طرح مسکن مهر - ساختمان سازی
23
آبان

طرح مسکن مهر – ساختمان سازی

طرح مسکن مهر

مسئولین معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهر سازی گفتند: وام به مبلغ ۷۵ تا۱۰۰ میلیون تومان با قسط های ۱.۲ تا ۱.۷ میلیون تومان به درخواست کنندگان، در طرح ملی مسکن ارائه می شود.

طرح ملی مسکن با اما و اگر ها شروع شد و وزارت راه و شهر سازی نیز توضیح روشنی درباره آن نداد؛ اگر چه بعضی از خصوصیات این طرح گفته شد اما هنوز نکات نا گفتهِ زیادی وجود دارد مخصوصاً که معاون وزیر از شفاف نبودن این طرح گله مند بود.

دیگر خصوصیت مهم مسکن ملی مقدار پولی است که برایش مصرف شده اما معان مسکن و ساختمان و راه و شهر سازی از توضیح قطعی در این مورد خود را معاف کرد. اما گفتند ۳۰ درصد از پول ساخت را همان اول تحت عنوان آورده درخواست کننده موقعِ نام نویسی می گیرند.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه گفت: هزینه ساخت و ساز برای ساخت خانه ویلایی ( کمتر از دو طبقه و با تراکم ۵۰ در صد) و یا پروژه های آپارتمانی مابین ۱.۵ تا ۲.۵ میلیون تومان برای هر یک متر مربع در حال تغییر است.

 

طرح مسکن مهر

مقدار واضح قسط های وام طرح ملی مسکن

گفته شده به در خواست کنندگان مسکن، ۷۵ تا ۱۰۰ میلیون تسهیلات داده می شود که مقدار آن بسته به کوچکی و بزرگی شهر دارد. مقدار قسط های وام ۷۵ میلیون تومانی دارای ۱۸ درصد و باز پرداخت ۱۲ ساله، ماهیانه ۱ میلیون و ۲۷۴ هزار تومان و وام ۱۰۰ میلیونی نیز با شرط های گفته شده، ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان خواهد بود.

طبقه محاسبه نرم افزار قسط های بانک، قسمت مسکن، مشاهده می کنیم افرادی که وام های صد میلیونی می گیرند در آخر دوازدهمین سال با ۱۸ درصد سود، ۲۴۴ میلیون و ۶۷۰ هزار تومان به بانک تحویل می دهند که یعنی این افراد بعد از ۱۲ سال ۱.۵ برابر سود به بانک مسکن می دهند.

آن گروهی که وام ۷۵ میلیونی با سود ۱۸ درصد می گیرند، در آخر سال دوازدهم ۱۸۳ میلیون تومان به بانک مسکن بر می گردانند که ۱۰۸ میلیون آن فقط سود این وام می باشد.

 

مکان تهیه منبع هزینه طرح کجاست؟

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهر سازی گفت: در این طرح بر عکس مسکن مهر از بانک مرکزی هزینه ای نمی شود. طبق دستور رئیس جمهور ممکن است سطح وام مسکن در همه بانک ها مخصوصاً بانک مسکن که فعالیت تخصصی در این زمینه دارد به ۲۰ درصد همه وام بانکی افزایش پیدا کند. ولی این سؤال هنوز بی جواب است که بانک عامل قسمت مسکن که قسط های برگردانده شده مسکن مهر را که مختص به صندوق پس انداز مسکن یکم است به چه صورت می خواهد منبع هزینه برای طرح ملی مسکن را از منبع داخلی خود تهیه کند؟

بر اساس گفته بانک مرکزی: مقدار تسهیلات مسکنی که بانک ها در۶ ماه اول این سال به قسمت مسکن دادند، در مقایسه با همین اندازه از زمانِ سال پیش ۲۴ درصد کمتر بوده است.

نظر کارشناسان بانکی این است که، چون تورم بالاست و قیمت تمام شده تولید پول زیاد است و همین طور نرخ سود وام مابین بانک ها بالا است بانک های تجاری نمی خواهند برای مسکن وام هایی با زمان زیاد بدهند.

 

غفلت از بافت فرسوده در طرح ملی مسکن

نکته مبهم دیگر این طرح، چگونگی متصل شدن درخواست کنندگان نوسازی بافت از بین رفته با برنامه شروع ملی تولید و توزیع  مسکن است.

از طرفی معاون وزیر راه و شهر سازی از تعلق گرفتن بخشی از منابع صندوق توسعه ملی به فضای نوسازی بافت از بین رفته سخن گفت. از طرف دیگر تا به حال آمار واضحی از تقاضا کننده ها درباره گرفتن چنین تسهیلات و تعداد واحد های مسکونی از بین رفته که با این وام نوسازی شده باشند پیدا نشده است.

 

شرط های نام نویسی در طرح ملی مسکن

  • افرادی که از سال ۱۳۸۴ واحد مسکونی دارند نمی توانند در این طرح شرکت کنند.
  • از اول انقلاب تا امروز باید از وام و امکانات دولتی در خصوص زمین و مسکن استفاده نکرده باشند.
  • ازدواج کرده باشند. ( استثنا درباره خانوم های بالای ۳۵ سال وخانوم های سرپرست خانواده.)
  • در آن شهر حداقل ۵ سال زندگی کرده باشند.

می توانید برای ثبت نام به tem.mrud.ir سر بزنید.

