رنگ مناسب دکوراسیون مطب و کلینیک چیست؟
10
شهریور

رنگ مناسب دکوراسیون مطب و کلینیک چیست؟

رنگ مناسب در دکوراسیون داخلی برای مطب و کلینیک درمانی چیست؟

یکی از سوالاتی که در بازسازی و تغییر دکوراسیون داخلی مطب و کلینیک درمانی ذهن ما را به خود درگیر می کند استفاده از رنگ مناسب و تناسب آن در دکوراسیون می باشد و ما باید با توجه به چیدمان وتاثیر رنگ ها بر روی بیماران بدانیم در فضای درمانی از چه نوع رنگی استفاده کنیم.

ما در این مطلب قصد داریم تا در مورد رنگ ها در مراکز درمانی و تاثیرشان بر روی بیماران مطالبی را برای شما عزیزان به اشتراک بگذاریم و خوشحال می شویم تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

 

قبل از خواندن این مقاله توصیه می شود مقالات زیر را نیز مطالعه کنید:

 

 

رنگ مناسب دکوراسیون مطب و کلینیک چیست؟

تاثیر رنگ ها بر روی بیماران در فضای درمانی

همانطور که می دانید رنگ ها دارای طیف گسترده ای می باشند که هرکدام به نوبه خود تاثیر بسزایی بر روی فضا های داخلی می گذارند و به همین جهت است که در دکوراسیون داخلی به خصوص مراکز درمانی باید به نوع رنگ و تناسب آن و از همه مهم تر تاثیر آن بر روی مراجعین تمرکز ویژه ای شود و در انتخاب و اجرای آن دقت عمل به کار برده شود تا بتوان به یک فضای ایده آل با ویژگی هایی که در ابتدای این مطلب به آن اشاره کردیم دست پیدا کرد.

در تمدن چین و مصر بسیاری از بیماران را با استفاده از تاثیر رنگ بر روی آن‌ها درمان می کردند و این تاثیر نیز در طب های رنگ درمانی به خوبی اثبات شده است.

اما امروزه بسیاری از افراد در طراحی داخلی مراکز درمانی این مقوله را نادیده گرفته اند و بدون توجه به رنگ ها و تاثیر آن‌ها بر روی افراد این مراکز را طراحی و اجرا می کنند. شاید با خودتان بگویید این همه استدلال برای تاثیر رنگها از کجا آمده است و در طراحی این مراکز درمانی بحث سلیقه در کجای این موضوع قرار می گیرد؟

 

اولویت رنگ در طراحی داخلی مطب

ممکن است شما در حین طراحی یک مطب و یا مرکز درمانی از رنگی استفاده کنید که مطابق سلیقه خودتان باشد و از دیدن آن لذت ببرید. در این مرحله دو نکته باید مورد توجه قرار بگیرد که در ادامه مطلب آن‌ها را مورد بررسی قرار می دهیم.

نکته اول این است که این رنگ مطابق با سلیقه و نظر شما می باشد اما شاید برای فضای شما مناسب نباشد و تاثیرات منفی از آن به مرور زمان بازتاب گسترده ای در روند کار شما داشته باشد که این تاثیرات می تواند شامل خستگی چشم، ایجاد فضایی نا متعادل که یا بسیار سرد و کسل کننده است و یا بیش از حد هیجان انگیز که این روند به مرور زمان در شما و مراجعه کنندگانتان مشهود می باشد.

اما اگر بخواهیم به صورت تخصصی به این قضیه نگاه کنیم و آن را بررسی کنیم نتیجه ای که از این رنگ دریافت کردیم کاملا منفی می باشد و ما فقط طبق سلیقه خودمان پیش رفته ایم و فضای کاری مناسبی را فراهم نکرده ایم.

