اهمیت سیرکولاسیون و فضا سازی
21
تیر

اهمیت سیرکولاسیون و فضا سازی

اهمیت سیرکولاسیون و فضا سازی

زمانی که انسان در در حیطه طراحی و هنر وارد می شود می تواند الگو های انسان گرا به وجود بیاورد و محوریت انسانی خود را در آن نشان دهد و همان طور که می دانید الگوها می‌ توانند برای برطرف کردن نیاز های جسمی و روحی انسان کمک کنند و توانست طراحی داخلی این کمک را به انسان ها بکند.

یکی از مواردی که می‌ توان به آن اشاره کرد این است که طراحی داخلی فقط برای ظاهر داخل ساختمان نمی باشد بلکه می‌ تواند نقش اصلی در عملکرد آن داشته باشد مثال اگر بزرگ ترین خانه ها هم بتوانند طراحی داخلی مناسبی نداشته باشند باز این خانه ها می توانند کسل کننده باشند اما زمانی که یک ساختمان کوچک با طراحی داخلی جذاب خوب می‌ تواند فضایی دنج را برای شما مهیا کنند.

یکی از نکاتی که می‌ توان به آن اشاره کرد این است که طراحی داخلی زمانی که در فضای داخلی به کار برده می شود می تواند جذابیت خود را نشان دهد و در نگاه اول شما نمی توانید ویژگی های مهم طراحی داخلی را دریابید.

پس برای همین شما می توانید از طراحان و مشاوران شرکت های طراحی استفاده کنید و از آن ها قوانین و ویژگی‌ های درست چیدمان شدن فضای داخلی خود را یاد بگیرید.

برای هر دکوراسیون و طراحی داخلی شما می توانید از سلیقه خود استفاده کنید و می‌ توان گفت هر طراحی و دکوراسیون داخلی می تواند ویژگی های خاص خود را برای فضای داخلی ساختمان و یا خانه داشته باشد.

دکوراسیون داخلی همانطور که می‌ تواند زیبا و جذاب باشد باید کاربردی باشد و شما بتوانید از این فضا بهترین استفاده را ببرید.

 

قبل از خواندن این مقاله توصیه می شود مقالات زیر را نیز مطالعه کنید:

اهمیت سیرکولاسیون و فضا سازی

سیرکولاسیون چیست؟

اگر بخواهیم واژه سیرکولاسیون را توضیح دهیم می‌ توان گفت زمانی که شما از یک فضای داخلی و خارجی ۱۰۰ درصد استفاده را می کنید ایا می توان گفت حداکثر استفاده را می‌ کنید به آن فضا سیرکولاسیون می گویند.

اغلب سیرکولاسیون ها در ساختمان ها به دو دسته تقسیم می شود یکی از موارد آن سیرکولاسیون عمودی می‌ باشد و دیگری سیرکولاسیون افقی می باشد.

 

سیرکولاسیون عمودی

همانطور که از نام آن مشخص است می‌ توان فهمید که این گزینه برای موارد عمودی می باشد دنبال مثال برای حداکثر استفاده از راه پله ها و آسانسورها و بالابرها زمانی که شما از دید سیرکولاسیون ها و آن ها نگاه می کنید می باشد.

به عنوان مثال می توان گفت ساختمان ها برای این طراحی می توانند ورودی ساختمان های خود را نشان دهند و اصل ماجرا برای نشان دادن قسمتی از ساختمان می باشد که شما می توانید فضای داخلی و خارجی را با یکدیگر به کار ببرید و در کنار آن آن بتوانید زیبایی و سیرکولاسیون عمودی را داشته باشید.

 

سیرکولاسیون افقی

سیرکولاسیون افقی یکی از مواردی می باشد که از نام آن مشخص است به صورت افقی و راهرو مانند می باشد و شما می توانید یک فضای آرام و بدون سر صدا را داشته باشید زمانی که راهرو ها در دکوراسیون و طراحی و معماری ساختمان قرار می گیرند می توان گفت شما می‌ توانید از فضای کمی مانند راهرو بهترین استفاده را کنید.

 

انواع سیرکولاسیون در فضاهای متفاوت

  • سیرکولاسیون نمایشی
  • سیرکولاسیون آموزشی
  • سیرکولاسیون در درون یک سیرکولاسیون
  • سیرکولاسیون در پارک ها
  • سیرکولاسیون جهت یابی

 

اهمیت سیرکولاسیون

اما همانطور که می دانید اهمیتی که می‌ تواند سیرکولاسیون برای طراحی و معماری و دکوراسیون داخلی ساختمان ها و خانه ها داشته باشد هیچ یک از موارد دیگر نمی توانند داشته باشند و شما می توانید از این ویژگی جذاب استفاده کنید.

