تزیینات خانه در شب یلدا
17
آذر

تزیینات خانه در شب یلدا

دکوراسیون منزل و اجرای دکوراسیون داخلی مسکونی در شب یلدا

شب یلدا یکی از زیبا ترین و قدیمی ترین جشن ها در ایران می باشد که به آن شب چله نیز گفته می شود.

تزئینات و چیدمان خانه در شب یلدا  از الزامات است که مردم ایران به این سنت از دیرباز اهمیت ویژه ای می دهند . شب یلدا به زمان بین غروب آفتاب از ۳۰ آذر آخرین روز پاییز تا طلوع آفتاب در اول ماه دی نخستین روز زمستان اطلاق می‌شود.

خانواده‌های ایرانی دراین شب معمولاً شامی فاخرتدارک می بینند و همچنین دراین شب انواع میوه‌ها و مهم تر ازهمه هندوانه و اناررا مهیا و دور هم سرو می‌کنند که این امر از دیرباز در سنت ایرن رایج بوده است. پس از سرو تنقلات،  شاهنامه‌خوانی،  قصه‌گویی بزرگان خانواده برای دیگر اعضای خانواده و فامیل و همچنین فال‌گیری با دیوان حافظ رایج می باشد .

برای جشن در شب یلدا سفره‌ای پهن می کنند که به آن سفره یلدا یا چله می‌گویند که این سفره را با انواع خشکبار، انار دان شده یا هندوانه تزئین می کنند . انار و هندوانه  در این شب جز‌‌ٔ مهم‌ترین ملزومات می باشد وهمچنین خشکبار مانند برگه هلو و زردآلو و آجیل شب یلدا نیز در ایران طرفدار بسیارزیادی دارد.

برای نیاکان ما  که به آئین مهر دلبستگی و اعتقاد بسیار داشتند رنگ قرمزنماد نور خورشید بود و آن را بسیار گرامی می داشتند و به همین دلیل است که رنگ سرخ انارو هندوانه وانتخاب سیب قرمز و سنجد در سفره شب بسیار مهم و با اهمیت می باشد.

 

تزئینات داخلی برای یلدای ۱۴۰۰

 

تزیینات خانه در شب یلدا

چیدمان و دکوراسیون شب یلدا

برای تزئینات و چیدمان شب یلدا  لازم نیست حتما هزینه های زیادی را متقبل شوید شما می توانید با کمی خلاقیت و ایده و ذوق چیدمان و دکوراسیون شب یلدا را زیبا و خاص و چشم نواز  کنید و در این شب از همه چیز لذت ببرید و با مقدار بودجه خود شبی به یاد ماندنی برای خود و اعضای خانواده به ارمغان بیاورید.

اگر در خانه‌ تان شمعدان‌های لاله‌ای قدیمی دارید و از آن استفاده نمی کنید حتما به دکوراسیون خانه خود در شب یلدا اضافه کنید  از این شمعدان‌ها درکنار قرآن و کتاب‌ حافظ  و شاهنامه  فردوسی که حتما بر سر میز دکورخانه شما جایگاه خاصی دارند استفاده کنید وبهتراست گل‌های یاس و نرگس را در چند گلدان زیبا و شیک در اطراف کتاب‌ها قرار دهید تا دکوراسیون شما زیباتر جلوه دهد.

در ارتباط دکوراسیون خانه در شب یلدا بخوانید.

جشن کهن و دیرینه شب چله از دیرباز میان اقوام ایرانی رواج داشته  و اکنون نیز مردم این سنت کهن را گرامی می دارند و و آن را به کودکان خود آموزش می دهند و بر این باورند که این سنت زیبا باید همه ساله با شکوه و عظمت بیشتری در میان خانواده های ایرانی برپا شود. فردوسی بزرگ نیز به این سنت ایران زمین وابستگی بسیار داشته  و در پاسداشت و گرامیداشت این جشن ها و آیین ها  همواره می کوشیده است.

فردوسی در پایان داستان اورمزد ساسانی ضمن اشاره به گذرا بودن این جهان و کوتاه بودن زندگی انسان دگربار از خواننده می خواهد که به این جهان گذرا دل نبندد و بعد ازآن اشاره به فرا رسیدن شب خجسته و زیبای شب یلدا و چله دارد. همه این آداب و رسوم ها همه وهمه بهانه ای بیش نیست تا خانواده ها و اقوام فامیل دور هم جمع شوند واز حضور خود در جمع دلنشین و گرم خانواده  نهایت استفاده را داشته باشند و از در کنار یکدیگر لذت ببرند و این خود بهانه ای باشد تا کدورتها را از بین ببرند و با اعضای خانواده ای گرم و صمیمی به استقبال روزهای سرد پیش رو بروند.

 

 

نکات پایانی

شب یلدا برای دخترانی که به تازگی به خانه بخت رفته اند و ازدواج کرده اند ویا درمرحله نامزدی و عقد به سر می برند حال و هوای جدید  دارد و تجربه ای تازه ای را در خانواده دوم خود تجربه می کنند.

در شب یلدا  و اولین شب عید عروس و داماد خانواده عروس خودشان را برای پذیرایی از خانواده داماد آماده می کنند و تدارکات جدیدی را در نظر می گیرند  چون بر طبق سنت های قدیم ایرانی رسم بر این است که در بلند ترین شب سال خانواده هایی که تازه وصلت کرده اند و با هم آشنا شده اند دور هم جمع شوند و خوشحالی و شادی را به شیوه تازه و دیگری جشن بگیرند. در این میان هدایایی نیز از طرف خانواده داماد به عروس تقدیم می شود که لبخند پر رنگ تری را روی چهره عروس خانم می نشاند تا شادی و نشاط این شب بلند بیشتر شود و خاطره ای جدید را برای عروس به ارمغان بیاورد.

گذشته از خوب و بد این رسومات  امروزه تزیینات یلدا جزئی از خود رسم شب چله شده است . به  خصوص که این تزیینات برای رسم دیرینه شب چله ای عروس باشد.

 

پیشنهاد نویسنده: تزئینات داخلی ساختمان، هزینه تزئینات ساختمان

 

 

برای مشاوره ی رایگان می توانید با شماره های ۰۹۱۲۲۴۶۰۰۸۹ | ۰۹۱۲۱۴۷۱۸۴۷ به طور مستقیم تماس بگیرید.

نظرات خود را در ارتباط با مقاله ی تزیینات خانه در شب یلدا برای ما بنویسید.

موفق باشید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۱ میانگین: ۵]