قرارداد بازسازی با مدیریت پیمان
20
دی

قرارداد بازسازی با مدیریت پیمان

قرارداد بازسازی با مدیریت پیمان

اگر قصد بازسازی ساختمان ، تغییر دکوراسیون داخلی منزل مسکونی، اجرای دکوراسیون فروشگاه یا هر پروژه مشابه دیگری که پیچیدگی خاص خود را دارد و احتیاج به طراحی و دقت بالا دارد باید یک قرارداد مناسب با شرکت معماری و دکوراسیون منزل و طراحی داخلی ساختمان و یا پیمانکار مربوطه عقد نماییم که می توان گفت قرارداد مدیریت پیمان درصدی مناسب ترین و بهترین نوع قرارداد در اجرای پروژه های پیچیده ای می باشد که دیتیل و جزئیات اجرایی آنها را نمیتوانیم در ابتدای کار بطور دقیق مشخص کنیم و یا به طور خلاصه می توان گفت که پروژه ما دقیقا مشخص نیست که چگونه می خواهد انجام شود که این نوع قرارداد در پروژه های بازسازی که معمولا دارای تغییرات زیادی به جهت روند کار و خواسته های کار فرما می باشد بسیار کار آمد است.

 

قرارداد بازسازی با مدیریت پیمان

قرارداد مدیریت پیمان

در این نوع قرارداد که بین کارفرما و پیمانکار عقد می شود  کلیه فرایند طراحی و مدیریت پروژه به عهده مدیر پیمان می باشد و مستقیماً با تمامی عوامل و تأمین کنندگان مصالح سرو کار خواهد داشت اما هزینه های پروژه توسط کارفرما تأیید و تأمین میشود و هم چنین درصدی از هزینه های پروژه که در متن قرارداد ذکر می شود و با هم به توافق می رسند به عنوان حق الزحمه مدیر پیمان در نظر گرفته خواهد شد.

این نوع قرارداد معمولاً بهترین و مناسب ترین روش قرارداد بازسازی برای طرفین می باشد چرا که هم کارفرما در طول پروژه این امکان را خواهد داشت نظارت و مدیریت هزینه ها بر عهده داشته باشد و برای مدیر پیمان نیز ریسک زیادی را در نخواهد داشت و می تواند قبل از خرید متریال و المان های پروژه با ارسال پیش فاکتور به کار فرما تایید نهایی را دریافت کند.

 

چطور بازسازی خانه را شروع کنیم ؟

 

دستمزد مدیریت پیمانکار به دو صورت تعیین می شود:

  • درصد توافق بین کارفرما و مدیر پیمان از کل هزینه های انجام شده در پروژه.
  • درصد توافق بین کارفرما و مدیر پیمان از کل دستمزدهای پرداخت شده به نیروهای کار در پروژه ساختمانی.

 

مدیریت پروژه های ساختمانی

 

مزایای قرارداد بازسازی و ادکوراسیون داخلی با مدیریت پیمان

در مراحل اجرای پروژه با قرارداد مدیریت پیمان هزینه های مربوط به پروژه اعم از هزینه خرید مصالح و لوازم و یا هزینه های مربوط به پیمانکاران و دستمزد آنها  کاملاً شفاف و روشن می باشد و امکان به وجود آمدن سوء تفاهم در نحوه اجرای کار کم تر می باشد و از طرف دیگر به دلیل مشخص نبودن جزئیات دقیق پروژه در شروع کار و درزمان عقد قرارداد نیست، کارفرما این امکان را دارد بخش زیادی از تصمیم گیری ها در مورد نحوه اجرا و یا قیمت مواد و مصالح را به مرور در زمان اجرای پروژه انجام دهد.

