هرچه که برای ساخت ساختمان در زمین باید بدانیم!
16
مرداد

هرچه که برای ساخت ساختمان در زمین باید بدانیم!

هرچه که برای ساخت ساختمان در زمین باید بدانیم!

ساخت ساختمان یکی از پروژه های سنگین اما هیجان انگیز برای علاقه مندان، سرمایه گذاران یا افراد عادی مشتاق مشارکت در ساخت است که با بررسی و خرید زمین شروع شده و تا آخرین جزئیات ساخت و ساز ادامه پیدا می کند. صفر تا صد ساختن ساختمان در زمین مورد نظر شما مراحل فراوانی دارد و نکات آن به طور کامل و مفصل از حوصله خواننده و این نوشته خارج است، اما ما در تیم شرکت شرکت معماری و دکوراسیون دکوطرح می کوشیم که تا حد امکان در این نوشته به صورت مختصر و مفید تمامی مراحل را بررسی کنیم و در آینده به تفکیک هر یک از این مراحل را با هم مرور خواهیم کرد. این نوشته برای تمامی افراد از انبوه سازان و سرمایه گذاران تا افراد عادی و همچنین مهندسین و پیمانکاران ساختمان تازه کار مناسب است، مطالعه آن را از دست ندهید!

 

قبل از خواندن این مقاله توصیه می شود مقالات زیر را نیز مطالعه کنید:

 

 

هرچه که برای ساخت ساختمان در زمین باید بدانیم!

خرید زمین

اینطور تصور می شود که خرید زمین برای این که در آن خانه یا ساختمانی بسازید از مراحل آسان ساخت ساختمان در زمین است، اما با یک جلسه مشاوره ساخت متوجه خواهید شد که خرید زمین از آن چه فکرش را می کنید می تواند سخت تر باشید! شما باید بتوانید زمین مورد نظر خود را با توجه به کاربری مخصوصش انتخاب کنید و مجوزها و استعلامات لازم را از شهرداری منطقه دریافت کنید تا بتوانید در آن زمین ساخت و ساز کنید.

از طرف دیگر باید تمامی نکات امنیتی را درمورد خرید زمین رعایت کنید، متاسفانه در سال های اخیر هم وطنان زیادی قربانی باندهای کلاهبردار و زمین خواران شده اند. پس بکوشید تا با یک مشاور ساخت و ساز و پیمانکار ساختمان خبره زمین مورد نظر را انتخاب و درمورد آن تحقیقات مفصلی بکنید، به عنوان مثال تاریخچه زمین و سندهای آن را بررسی کنید و مطمئن شوید که این سند در گرو بانک نیست.

 

اخذ مجوزهای مورد نیاز

بدون اخذ مجوزهای لازم نمی توانید کار ساخت و ساز را شروع کنید، در صورتی که بدون دریافت مجوز اقدام به عملیات عمرانی کنید در بهترین حالت جریمه های بالا پرداخت کرده و یا مجبور به توقف عملیات عمرانی خواهید شد. اما مراحلی که می بایست برای دریافت مجوزها طی کنید به شرح زیر هستند:

  • تشکیل پرونده در شهرداری
  • بازدید مامور مربوطه از زمین یا ساختمان
  • دستور نقشه
  • طراحی نقشه معماری توسط متخصص
  • پرداخت عوارض به شهرداری
  • تهیه و چاپ مدارک و پروانه ساخت

 

بستن قرارداد با پیمانکار ساختمان

گروه مهندسین ناظر و شرکت های فعال در حوزه های عمرانی پیمانکار ساختمان مورد نظرتان را به شما معرفی خواهند کرد. معمولا تیم مهندسان ناظر چند پیمانکار مختلف را به شما معرفی می کنند و شما با توجه به رزومه آن ها و هدفتان از انبوه سازی گرفته تا مصارف شخصی حق انتخاب خواهید داشت اما این مورد اجباری نیست و شما می توانید با خواست خود با هر شرکت مجوزداری قرارداد ببندید.

