رنگ در طراحی داخلی: قسمت ۲
تینت رنگی روشنتر از مقدار طبیعی رنگهای خالص موجود در چرخ رنگ است که از اختلاط رنگی خالص رنگی (با ارزش طبیعی) با سفید، خاکستری روشن یا رنگ دیگری روشنتر از رنگ اصلی تولید میشود. چرخ رنگی (سمت چپ) با ایجاد ۵۰٪ سفید رنگ، رنگهایی با ارزش عادی را نشان میدهد تا از این رنگها رنگآمیزی شود.
اگر از مهارت استفاده نشود، اتاقی متشکل از رنگهای روشن میتواند سرد و بالینی به نظر برسد. کنتراستهای نور و تاریکی میتوانند به اتاق علاقه نشان دهند و مقادیر متوسط برای جلوگیری از سختی، انتقال ایجاد میکنند.
رنگ در طراحی داخلی: قسمت ۲
سایهها
طراحی خانه؛ سایه یک رنگ تیرهتر از مقدار طبیعی رنگهای خالص موجود در چرخ رنگ است که با ترکیب رنگ رنگی خالص (با مقدار طبیعی) با رنگ سیاه، خاکستری تیره یا رنگ دیگری تیرهتر از رنگ اصلی تولید میشود. چرخ رنگ (سمت چپ) با ایجاد ۵۰٪ سیاه رنگ، سایههایی با ارزش طبیعی را نشان میدهد تا سایههایی از این رنگها ایجاد شود.
اگر با مهارت اداره نشود، اتاقی متشکل از رنگهای تیره میتواند تاریک و لکهدار به نظر برسد. همانند رنگها، تضاد مقدار و استفاده ماهرانه از انتقال ارزش میتواند یک طرح تاریک را ارتقا بخشد.
شدت
اصطلاحات شدت، اشباع و رنگ به خلوص نسبی، شادابی یا اشباع رنگ اشاره دارد، در تضاد با خاکستری، تیرگی یا خنثی بودن آن رنگ. یک رنگ با شدت کامل در مقدار طبیعی رنگ است، که به عنوان شدت بالا یا قوی توصیف میشود. یک رنگ شدید را میتوان با افزودن رنگی که از آن در طیف دور است، کدر یا اشباع کرد و باعث خلوص و شدت کمتری میشود.
برای افزایش شدت یک رنگ، بیشتر رنگ غالب (در مقدار نرمال) اضافه میشود، برای افزایش ظاهری شدت یک رنگ، میتوان شی را با نور شدید همان رنگ روشن کرد یا در تضاد با رنگ مکمل آن (یا یک رنگ طوسی از همان رنگ یا یک رنگ خنثی) پرتاب کرد.
مناطق بزرگ با رنگ شدید میتواند طاقت فرسا شود. شدت واقعی یک رنگ با افزودن رنگ خاکستری یا مکمل آن (واقع در مقابل چرخ رنگ) کاهش مییابد. شدت آشکار یک رنگ با روشن شدن آن با نور کم نور یا نور پراکنده بیشتر، یا نور یک رنگ مکمل کاهش مییابد. یا با قرار دادن آن در مجاورت یک رنگ شدیدتر یا یک رنگ مشابه.
تن رنگها
تن اغلب برای نشان دادن شدت استفاده میشود. لحن اصطلاحی کلی برای یک رنگ خنثی شده، خاکستری یا ملایم است. یک لحن با افزودن هر دو رنگ سفید و سیاه ایجاد میشود که خاکستری است. تنها میتوانند نسبت به رنگ اصلی تیره یا سبک شوند. آنها پیچیدهتر و ظریفتر از سایهها و سایهها هستند. رنگ درخشان گاهی اوقات به عنوان “نگینهای نگین” توصیف میشود، در حالی که رنگهای خاکستری به عنوان “تنهای خاموش” توصیف میشود.
رنگ در طراحی داخلی
رنگهای خنثی برای طرحهای تزئینی محبوب هستند. خنثیهای واقعی سیاه، سفید و خاکستری هستند (اصطلاحا آکروماتیک، به معنی بدون رنگ)، اما فرهنگ لغت طراحی خانه معنای گستردهتری دارد و شامل رنگهای اشباع و کمتر روشن، به ویژه رنگهای طبیعی و خاکی است (حتی اگر در واقع رنگهای خنثی رنگی ندارند از خنثیهای خالص). یک رنگ با افزودن خاکستری یا قهوهای خنثی میشود.
ترکیبی از رنگها طبیعی است که روابط ارزش عادی حفظ شود، به ویژه هنگامی که در مناطق وسیع استفاده میشود. به عبارت دیگر، سایههای بورگوندی و سبز زیتونی خاموش میتوانند تضاد زیبایی با یکدیگر ایجاد کنند، اما در طرحی با رنگهای اصلاح نشده (مانند قرمز، آبی و سبز اولیه) یا رنگهای بسیار روشن (به عنوان مثال رنگ صورتی پاستلی) خیلی خوب نیستند. و یاس بنفش. مقادیر رنگ در ترتیب نسبی یا سایه خاص خود با یکدیگر کار میکنند.
بهطور کلی بهتر است که مقادیر رنگ را بطور عمودی در یک فضا تغییر دهید. هیچ شرطی وجود ندارد که کفها باید تاریک شوند، یا اینکه سقفها باید سبک است، اما وقتی درجهبندی از تاریکی پایین به روشنتر در بالا مشاهده میشود، مکان قرارگیری نسبی آن معمولا قابل قبول است. سطوح کف معمولا به نظر میرسد که از نظر تاریکی از نظر ارزش و از این رو دارای وزن بصری بیشتری شوند، از دیوارها و سقفها. سقفها معمولا از کف و دیوارها سبک ترند. دیوارها، ثاثیه و تیمارهای پنجره معمولا دارای مقادیر متوسط هستند. موارد استثنا را میتوان ماهرانه اجرا کرد، اما باید با احتیاط برخورد کرد.
برای مشاورهی رایگان میتوانید با شمارههای ۰۹۱۲۲۴۶۰۰۸۹ | ۰۹۱۲۱۴۷۱۸۴۷ به طور مستقیم تماس بگیرید.
نظرات خود را در ارتباط با این نوشته برای ما بنویسید.
با آرزوی بهترینها.
۱ دیدگاه