 

قرارداد مدیریت پیمان درصدی

در پروژه های بازسازی منزل مسکونی و اداری یا اجرای دکوراسیون داخلی که دقیقاً جزئیات اجرا و بخش های مختلف طرح مشخص نمی باشد قرارداد بازسازی با مدیریت پیمان  قرارداد مناسبی می باشد زیرا که برای سه نوع قرارداد دیگر پیمانکاری، باید حداقل شیوه اجرا در آن مشخص شده باشد تا بتوان هزینه آن را محاسبه کرد و در زمان عقد قرارداد  مشخص کرد. اما در این نوع قرارداد باید یک پیشبینی کلی از مدت زمان و هزینه پروژه انجام شود تا محدوده پروژه مشخص شده باشد.

در برخی از شرایط نیز کارفرما نمیتواند در شروع پروژه و در زمان عقد قرارداد  تصمیم نهایی را بگیرد که در کدام بخش بازسازی بیشتر و در کدام بخش بازسازی کمتر هزینه کند. در این حالت  بودجه کلی پروژه تعیین می شود و قرارداد بازسازی با مدیریت پیمان با توافق طرفین مشخص می گردد و در طول روند اجرای پروژه کارفرما  این امکان را دارد  که در هر بخشی چقدر میخواهد هزینه نماید و در همان مرحله از پروژه تصمیم نهایی خود را انجام دهد.

 

مشخص کردن مبلغ و مدت زمان اجرا در قرارداد بازسازی

در قرارداد بازسازی با مدیریت پیمان لازم نیست و بسیار کار دشواری می باشد که  تمام جزئیات نحوه اجرا و مصالح مصرفی در زمان عقد قرارداد مشخص شود اما نیاز است که حجم پروژه در زمان عقد قرارداد تعیین شود. قراردادی که در آن مدت زمان قرارداد و مبلغ قرارداد ذکر نشده باشد یک قرارداد کاملاً ناقص و دردسر ساز برای طرفین خواهد بود.

به این ترتیب با طراحی پروژه و تایید آن با کارفرما و تغیرات نهایی می توان هزینه های کل پروژه را به دست آورد و آنرا بعنوان مبلغ قرارداد در توافق با پیمانکار ذکر نماییم و بعد از آن مدت زمان اجرای قرارداد با توجه به حجم کار مشخص خواهد شد که با این کار محدوده قانونی برای پروژه مشخص می شود و به این ترتیب اگر قرار باشد هر یک از طرفین قرارداد باعث شود تا پروژه از محدوده قانونی خود فراتر برود باید قرارداد جدیدی بین پیمانکار و کارفرما به توافق رسیده و امضاء شود و یا به بند قرارداد قبلی متمم اضافه شود.

 

تنخواه گردان در قرارداد بازسازی با مدیریت پیمان

در قرارداد بازسازی با مدیریت پیمان تمام هزینه های پروژه از خرید مصالح تا دستمزد پیمانکاران از مبلغ تنخواه گردان که از کارفرما دریافت شده است پرداخت می گردد.

در اولین گام یک حساب بانکی بعنوان حساب تنخواه گردان توسط مدیر پروژه مشخص می شود که کارفرما مبالغ تنخواه گردان را به این حساب واریز می کند و شرکت معماری و یا پیمانکار نیز مبالغ هزینه های پروژه را از این حساب برداشت می کند وموظف است که فاکتور و رسید های خرید مواد و مصالح و همچنین دستمزدهای پیمان کاران را به کار فرما تسلیم نماید .

این هزینه ها را می توان در قالب گزارش روزانه تهیه و تنظیم کرد و فاکتورهای خرید و دستمزد پرداختی به پیمانکاران نیز توسط مهندس ناظر در پروژه به این گزارش روزانه ضمیمه کرد تا روند کار منظم و دقیق تر باشد.

 

پروژه های مرتبط با این مقاله که توسط شرکت دکوطرح طرح انجام شده است:

 

 

برای مشاوره ی رایگان می توانید با شماره های ۰۹۱۲۲۴۶۰۰۸۹ | ۰۹۱۲۱۴۷۱۸۴۷ به طور مستقیم تماس بگیرید.

نظرات خود را در ارتباط با این مقاله برای ما بنویسید.

موفق باشید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۲ میانگین: ۵]