به عنوان مثال می توان این را بیان کرد از زمان های قدیم زمانی که گل ها و گیاهان را نمی‌ توانستند در حیاط قرار دهند مکانی به عنوان پانسیون وجود داشته که فضایی بسته بوده است و گل ها را در آن قرار می دادند و سقف و آن را از شیشه کار می کردند تا بتواند باعث رشد گل ها و گیاهان درون پانسیون باشد به این فضاها و یا فضا هایی مانند زیر پله ها که شما می توانید از آن ها به عنوان قفسه‌ کتاب استفاده کنید سیرکولاسیون می‌ گویند.

 

کسب مهارت در سیرکولاسیون و فضا سازی

سیرکولاسیون و فضاسازی دو مفهوم مهم در طراحی داخلی هستند که بر چگونگی حرکت و احساس افراد در یک فضا تأثیر می‌گذارند. سیرکولاسیون به نحوه حرکت افراد در یک فضا اشاره دارد، در حالی که فضاسازی به نحوه سازماندهی فضا و ایجاد حس مکان اشاره دارد. سیرکولاسیون خوب ضروری است تا افراد بتوانند به راحتی و ایمن در یک فضا حرکت کنند. سیرکولاسیون نامناسب می‌تواند منجر به ازدحام، خطرات ایمنی و تجربه نامطلوب کاربر شود.

اهمیت سیرکولاسیون و فضا سازی | شرکت معماری دکوطرح 09122460089

هنگام طراحی سیرکولاسیون، عوامل زیر را باید در نظر بگیرید:

  • اندازه فضا: فضاهای بزرگ به سیرکولاسیون بیشتری نسبت به فضاهای کوچک نیاز دارند.
  • تعداد افراد: تعداد افراد استفاده کننده از فضا بر میزان سیرکولاسیون مورد نیاز تأثیر می‌گذارد.
  • نوع فعالیت: فعالیت‌های مختلف نیازهای متفاوتی به سیرکولاسیون دارند. به عنوان مثال، یک فضای فروشگاه نیاز به سیرکولاسیون بیشتری نسبت به یک فضای مسکونی دارد.

اهمیت سیرکولاسیون و فضا سازی | شرکت معماری دکوطرح 09122460089

انواع مختلفی از سیرکولاسیون وجود دارد، از جمله:

  • سیرکولاسیون خطی: این نوع سیرکولاسیون ساده ترین نوع است و در امتداد یک خط مستقیم جریان دارد.
  • سیرکولاسیون دایره‌ای: این نوع سیرکولاسیون در اطراف یک نقطه مرکزی جریان دارد.
  • سیرکولاسیون ترکیبی: این نوع سیرکولاسیون ترکیبی از انواع مختلف سیرکولاسیون است.

اهمیت سیرکولاسیون و فضا سازی | شرکت معماری دکوطرح 09122460089

فضاسازی به نحوه سازماندهی فضا و ایجاد حس مکان اشاره دارد. فضاسازی خوب می‌تواند به ایجاد یک فضای دلپذیر و دعوت کننده کمک کند. هنگام طراحی فضاسازی، عوامل زیر را باید در نظر بگیرید:

  • ابعاد فضا: ابعاد فضا بر نحوه سازماندهی آن تأثیر می‌گذارد.
  • شکل فضا: شکل فضا بر نحوه جریان افراد در آن تأثیر می‌گذارد.
  • عناصر موجود در فضا: عناصر موجود در فضا، مانند مبلمان و دکوراسیون، بر نحوه احساس افراد در آن تأثیر می‌گذارد.

انواع مختلفی از فضاسازی وجود دارد، از جمله:

  • فضاسازی باز: این نوع فضاسازی فضای زیادی را برای حرکت و تعامل افراد فراهم می‌کند.
  • فضاسازی بسته: این نوع فضاسازی فضای کمتری را برای حرکت و تعامل افراد فراهم می‌کند.
  • فضاسازی نیمه باز: این نوع فضاسازی ترکیبی از فضاهای باز و بسته است.

 

نحوه کسب مهارت در سیرکولاسیون و فضاسازی

برای کسب مهارت در سیرکولاسیون و فضاسازی، می‌توانید موارد زیر را انجام دهید:

  • کتاب‌ها و مقالات مربوط به طراحی داخلی را بخوانید.
  • از فضاهای مختلف دیدن کنید و از نحوه سازماندهی آنها و نحوه احساس شما در آنها آگاه باشید.
  • از نرم افزارهای طراحی داخلی استفاده کنید تا تمرین کنید.

 

 

برای مشاوره ی رایگان می‌توانید با شماره‌های ۰۹۱۲۲۴۶۰۰۸۹ | ۰۹۱۲۱۴۷۱۸۴۷ به طور مستقیم تماس بگیرید.

نظرات خود را در ارتباط با این مقاله ما بنویسید.

موفق باشید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۱ میانگین: ۵]