 

گودبرداری

گودبرداری اولین مرحله عملیاتی از ساخت ساختمان در زمین شماست. شما در گودبرداری طبق نقشه اولیه ای که مهندس سازه شما تهیه کرده پیش خواهید رفت.

 

مقاوم سازی

دومین مرحله عملیاتی ساخت ساختمان، مقاوم سازی نام دارد. پس از انجام گود برداری بررسی های لازم انجام شده و در صورت نیاز به مقاوم سازی به پیمانکاران اطلاع داده خواهد شد.

 

پیاده کردن بتن مگر

اجرای بتن مرحله بعد از مقاوم سازی است که هم برای تراز بهتر سطح داخل پی و هم برای کمک به مقاوم سازی و استحکام بالای ساختمان انجام می شود.

 

آرماتوربندی فونداسیون

آرماتور بندی فونداسیون مربوط به میزان تراکم و حجم میلگردهای ساختمان شماست که مهندس ناظر و مهندس سازه پروژه آن را تعیین خواهند کرد و دخالتی در این زمینه نباید صورت بگیرد. این موضوع بستگی به تعداد طبقات ساختمان مورد نظر شما دارد، هر چه طبقات بیشتری داشته باشید به طبع آرماتوربندی فونداسیون هم با تراکم و قطر بیشتری انجام خواهد شد.

 

بتن ریزی

در نهایت در آخرین مرحله از اجرای فونداسیون ساختمان به بتن ریزی می رسیم که پس از پایان کار آرماتورها انجام می شود.

 

اجرای اسکلت کاری

در اجرای اسکلت کاری از اسکلت های بتنی یا فلزی به سلیقه کارفرما استفاده می شود. بدین صورت که در ابتدا ساخت ستون ها انجام شده و سپس راه پله ها و بعد از آن طبقات ساخته می شوند.

 

اجرای سقف

یکی از مراحل بسیار مهم اجرای سقف است که پس از اسکلت کاری، مشابه کاری که در کف ساختمان انجام شد پیش می رود و سپس در بین آرماتورها با استفاده از مصالح پوششی مخصوص، اجرای سقف انجام می شود.

 

دیوارچینی

با دیوارچینی که شامل دیوارهای بیرونی و داخلی بنای مورد نظر است فاز اولیه را به پایان می بریم.

 

اجرای تاسیسات

در فاز دوم تمامی تاسیسات لازم مانند هواکش، سیستم فاضلاب ساختمان یا خانه، لوله کشی های آب و گاز، سیم کشی برق و تابلو برق، اتخاذ تدابیر امنیتی مانند اجرای تاسیسات آتش نشانی و غیره انجام می شود.

 

نصب چارچوب ها

حالا نوبت به نصب درها و پنجره ها می رسد. طبق مقررات ملی ساختمان پنجره های استفاده شده باید حتما دوجداره باشند اما درمورد نصب درب، کارفرما اختیارات بیشتری دارد.

 

اجرای نمای داخلی و خارجی ساختمان

پس از پایان مراحل بالا، اقدامات لازم برای نمای داخلی ساختمان و نمای خارجی آن انجام می شود. مصالح باید از نوع مرغوب و استاندارد باشند و با نمای همسایگی ساختمان هم خوانی داشته باشند. مسئولیت تهیه مصالح مرغوب به عهده مجری ذیصلاح است. همچنین استفاده از مصالح مطابق با آب وهوا و شرایط منطقه ضروری است.

 

 

برای مشاوره ی رایگان می توانید با شماره های ۰۹۱۲۲۴۶۰۰۸۹ | ۰۹۱۲۱۴۷۱۸۴۷ به طور مستقیم تماس بگیرید.

نظرات خود را در ارتباط با این مقاله ما بنویسید.

موفق باشید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۱ میانگین: ۵]