 

چیستیِ مسکن مهر

طرح اصلی دولت نهم مسکن مهر بود که وزیر مسکن و شهر سازی آن را بیان کرد. که این طرح نیاز مردم به مسکن را رفع می کرد و سالیانه یک میلیون و پانصد هزار واحد مسکونی یا زمین در سراسر کشور فروخته می شد.

در خرداد سال ۱۳۹۲ گفته شد که از شروع کار این دولت ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار واحد مسکن مهر در دست ساخت قرار گرفت که نصف آن در روستا ها و ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد در همین زمان به دست مردم رسید و بقیه آن تا آخر دولت دهم به اتمام می رسد. در شهر ها تقریباً ۱۲۰۰۰۰۰ واحد تا موقع نوشتن گزارش کامل شده و مابقی در حال آماده شدن هستند که تا دولت یازدهم تکمیل می شوند.

 

مبنای به وجود آمدن طرح مسکن مهر

اصلی ترین مبنای مسکن مهر به این دلیل است که ارزش زمین، قسمت مهمی از قیمت پایانی مسکن را به خود متمرکز کرده است و در تمام کشور این سهم در یک مدت ۳۵ ساله برابر ۴۰ درصد و در دهه پایانی برابر ۴۵ درصد بوده است که سهم استان تهران تقریباً ۶۰ درصد می شود.

البته دولت در جهت پاسخ گویی درباره نیاز مردم به تهیه مسکن، این طرح را ارائه کرد و قول داد با اجرای طرح مسکن مهر سالیانه یک و نیم میلیون واحد مسکونی در سراسر کشور بسازد، کارشناسان می گویند این طرح با ساخت سنتی به اهدافش نمی رسد. برای همین باید کار های مؤثری درباره صنعتی سازی مسکن مهر انجام شود که بر اساس آمار کشور ترکیه در حدود ۴۰ درصد ساخت و ساز به طور صنعتی انجام می شوند و در ایران از ۳ درصد هم کمتر است.

 

بررسی بند های قانونی در ارتباط با طرح مسکن مهر

بند “د” طبق تبصره ۶ بودجه سال ۱۳۸۶ همه کشور بر تهیه مسکن خوب برای تمام مردم مخصوصاً افراد کم درآمد به طور جدی تأکید دارد و و به اهداف مشخص شده چندین راهکار مثل اجاره طولانی زمین در محدوده حق بهره برداری از زمین های دولتی به خاطر کم شدن هزینه واحد های مسکونی و برداشتن هزینه زمین از هزینه پایانی واحد مسکونی را ارائه کرد.

دستور کار اجرایی این آیین نامه  اجرای بند “د” تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۳۸۶ در وزارت مسکن و شهر سازی در راستای عملی  شدن هدف های طرح گفته شده تأمین و در تاریخ ۱۳/۴/۸۶ از طرف وزیر مسکن و شهر سازی اعلام شد که بر اساس تبصره ۴ بند “ب” آن، واگذاری تمام کار های این وزارت درباره اجرای طرح مسکن مهر در شهر هایی با جمعیت کمتر از ۱۲۰۰۰ نفر علاوه بر تأمین زمین، گرفتن لیست درخواست کننده های پالایش شده از وزارت تعاون و آشنا کردن آن ها با بانک های عامل در راستای دادن تسهیلات و بررسی تأمین طرح های آماده سازی جدا گانه و عملیات آماده سازی و ساخت واحد ها به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی انجام شد.

دولت دهم در راستای پیشرفت هدف های ذکر شده در زمینه تشکیل و ارائه مسکن، قانون ساماندهی و پشتیبانی از تشکیل و ارائه مسکن را تأمین و در تاریخ ۱/۳/۸۶ به عنوان لایحه یک فوریتی برای تصویب شدن به مجلس شورای اسلامی داد و بعد از آن مجلس شورای اسلامی در تاریخ ۲۵/۲/۸۷ این قانون را با نظر موافق شورای نگهبان تصویب کرد.

با توجه به مصوبه هیأت دولت در تاریخ ۱۸/۹/۸۷ و با امضاء معاون اول رئیس جمهور در شهر هایی که جمعیت آن ها کمتر از ۲۵۰۰۰ نفر بود، کار های مرتبط با مسکن مهر به قائم مقامی وزارت مسکن و شهر سازی وظیفه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تعیین شد. شیوه نامه عملی طرح در شهر هایی با کمتر از ۲۵۰۰۰ نفر بر پایه انتقال مسئولیت تمام کار های مسکن مهر به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در تاریخ ۷/۲/۸۸ از طرف وزیر مسکن اعلام شد که با آن فرم ها و دستور کارهای اجرایی پیوست قابل توجه ترین سرچشمه و مرجع طرح در شهر هایی با جمعیت کمتر از ۲۵۰۰۰ نفر بود.

 

خواندن نوشته های زیر به شما توصیه می شود:

پروژه های مرتبط با این مقاله که توسط شرکت دکوطرح طرح انجام شده است:

 

جمع بندی

طبق مطالعاتی که داشتیم با مشکلات مسکن مهر و روش ساخت آن آشنا شدیم و همچنین فهمیدیم که وام های مرتبط با مسکن مهر دارای چه شرایطی هستند.

 

برای مشاوره ی رایگان می توانید با شماره های ۰۹۱۲۲۴۶۰۰۸۹ | ۰۹۱۲۱۴۷۱۸۴۷ به طور مستقیم تماس بگیرید.

نظرات خود را در ارتباط با مقاله ی طرح مسکن مهر – ساختمان سازی برای ما بنویسید.

موفق باشید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۱ میانگین: ۵]