ساخت و ساز به معنای کل هزینه هاست که شامل تمام هزینه های مستقیم و غیر مستقیم می شود.

 

سوابق معمار

این اصطلاح در مورد شرکت ها یا معمارانی به کاربرده می شود که نام آنها در پروانه ساخت ذکر می شود. در مواقعی معماران بلند پایه، این افراد را استخدام می کنند و مسئولیت کار در محل یا استفاده از تخصص خود را در زمینه ی خاصی به آنها واگذار می کنند.

 

خمیر

در معماری، خمیر به معنای مایل سازی یاشیب دادن دیوار به داخل است. گاهی برخی معماران از این روش برای استحکام سازه ای استفاده می کنند .گاهی این روش برای اهداف تزئینی نیز استفاده می شود.

 

مسدود سازی

بدیهی است که این اصطلاح از بلوک گرفته شده و به معنی استفاده از قطعات کوتاه در ساخت و سازاست (که بعضا می تواند قطعات چوبی باشد).کارگران ساختمانی از این قطعات (بلوک ها) برای پرکردن، ایجاد فاصله و اتصال یا تقویت سازه استفاده می کنند.

 

مهندسین ساختمان

این افراد هرآنچه مربوط به ساخت و ساز است را می دانند و مسئولیت آنچه در حین ساخت پیش می آید برعهده آنان است. این مسئولیت در هر کشوری متفاوت است اما عمدتا تخصص ساخت، تکنولوژی، طراحی، ارزیابی و نگهداری از جمله وظایف این افراد است.

 

کانت

خطی مورب یا زاویه دار از یک سطح است. میتوانید آنرا لبه ی پلان یک ساختمان در نظر بگیرید. این روش از طراحی در معماری باروک به شدت استفاده می شد تا احساس تداوم را به ترکیب القا کند.

 

پوشش بتنی

این اصطلاح با بتن مسلح پیوند خورده است و کمترین فاصله بین آرماتور نصب شده و سطح بیرونی بتن است . پوشش بتونی دارای چندین هدف حیاتی است، از جمله محافظت از میله های فلزی مسلح در برابر خوردگی، تهیه عایق حرارتی و تهیه تعبیه کافی برای میله های فولادی به عنوان آرماتور.

صفحات بتنی یکی از معدود عناصر ساختمانی است که در اکثر قریب به اتفاق سازه ها مورد استفاده قرار می گیرد . یک اسلب بتونی صفحه ای از بتن ضخیم (بطور متوسط ۱۰-۴۰ سانتیمتر) افقی است که برای ساخت کف و سقف استفاده می شود. چندین طراحی برای اسلب وجود دارد (راه راه – نواری – وافل – یک طرفه) و هر کدام با طرح یا استقامت مورد نیاز مطابقت داده می شوند.

 

دوره

از این اصطلاح برای توصیف یک ردیف مداوم از سنگ تراشیده شده استفاده می شود که می تواند سنگ، آجر یا بلوک بتونی باشد . یک دوره می تواند چندین جهت و نوع مختلف داشته باشد.

 

 

برای مشاوره ی رایگان می توانید با شماره های ۰۹۱۲۲۴۶۰۰۸۹ | ۰۹۱۲۱۴۷۱۸۴۷ به طور مستقیم تماس بگیرید.

نظرات خود را در ارتباط با این مقاله ما بنویسید.

موفق باشید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۳ میانگین: ۵]