تاثیر زلزله بر ساختمان
08
مرداد

تاثیر زلزله بر ساختمان

تاثیر زلزله بر ساختمان

علت ایجاد زلزله صفحات زمین نسبت به یکدبگر سه نوع حرکت دارند که این یه نوع حرکت عبارتند از همگرا، واگرا و انتقالی که در حرکت همگرا صفحات زمین به یکدیگر نزدیک می شوند که حاصل این نزدیکی به وجود آمدن کوه ها می باشد.

در حرکت واگرا نیز که در جهت مخالف همگرا است، صفحات زمین از یکدیگر دور می شوند که نتیجه آن به وجود آمدن دره ها می باشد.

 

تعمیرات ساختمان مسکونی و تعمیرات خانه

پیشنهاد نویسنده: بهترین زمان خرید مبلمان

تاثیر زلزله بر ساختمان

حرکت انتقالی است که در به وجود آمدن زلزله نقش بسیار مهمی را ایفا می کند و در این نوع حرکت است که صفحات زمین در کنار یکدیگر شروع به لغزش می کنند که اگر این صفعات در نقطه ضعیفی از زمین اتفاق بیافتد، این لغزش باعث به وجود آمدن گسیختگی می شود و انرژی بسیار زیادی از آن خارج می شود و در نتیجه باعث بروز زلزه می شود.

تصور کنید در مترو ایستاده اید که ترن شروع به حرکت می کند در همین هنگام پاهایتان به سمت جلو کشیده می شود و این در حالی است که بدنتان سر جای خود باقی می ماند ، این را در زمانی که زلزله اتفاق می افتد تصور کنید که پایه های ساختمان شروح به حرکت لغزشی می کند و این در حالتی است که ساختمان تمایل دارد حالت اوله خود را حفظ کند.

در ساختمان هایی که سقف آن ساختمان توسط ستون ها حفظ و نگهداری می شود در هنگام وقوع زلزله نیروی اینرسی ایجاد می شود که با توجه به قانون دوم حرکت نیوتون با جرم وشتاب سقف متناسب است پس به این نتیجه می رسیم هر چه سازه ساختمان سبک تر باشد جرم آن نیز کمتر می باشد پس نیروی اینرسی ایجاد شده در سقف نیز کمتر می شود و مقاومت آن در برابر زلزله بیشتر خواهد شد.

در هنگام زلزله نیروی اینرسی ایجاد شده باید از طبقات به ستون ها، دیوارها ، فوندانسیون و بعد از آن به خاک منتقل شود پس باید تمام متریال ها و اتصالات بین آنها باید طوری طراحی و اجرا شوند که امکان انتقال این نیرو از طبقات به خاک را داشته باشند ، در انتقالاین نیرو از طبقات به خاک ستون ها و دیوارها اصلی ترین نقش را ایفا می کنند این در حالی است که در ساختمان های قدیمی دالها و تیرها نقش اصلی تری داشتند و علت آن این بود که به دلیل نازکی دیوارها و شکنندگی مصالح و ضخامت کمی که داشتند در مقابل نیروی اینرسی افقی زلزله ضعیف عمل می کردند.

 

اثر زلزله بر ساختمان های بتنی

بتن به وسیله قالب به هر شکلی در می آید و فولاد نیز به وسیله خم شدن به هر شکلی در می آید .

ساختمانهای بتنی از اجزای افقی که شامل دالها و تیر ها می باشد و اجزای عمودی که شامل دیوارها و ستون ها می باشند ساخته می شوند که در این نوع سازه بیشترین جرم ساختمان مربوط به کف طبقات می باشد .

بنابر این در هنگام زلزله نیروی اینرسی در آنها بیشتر می شود پس این نیرو در هنگام زلزله توسط دالها و تیرها بهستون ها و دیوارها و در نهایت به فوندانسیون منتقل می شود و در این حالت به ستون ها و تیرهای در طبقات پایینتر نیرو بیشتر وارد می شود، پس نتیجه می گیریم که طبقات پایین تر باید مقاوم تر از طبقات بالاتر ساخته شوند.

در هنگام زلزله به ستونها نیروی  افقی وارد می شود و در این حالت ستون ها در جهت افق حرکت می کنند و این در حالی است که دیوار ها در برابر حرکت افقی مقاومت می کنند و به دلیل شکننده بودن مصالح بنایی کار شده در دیوارها، در آنها ترک و شکاف به وجود می آید.

 

خصوصیات معماری ساختمان در برابر زلزله

  • پلان ساختمان

سازه های معمولی با پلانی ساده بهترین عملکرد در برابر زلزله را دارند و ساختمان ها و سازه هایی که دارای گوشه های داخلی هستند آسیب پذیر تر می باشند مانند سازه های وی شکل که در هنگام وقوع زلزله کنج های این سازه ها آسیب بیشتری می بیند.

  • نمای ساختمان

ساختمان و سازه هایی که در ارتفاعشان انفصال وجود دارد به دلیل جهش ناگهانی مخصوصاً در جهت افقی از این ناحیه دچار تخریب می شوند

ساختمان هایی که در برخی از طبقات خاصشان مانند طبقه پارکینگ ستون و دیوار کمتری دارند در هنگان زلزله دچار تخریب می شوند .

ساختمان هایی که در شیب ساخته می شوند به دلیل اختلاف ارتفاعی که در ستون ها وجود دارد و ستون ها به طور کامل و دقیق به فوندانسیون متصل نشده است در هنگام زلزله دچار تخریب می شوند.

 

جمع بندی – تاثیر زلزله

در آخر ساختمان هایی که بیش از اندازه کنار یکدیگر ساخته شده اند و درز انقطاع بین آنها کم است به دلیل رفتار نسبت به یکدیگر و تکان های قوی و به دلیل ارتفاع نا متناسب با یکدیگر خطر آفرین هستند.

با توجه به وسعت شهرنشینی و روند رو به رشد ساخت و ساز در شهر های بزرگ به خصوص تهران باید سازه هایی ساخته شود تا در برابر زلزله مقاومت بیشتری داشته باشد و طبق اصول طراحی لرزه ای طراحی و ساخته شوند.

 

 

پیشنهاد نویسنده: بازسازی خانه های فرسوده، بازسازی سقف قدیمی

 

پروژه های مرتبط با این مقاله که توسط شرکت دکوطرح طرح انجام شده است:

 

برای مشاوره ی رایگان می توانید با شماره های ۰۹۱۲۲۴۶۰۰۸۹ | ۰۹۱۲۱۴۷۱۸۴۷ به طور مستقیم تماس بگیرید.

نظرات خود را در ارتباط با مقاله ی تاثیر زلزله بر ساختمان برای ما بنویسید.

موفق باشید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۱ میانگین: ۵]