کاغذ دیواری تابستانی
19
تیر

اصول طراحی داخلی

اصول طراحی داخلی

طراحی داخلی ، برنامه ریزی و طراحی فضاهای ساخته شده توسط انسان می باشد ، قسمتی از طراحی محیطی و از نزدیک با معماری در ارتباط می باشد.

هر چند تمایل به ایجاد یک محیط دلپذیرو زیبا به اندازه خود تمدن دارای قدمت است ، اما زمینه طراحی‌داخلی نسبتاً جدید می باشد

از اواسط قرن بیستم ، اصطلاح دکوراتور داخلی به حدی کاربرد دارد که تقریباً بی معنی و مفهوم می باشد ، با این نتیجه ، اصطلاحات توصیفی تر و کاربردی دیگری به کار گرفته شده اند.

اصطلاح طراحی داخلی بیانگر حوزه وسیع تری ازاین فعالیت می باشد و در عین حال موقعیت آن را به عنوان یک حرفه بسیار جدی نمایان می کند.

در برخی از کشورهای اروپایی ، جایگاه این حرفه به خوبی  به عنوان معماری داخلی شناخته شده است.

افرادی که نگران عناصر زیادی هستند که محیطهای دست ساز را شکل می دهند ، آمده اند که از کل حوزه به عنوان طرح محیط زیست یاد می کنند.

 

طراحی داخلی ساختمان و طراحی داخلی منزل

 

اصول طراحی داخلی

تأکید بر این نکته حائز اهمیت است که طراحی داخلی یک شاخه تخصصی معماری می باشد.

معماری یا طراحی محیط به همان اندازه مهم است که این نکته را در نظر داشته باشید که هیچ شاخه ای تخصصی در هر زمینه می تواند بسیار معنی دار اگر از تمرین زمینه بهترین ساختمان ها از نظر بنا و بهترین فضای داخلی آن هایی هستند که در آن تفاوت چندانی بین عناصر بسیاری که کلیت  آن فضا را را تشکیل می دهند وجود ندارد.

از جمله این عناصر می توان به جنبه هایی نظیر ساختاری یک ساختمان ، برنامه ریزی یک سایت ، محوطه سازی ، مبلمان و گرافیک معماری و همچنین جزئیات داخلی فضا اشاره کرد.

در واقع  نمونه های زیادی از ساختمانها و فضای داخلی مهم و برجسته وجود دارد که توسط یک دست هدایت ایجاد و هماهنگ و ساخته شده اند.

به دلیل پیچیدگی تکنولوژی برنامه ریزی در ساختمانهای معاصر ، دیگر این امکان وجود ندارد که یک معمار یا طراح مجزا را در همه زمینه ها متخصص و حرفه ای دانست.

با این وجود بسیار مهم است که بسیاری از متخصصان که یک تیم را تشکیل می دهند ، بتوانند با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و دانش کافی و اساسی برای انجام اهداف مشترک خود داشته باشند.

گرچه طراحی داخلی هنوز یک حرفه در حال توسعه و بدون تعریف واضح از حدود آن است ، اما می توان از این نظر به دو دسته اساسی یعنی مسکونی و غیر مسکونی فکر کرد.

بر خلاف کمیسیون یا درصد درصد رایج در بین دکوراتورهای داخلی مسکونی ، مورد دوم است.

اگرچه حجم فعالیتهای تجاری در زمینه فضای داخلی مسکونی بسیار رو به رشد است ، اما نیازو چالش کمتری برای طراح حرفه ای وجود داشته باشد .

طراحی داخلی از ابتدا دارای چندین زمینه تخصصی است.

یکی از مناطق جدید برنامه ریزی فضا می باشد بدین معنی که تجزیه و تحلیل نیازهای فضا ، تخصیص فضا و ارتباط بین عملکردها در شرکت های تجاری وجود دارد.

بسیاری از شرکت های معماری در زمینه هایی مانند طراحی هتل ها و فروشگاه ها و پارک های صنعتی یا مراکز خرید تخصص قابل ملاحظه ای  پیدا کرده اند.

برخی دیگرنیز عمدتا در پروژه های بزرگ دانشگاهی و یا مدرسه ای مشغول به کارهستند و برخی دیگراز شرکت های معماری نیز ممکن است در طراحی بیمارستان ها ، کلینیک ها و خانه های سالمندان باشند.

 

طراحی داخلی

شرکت های معماری و طراحی که در کار غیر مسکونی کار می کنند از گروه های کوچک تا سازمان های متشکل از آن فعالیت می کنند شامل معماران ، طراحان صنعتی و طراحان گرافیک می باشند.

بیشتر شرکتهای بزرگ معماری دپارتمانهای طراحی داخلی خود را تاسیس کرده اند و شرکت های کوچکتر حداقل یک متخصص در این زمینه دارند.

هیچ محدودیتی دقیقی و کاملی برای حرفه طراحی داخلی و در حقیقت با هیچ کدام از حرفه های طراحی وجود ندارد.

طراح داخلی یا معمار معمولاً فضا ویا قطعه ای را طراحی می کنند که به راحتی در بازار قابل دسترس نیست و یا نیازهای خاصی برای یک کار خاص را برآورده می کند.

این نیازها ممکن است از نظر کاربردی و یا از نظر زیبایی باشد و غالباً صندلی یا میز مخصوصی که برای یک کار خاص طراحی شده باشد چنان موفقیت آمیز خواهد بود که سازنده چنین قطعاتی را در چالش قرار می دهد.

همین وضعیت اساسی در طراحی پارچه ها ، دستگاه های روشنایی ، پوشش کف صادق است، و تمام محصولات مبلمان خانگی تمام فعالیت های طراحی اساساً مشابه هستند ، حتی اگر آموزش و آموزش در زمینه های مختلف طراحی از نظر تأکید متفاوت باشد.

یک طراح با استعداد و دارای مهارت می تواند با کمی مشکل به راحتی از یک منطقه تخصصی به منطقه دیگر حرکت کند.

در بحث در مورد جنبه های کلی طراحی ، توجه به این نکته مهم است که بین هنر و طراحی تمایز مهمی وجود دارد.

یک طراح اساساً نگران حل مشکلات است که به وی ارائه می شود.

این هنرمند بیشتر به ایده های احساسی برای حل مشکلاتی که خود مطرح می کند بیشتر علاقه دارد.

یک فضاو چیدمان داخلی واقعاً عالی یا زیبا را می توان واقعاً یک اثر هنری نامید.

 

در ارتباط با اصول دکوراسیون داخلی روی این لینک کلیک کنید.

 

پروژه های مرتبط با این مقاله که توسط شرکت دکوطرح طرح انجام شده است:

 

برای مشاوره ی رایگان می توانید با شماره های ۰۹۱۲۲۴۶۰۰۸۹ | ۰۹۱۲۱۴۷۱۸۴۷ به طور مستقیم تماس بگیرید.

نظرات خود را در ارتباط با مقاله ی اصول طراحی داخلی برای ما بنویسید.

موفق باشید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۳ میانگین: ۴.۷]