ساخت ساختمان
10
اسفند

نگاه طراحانه

نگاه طراحانه

طراحی و معماری داخلی یک شاخه تحصیلی بسیار گسترده است.

هنرهای جانبی بسیاری از جمله طراحی مبلمان و فرش تا زیر شاخه های تحصیلی مانند طراحی صنعتی را در بر می گیرد.

طراحی فضای داخلی مبحثی خاص است  که می توان آن را از سایر شاخه های طراحی متمایز دانست.

 

نگاه طراحانه

شاید بتوان گفت پیشینه تحقیق و پژوهش درباره شیوه ی برخورد با افکار طراحی داخلی و روند انجام آن به پنج دهه می رسد.

در روند بررسی چگونگی شکل گیری یک پروژه یک عامل مشترک کاملا بارز است و آن هم این است که طراحان و معماران داخلی ساختمان موجود را به عنوان نقطه صفر برای طراحی در نظر می گیرند.

فضای داخلی از طریق فرآیند کشف و تحلیل به وجود می آید.

طراحی داخلی جنبه ها و وجوه بسیار متنوعی دارد از پروژه هایی که تا حد زیادی معماری بوده.

مانند بازسازی سازه ای و گسترش ساختمان تا پروژه هایی که بسیار نزدیک به طراحی صنعتی هستند.

گاهی اوقات وسعت و حیطه کاری دفاتر معماری داخلی هم با یکدیگر متفاوت است، به این معنا که گاهی دامنه فعایت ها بسیار گسترده تر تعریف می شود.

به نحوی که فعالیت تنها محدود به یک پروژه طراحی داخل صرف نیست.

حوزه فعالیت از طراحی لوگوی برند شرکت کارفرما، طراحی گرافیک، تبلیغات و بازاریابی را نیز دربر می گیرد.

به عنوان مثال استودیو طراحی یونیورسال و دفتر معماری رندی براون هر دو جزء شرکت های بسیار کوچکی هستند.

حیطه فعالیت بسیار نزدیکی با پروژه های ارجاع داده شده به شرکتشان را دارند.

باید گفت که طراحان داخلی چنین مجموعه هایی به صورت بسیار فعال و پویا در روند طراحی داخلی یک پروژه درگیر می شوند.

رابطه نزدیک و سازنده ای  با بنا و کاربر آن برقرار می کنند.

مرمت و بازسازی یک بنای ساخته شده جزء آن دسته از رویکردهایی است که یک طراح داخلی معمولا می بایست در نظر گیرد.

به نحوی که طراح می بایست آنچه را برای حفاظت کیفیت اصلی فضای داخلی و تزیینات یک ساختمان مورد نیاز است.

تفسیری اصیل از کاربری جدید آن بنا به درستی ترکیب کند.

فهم و درک نگاه طراحانه

فهم و درک دست از تاریخ یک بنا می تواند انگیزه طراح برای طراحی مجدد و بازسازی یک بنا باشد.

مانند دیوید کالینز که نیروی محرکه و منبع الهام بخش فعالیت های او آثار جذاب و در حال تخریب میانه قرن بیستم بود.

طراحی فضاهای داخلی و بازسازی می تواند دربرگیرنده فضاها و عملکردهای متنوعی باشد.

تنها تعداد کمی از فعالیت ها هستند که نمی توان آنها را با این حوزه کاری مرتبط دانست.

طراحی فروشگاه ها یکی از شناخته شده ترین عرصه های طراحی داخلی می باشند.

لازم به ذکر است که دفتر معماری داخلی کلایو ویلکینسون از جمله دفاتری است.

نمونه کارهای خلاقانه ای برای موسسات تجاری ای انجام داده.

به دنبال  ایجاد یک برند از طریق کیفیت خاص محیط کاری خود می باشد.

طراحی داخلی فضاهای مسکونی یکی از حوزه های اصلی این حوزه به شمار می رود.

ایجاد هماهنگی و ارتباط میان بخش های مختلف خانه، ترکیب نیازها با مبلمان و چیدمان و پوشش های کف و دیوار، نیازمند داشتن درک و دانشی جامع در این حوزه است.

طرح های ارائه شده توسط آندره پاتمن برای فضاهای تجاری و مسکونی نمونه هایی از این رویکرد هستند.

یکی دیگر از حوزه هایی که طراحی داخلی فعالیت کسترده ای دارد، طراحی نمایشگاه است.

