رنگ های مناسب در طراحی مطب
13
مرداد

رنگ های مناسب در طراحی مطب

رنگ های مناسب در طراحی مطب

در مطالب گذشته نکاتی را در مورد طراحی مطب بارگذاری کردیم. اما آنچه که می هواهیم در این مطلب بیان کنیم رنگ مناسب در طراحی مطب و مراکز درمانی می باشد. با ما همراه باشید.

 

قبل از خواندن این مقاله توصیه می شود مقالات زیر را نیز مطالعه کنید:

 

رنگ های مناسب در طراحی مطب

انتخاب رنگ مناسب در فضاهای درمان بیماران از اهمیت بالایی برخوردار است و کارشناسان به تاثیر رنگ در این فضا ها تاکید بسیاری دارند که این فضاها شامل لابی، اتاق پزشکن، اتاق معاینه، اتاق انتظار و… می باشد که باید در انتخاب رنگ آنها در زمان طراحی و اجرا دقت بسیاری به عمل آید زیرا دقت در انتخاب رنگ در در فضاها می تواند راحتی را برای بیماران به ارمغان بیاورد.

شما هنگامی که می خواهید به یک مرکز درمانی مراجعه کنید به طور ناخودآگاه دچار استرس و اضطراب می شوید در صورتی که بیماران باید در هنگام حضور در بیمارستان و یا مطب از آرامش کاملی برخوردار باشند. اکنون این مساله در ذهن شما شکل میگیرد که چطور می توان یک فضایی را طراحی کرد که ضمن زیبا شناسی، حس آرامش را در بیماران به وجود آورد.

 

نکات ریز در انتخاب رنگ در طراحی مطب

در مطالب قبلی راجع به چیدمان و دکوراسیون داخلی مطب برایتان گفتیم اما چیدمان به تنهایی جواب گوی این مساله نمی باشد بلکه رعایت تمام مواردی شامل چیدمان و دکوراسیون داخلی، نورپردازی اصولی ، انتخاب رنگ مناسب و ایجاد تناسب بین المان های به کار رفته در طراحی مطب می تواند حس آرامش را به بیماران حاضر در آن مجموعه القا کند.

شاید انتخاب رنگ ناچیز و کوچک به نظر برسد اما همین نکات بسیار کوچک می تواند تناسب در فضا را از بین ببرد و باعث ایجاد استرس و اضطراب در بین بیماران شود.

در طراحی مطب و کلینیک پزشکی رنگ ها دارای تأثیرات و پیامدهای مختلفی می باشند که ما در ادامه این مطلب لیستی از رنگ های کاربردی در این فضاها آماده کرده ایم که آنها را با شما عزیزان به اشتراک می گذاریم:

 

رنگ بژ در طراحی مطب

این نوع رنگ جزرنگ های خنثی می باشد که ملایم و آرامش بخش هستند و قرار گرفتن آنها در کنار رنگ های دیگر می تواند بسیار کارآمد باشد و استرس و اضطراب را کاهش می دهند. این نوع رنگ ها به دلیل انعکاس نور در فضا علاوه بر زیباشناسی باعث می شوند که فضای داخلی گرم تر و مطبوع تر به نظر برسد.

 

رنگ قهوه ای در طراحی مطب

رنگ قهوه ای می تواند یک مکمل رنگ زیبا در دکوراسیون داخلی مطب باشد که در فضا کاملا” مطیع است و هنگامی که در کنار رنگ های روشن قرار می گیرد می تواند یک فضای مدرن را به وجود بیاورد که امروزه طراحان از این رنگ در فضا های درمانی استفاده می کنند که ضمن ایجاد جذابیت بالابه راحتی می تواند در تزئینات، ایجاد تناسب کند که شما این اکان را خواهید داشت از این رنگ در چیدمان اشیا چوبی مانند میز و مبلمان در این فضا ها بهره ببرید.

 

رنگ آبی در طراحی مطب

این رنگ به لحاظ روانی بسیار آرامش بخش است و به کارگیری آن در کنار طیف های رنگ سبز می تواند به بیماران آرامش دهد.

 

رنگ قرمز در طراحی مطب

توصیه می شود از این رنگ در طراحی و دکوراسیون داخلی مطب استفاده نکنید زیرا این رنگ دارای انرژی و هیجان بسیار بالایی می باشد مگر آنکه قصد داشته باشید در بخش های جزئی از آن بهره ببرید. شما می توانید از این رنگ برای تحریک اشتهای افراد بیمار در منزل و یا برای کاهش افسردگی استفاده کنید.

 

رنگ مشکی در طراحی مطب

رنگ سیاه در فضا می تواند محیط را کمی پیچیده کند و به عنوان یک رنگ غیر شخصی شناخته شده است و ما توصیه می کنیم از این رنگ مانند رنگ قرمز در بخش های جزئی برای زیبا تر شدن دکوراسیون داخلی مطب استفاده کنید.

 

رنگ زرد در طراحی مطب

رنگ زرد نیز نمادی از انرژی می باشد و استفاده از این رنگ در فضا باعث افزایش انرژی در افراد می شود و استفاده بیش از حد آن در این فضا ها توصیه نمی شود و معمولا از این رنگ در فضا هایی که قصد بر افزایش انرژی می باشد استفاده می کنند که یکی از این موارد اماکن تفریحی مانند شهر بازی می باشد که گر دقت کرده باشید رنگ زرد و قرمز به وفور به چشم می خورد.

 

رنگ خاکستری در طراحی مطب

این نوع رنگ بهترین گزینه در طراحی مطب و کلنیک پزشکی می باشد که طراحان و معماران از این رنگ در سالن های انتظار استفاده می کنند به شرط انکه از طیف خاکستری ملایم استفاده شود.

این رنگ گزینه خوبی برای کاهش استرس در بین بیماران می باشد و به راحتی می توان از ترکیب این رنگ با رنگ های همسان یک فضای ایده آل را طراحی و اجرا کرد.

 

جمع بندی

سعی کنید در بکار گیری رنگ ها در طراحی و اجرای مطب و کلینیک پزشکی تناسب را رعایت کرده و چیدمان و دکوراسیون داخلی به گونه ای باشد که بیماران در بدو ورود به مطب شما دچار استرس نشوند و به گونه ای از ترکیب رنگ ها استفاده کنید که یک فضای امن و خالی از استرس را به وجود بیاورید.

در مجموع می خواهیم خدمت شما سروران عزیز عرض کنیم که دانستن روانشناسی رنگ ها می تواند در طراحی و اجرای مطب و کلینیک پزشکی تا حد بسیاری زیادی به شما کمک کند و ئانستن آنها می تواند در انتخاب بهترین گزینه به شما کمک کند و به تقویت عملکردی فضا بیفزاید.

 

 

برای مشاوره ی رایگان می توانید با شماره های ۰۹۱۲۲۴۶۰۰۸۹ | ۰۹۱۲۱۴۷۱۸۴۷ به طور مستقیم تماس بگیرید.

نظرات خود را در ارتباط با این مقاله ما بنویسید.

موفق باشید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۲ میانگین: ۵]