بازسازی سقف قدیمی
29
آذر

بازسازی سقف قدیمی

بازسازی سقف قدیمی

از گذشته در دکوراسیون منزل و طراحی داخلی ساختمان زیبایی و بازسازی سقف و دیوارها  از موارد بسیار مهم و قابل توجه بوده است که طراح معمار در بازسازی منزل مسکونی در طراحی و اجرا استفاده از گچ بری هایی در سقف، ایجاد طاقچه ها با گچ بری های زیبا و جذاب یکی از چیزهای مورد علاقه آن زمان در دکوراسیون داخلی منزل به شمار می رفت.

به گونه ای که حتی طرح ها و نقاشی های زیبایی هم روی دیوار و سقف انجام می شده که که در زیبایی فضای خانه نقش مهمی را ایفا می کرد و به همین جهت زیبایی سقف و دیوارها یکی از مهم ترین متریال و المان های کاربردی در بازسازی ساختمان های قدیمی به شمار می رفته است . تا اینکه کم کم این گچ بری ها و اهمیت سقف و دیوار در منزل جذابیت خود را از دست داد و طرح های ساده تری برای سقف و دیوار در بازسازی منزل مسکونی قدیمی در نظر گرفته شد.

 

بازسازی سقف قدیمی

بازسازی سقف به جای تخریب

اغلب مردم برای ایجاد تغییر و تحول از بازسازی و نوسازی ساختمان به ‌جای تخریب و ساخت یک مجموعه جدید بهره می‌برند. به همین سبب زمانی ‌که ساختمان‌ها جذابیت و زیبایی اولیه خود را از دست می‌دهند، می‌توان از تعمیر و بازسازی ساختمان برای ایجاد فضایی جدید استفاده کرد. سقف به‌عنوان یکی از مهم‌ترین متریال و المان های معماری داخلی که دارای قابلیت بسیاری در ایجاد تغییر در دکوراسیون داخلی می باشد به شمار می آید  به همین جهت  با تغییر در ساختار سقف و نورپردازی آن، تغییرات قابل ‌توجهی در دکوراسیون سقف به وجود آورد. در مطلبی که خدمت شما سروران عزیز بیان می کنیم  روش‌ها و ترفند هایی را برای بازسازی سقف ساختمان عنوان می‌کند.

 

بازسازی سرویس بهداشتی قدیمی

 

سقف و انواع آن

سقف به‌ عنوان یکی از بخش‌های اصلی فضای داخلی در ساختمان‌های یک تا چند طبقه جهت محافظت از نور آفتاب، برودت، باران و برف و همچنین جداسازی طبقات از یکدیگر نیز به کار می‌رود. بهره گیری از سقف های کوتاه در مناطق سرد به منظور حفظ و افزایش دما در محیط می باشد  و به کار بردن سقف های بلند در مناطق گرم ببه جهت گردش هوا در منزل مسکونی می باشد.

سقف ها در ساخت ساختمان و بازسازی منزل مسکونی دارای انواع مختلفی می باشند:

سقف نیازیت

در این سقف‌ها با بکار گیری از تیرچه‌ های فلزی و آرماتورهای جداگانه به‌ جای میل گرد زیگزاگ کاربرد دارد و تفروت آن با سایر سقف ها عدم احتیاج این سقف به بتن می باشد

طاق ضربی

استفاده از این نوع سقف به سبب وزن بالا و عملکرد بسیار ضعیف در هنگام زلزله، مورد تائید ضوابط و آیین‌نامه نیست ولی با این حال با توجه به اینکه این نوع سقف منسوخ شده است اما هنوز می‌توان استفاده از آن‌ها را در ساختمان‌های زیادی مشاهده کرد زیرا این سقف به راحتی قابل اجرا و هزینه آن بسیا پایین می باشد.

کامپوزیت

ترکیب این نوع از سقف از فولاد و بتن می باشد که در این نوع از سقف استفاده از برشگیر، نبشی و یا گل‌میخ برای رعایت یکپارچگی سقف‌های کامپوزیت حائز اهمیت است. برای قالب‌بندی این سقف‌ها به‌طورمعمول از تخته‌کوبی و یا قالب‌های موقت استفاده می‌کنند. از مشکلات سقف‌های کامپوزیت می‌توان به وجود لرزش در سقف، عدم وجود فضای کافی جهت عبور تأسیسات در فضای زیر سقف، محدودیت در اجرای دهانه‌های بلند و عدم سازگاری در اسکلت بتنی اشاره کرد.

دال بتنی

سقف‌های دال بتنی به سبب وزن بالا، سرعت اجرای پایین و همچنین هزینه بالا کمتر مورداستفاده قرار می‌گیرندکه اجزا تشکیل دهنده این نوع از سقف ها بتن و آرماتور می باشد. سقف‌های دال بتنی به‌طور عمده در دودسته دال یک‌ طرفه و دوطرفه قرار می‌گیرند که تفاوت آن‌ها در میزان و جهت قرارگیری آرماتورهای آن‌ها است.

تیرچه بلوک

از اجزای تشکیل ‌دهنده سقف تیرچه ‌بلوک می‌توان به تیرچه، بلوک پرکننده، بتن، آرماتور حراتی و آرماتور تقویتی برش اشاره کرد. در این سقف‌ها می‌توان با حذف بلوک پرکننده و استفاده از قالب، فضایی را برای عبور تأسیسات اختصاص داد.

استفاده از لایه‌های دیگر ایزوگام، قیر و قیرگونی از راه‌های مناسب برای تعمیر ایزوگام و عایق رطوبتی سقف ساختمان به شمار می‌رود.

سقف در سازه‌های گوناگون به‌عنوان یکی از اساسی‌ترین عناصر معماری داخلی مطرح است که از سقف در ساختمان‌های یک و دوطبقه برای جلوگیری از ورود نور آفتاب، برودت، باران و برف و همچنین جداسازی طبقات از یکدیگر استفاده می‌شود. برای افزایش جذابیت و زیبایی ساختمان و همچنین رفع عیب‌های آن تعمیر و بازسازی سقف دارای اهمیت است.

در ارتباط با طراحی و اجرای سقف های خانه در تزئینات خانه بخوانید.

 

پروژه های مرتبط با این مقاله که توسط شرکت دکوطرح طرح انجام شده است:

 

برای مشاوره ی رایگان می توانید با شماره های ۰۹۱۲۲۴۶۰۰۸۹ | ۰۹۱۲۱۴۷۱۸۴۷ به طور مستقیم تماس بگیرید.

نظرات خود را در ارتباط با این مقاله برای ما بنویسید.

موفق باشید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۳ میانگین: ۵]