لازم به ذکر است که طراحی نمایشگاه حوزه ای کاملا مستقل محسوب می شود اما شرکت هایی در حال فعالیت هستند.

به صورت توامان به فعالیت در زمینه طراحی نمایشگاهی و سایز حوزه های رایج طراحی می پردازند.

رویکرد های طراحی زیادی هستند که شرکت های طراحی بین المللی را به یکدیگر متصل می کنند.

به عنوان مثال شرکت مولتی پلیسیتی با فاصله زیاد از آمریکا و اروپا در استرالیا واقع شده است.

این شرکت رویکردی زمینه گرا به طراحی دارد، توجه ویژه به متریال معماری داخلی، به بافت و مصالح و کیفیت فضای موجود از جمله آن است.

امروزه با توجه به اینکه معماری  داخلی تاثیر بسیار ویژه ای در حوزه زندگی و فعالیت انسان دارد.

تبدیل به یک رشته تحصیلی و حرفه کاری بسیار ویژه شده است.

 

تفکر خلاق

طراحی یکی از خلاقانه ترین و شیرین ترین جست و جو های بشری است.

خلاقیت تنها در هنرهایی مانند: موسیقی، نقاشی، مجسمه سازی و … نموند پیدا نمی کند.

بلکه به همان میزان در علم، پزشکی، فلسفه، حقوق، مدیریت و در بسیاری از حوزه های تلاش انسان مشهود است.

مارگارت بودن (Boden 1990)  اظهار داشته بین خلاقیت H و خلاقیت P تمایزاتی وجود دارد.

منظور از خلاقیت H خلاقیتی ست که منجر به خلق ایده های جدید و بکر در تاریج بشریت می شود مانند کشف نسبیت توسط آیشتاین؛

خلاقیت P هر چند دارای جذابیت کمتری باشد اما نمی توان اهمیت آن را نادیده گرفت.

طبق نظر مارگارت بودن ایده هایی که برای ذهن انسان بدیع و ناب بوده نیز دارای اهمیت ویژه ای ستحتی اگر لزوما برای دنیا جدید نباشد.

در حقیقت خلاقیت P هر چند موضوعیت جدیدی را طراحی نمی کند اما به موضوع موجود قبلی با زایه دید جدیدی نگاه می کند.

منجر به خلق محصولی متمایز با قبل و نمونه ی موجود می گردد، مانند ساخته شدن اتومبیل مینی توسط الک ایسسگونیس.

تفکرخلاق در طراحی

این دسته در حقیقت طراحی های قالب شکن هستند.

مثال های زیادی در طول تاریخ برای طراحی های نوآورانه و قالب شکن وجود دارد.

این ها در اغلب نمونه های کلاسیک برای طراحی به شمار می آیند که دارای نوعی کیفیت بی زمان هستند.

وجه مشترک چنین طرح هایی فقط این نیست که مسائل مربوط به خود را به نحو متمایز و درخشانی حل میکنند.

بلکه باید گفت این طرح ها جهان را به شیوه ی برگشت ناپذیری تغییر می دهند.

آنها دریچه یک طرفه تاریخ طراحی و به نوعی هم ارزش با کشفیات بزرگ علمی هستند.

 

امیدواریم از مقاله ی “نگاه طراحانه” لذت کافی را برده باشید.

منتظر نظرات شما کاربران در ارتباط با مقاله ی “نگاه طراحانه” هستیم.

 

مقالات مرتبط:
مناطق فعالیت خدمات بازسازی

شرکت معماری و دکوراسیون داخلی دکوطرح خدمات خود را در ازگل، اقدسیه، الهیه، اوین، باغ فردوس، تجریش، دارآباد، درکه، دربند، زعفرانیه، فرمانیه، فرشته، قیطریه، کامرانیه، محمودیه، ولنجک، نیاوران اختیاریه، پاسداران، دروس، دولت، دیباجی، جردن-ولیعصر، سیدخندان، ظفر، قلهک، ونک و میرداماد، سایر مناطق تهران ارائه می دهد.

 

پروژه های مرتبط با این مقاله که توسط شرکت دکوطرح طرح انجام شده است:

 

برای مشاوره ی رایگان می توانید با شماره های ۰۹۱۲۲۴۶۰۰۸۹ | ۰۹۱۲۱۴۷۱۸۴۷ به طور مستقیم تماس بگیرید.

نظرات خود را در ارتباط با این مقاله برای ما بنویسید.

موفق باشید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۵ میانگین: ۴.۸]