نکته دوم این است که ما یک رنگ مناسب در فضای خود استفاده کرده ایم و رنگ انتخابی علاوه بر متناسب بودن در دکوراسیون داخلی احساس خوبی در ما ایجاد می کند. این اثرات مثبت در طولانی مدت مشهود است اما باید به این نکته توجه داشت که آیا این رنگ متناسب در دکوراسیون داخلی با کاربری ما همسو است یا نه و آیا می توانیم در طراحی و انتخاب رنگ در فضای مرکز درمانی به گونه ای عمل کنیم که در فضا ایجاد استرس از بین برود؟

 

شناخت رنگ ها در دکوراسیون

شناخت رنگ ها از عوامل مهمی است که قبل از استفاده از رنگ ها باید مورد بررسی قرار بگیرد و ما پیشنهاد می کنیم قبل از استفاده از هر رنگ در مورد آن تحقیق کنید و با در نظر گرفتن تمام جنبه های روانشناسی رنگ ها و تاثیرات آن‌ها در فضا نسبت به انتخاب و اجرا، در دکوراسیون داخلی مطب و مرکز درمانی اقدام کنیم.

شاید بهتر باشد در شناخت رنگ ها به جای ترکیب کردن آن‌ها با یکدیگر و استفاده از نمونه های دست ساز بشر، بیشتر به طبیعت دقت کنیم زیرا شما می توانید در طبیعت بهترین ایده ها را به دست بیاورید و درک کنید چه رنگ هایی در کنار یکدیگر همنشین شده اند و باعث ایجاد آرامش در بشر می باشند. این طبیعت است که همیشه پاسخگوی بسیاری از سوالات بشر بوده و می باشد.

 

انتخاب رنگ در معماری

همانطور که می دانیم معماری از سبک های مختلفی تشکیل شده است و انتخاب رنگ در هر سبک متفاوت است. در ابتدا و قبل از شروع کار باید سبک معماری که در دکوراسیون داخلی ما به کار برده شده است و یا می خواهیم از آن در دکوراسیون داخلی خود استفاده کنیم را مورد بررسی قرار دهیم و با توجه به سبک دکوراسیون داخلی به کار رفته در فضا نسبت به انتخاب رنگ مورد نظر اقدام کنیم.

رنگ سفید می تواند یک رنگ غالب و موثر در مراکز درمانی باشد به شرط آنکه بتوان از اکسسوری و گیاهان در فضا به گونه ای استفاده کرد که ضمن تناسب از خالی بودن بیش از حد فضا جلوگیری به عمل آورد.

استفاده از این رنگ علاوه بر ایجاد حس پاکیزگی در فضا های مراکز درمانی باعث ایجاد بیشترحس اطمینان و اعتماد افراد به فضای داخلی می شود.

به طور کل پیشنهاد ما این است که در فضا های مراکز درمانی سعی کنید بیشتر از رنگ های خنثی استفاده کنید زیرا استفاده از این رنگ ها می تواند حس آرامش در محیط را بیشتر کند و در چیدمان و تزئینات آن فضا از رنگ هایی که باعث ایجاد تناسب در فضا می شود استفاده کنید.

اگر در ترکیب رنگ ها در این فضا ها دقت شود می توانبه یک فضای ایده آل دست پیدا کرد که علاوه بر زیبایی می توان تاثیرات مثبت آن را در طولانی مدت احساس کرد.

 

کلام آخر

بر خلاف تصورات بسیاری از مردم دکوراسیون داخلی علمی است که باید به تمام جزئیات توجه کرد و با قرار دادن این جزئیات در کنار یکدیگر به نتیجه مطلوب رسید اما مهم این است که چه جزئیاتی را در کنار یکدیگر قرار می دهید و آیه قبل از قرار دادن آن‌ها در کنار یکدیگر و طراحی فضا نسبت به آن‌ها تحقیق کرده اید یا خیر؟

شما می توانید با شماره‌های درج شده در سایت تماس بگیرید تا متخصصین ما بتوانند بهترین خدمات را به شما عزیزان ارائه دهند.

 

 

 

برای مشاوره‌ی رایگان می‌توانید با شماره‌های ۰۹۱۲۲۴۶۰۰۸۹ | ۰۹۱۲۱۴۷۱۸۴۷ به طور مستقیم تماس بگیرید.

نظرات خود را در ارتباط با این مقاله ما بنویسید.

با آرزوی بهترین‌ها.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۱ میانگین: ۵]