معماری برج آزادی
03
تیر

معماری برج آزادی

معماری برج آزادی

برج آزادی یا برج شهیاد یکی از آثار معماری جهانی می باشد که در ایران وجود دارد و اکثر افراد جهان این برج را به نام برج آزادی می شناسند.

برج آزادی توسط معمار حسین امانت ساخته شده است و طراحی آن توسط محمد پورفتحی نیز انجام شده است.

این برج برای جشن های ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی در ایران ساخته شد و در سال ۱۳۵۷ قبل از انقلاب آن را به نام برج شهیاد نیز می شناختند.

 

قبل از خواندن این مقاله توصیه می شود مقالات زیر را نیز مطالعه کنید:

معماری برج آزادی

پیشینه برج آزادی

اگر بخواهید درباره برج‌ آزادی اطلاعاتی داشته باشید می توان گفت به پیشینه آن باید بازگشت و بدانید که این برج چگونه طراحی شده است.

در سال ۱۳۴۵ خورشیدی برای طراحی یک نماد شناسایی در ایران معمار و توانست با یک مسابقه برگزار کنند و در پایان طرح انتخابی برای آن نماد مورد استفاده قرار می گرفت.

در پایان مسابقه طرح معمار حسین امانت که در سن ۲۴ سالگی در این مسابقه شرکت کرده بود و دانش آموخته دانشکده هنر های زیبایی از دانشگاه آزادی بود برای ساخت این نماد ایرانی انتخاب شد.

عملیات ساخت این برج در تاریخ ۱۱ آبان ۱۳۴۷ خورشیدی شروع به کار شد و بعد از ۲۸ ماه کار کردن در تاریخ ۲۴ مهر ماه ۱۳۵۰ راه به اتمام رسید و توانست آن این برج را بهره برداری کنند.

در زمان بهره برداری از این برج برای آن جشن گرفته شد که در آن شاهنشاه محمدرضا پهلوی و شهربانو فرح پهلوی حضور داشتند و هم زمان با چنین جشنی از منشور حقوق بشر کوروش بزرگ در این مکان نیز بهره برداری کردند.

زمانی که این برج ساخته شد محمدرضا پهلوی دستور داده بود که در پشت اسکناس های ۲۰۰ ریالی که به آن پهلوی دوم گفته می‌ شد از این برج استفاده کنند آن را چاپ کنند.

 

نام برج  آزادی پس از انقلاب

پس از دوران انقلاب ۱۳۵۷ تجمعات و اجتماعات زیادی در این میدان برگزار می شد و همانطور که در مستندات دیگر های برنامه پیشواز از امام که از پاریس به تهران بازگشت بود در این میدان برگزار شد و بعد از آن و مان میدان شهیاد به میدان آزادی تغییر نام پیدا کرد.

 

معماری برج

اگر درباره برج آزادی بخواهید اطلاعاتی درباره معماری آن داشته باشید می توان گفت برج آزادی را ترکیبی از معماری های دوران ساسانی و هخامنش و همچنین دوره اسلامی می باشد.

در این برج که ۴ طبقه می باشد برای این ۴ آسانسور و همچنین ۲۸۶ پله و دو راهرو برای پله ها وجود دارد.

اگر بخواهید درباره زیر برج اطلاعاتی داشته باشید می توان گفت برای زیر برج آزادی چندین سالن نمایش و کتابخانه و موزه و نگارخانه و از دیگر فضا های کاربردی به کار گرفته شده است که شما می توانید از آن ها استفاده کنید.

طول این سازه ۶۳ متر می‌ باشد و ارتفاع از سطح زمین ۴۵ متر می باشد و همچنین ارتفاع از کف موزه زیر آن ۵ متر می‌ باشد.

سنگ های به کار رفته شده در برج شهیاد و آزادی می توان گفت به اندازه ۴۶ هزار قطعه سنگ می باشد که آن ها بریده شده اند و به کار رفته اند.

فضای درونی برج را به صورت ترکیبی از سنت و مدرنیسم استفاده کرده اند و شما می توانید این دو را در کنار یکدیگر در داخل برج مشاهده کنید که این ترکیب را می توانید در سقف طبقه دوم نیز مشاهده کنید.

در زیر این برج همانطور که گفته شد موزه و سالن‌ های زیادی وجود دارد که می‌ توان از آن ها استفاده کرد ولی باید یکی از مواردی که به آن اشاره کرد این است که اگر این محیط ها نگهداری و بازسازی نشوند ممکن است خرابی های زیادی به بار بیاورند و دیگر آثاری از آزادی وجود نداشته باشد پس سعی کنید در نگهداری آن توجه لازم را داشته باشید مراقبت های لازم را به صورت فردی رعایت کنید تا چنین مکانی بتواند سالیان سال برای آیندگان وجود داشته باشد.

 

 

برای مشاوره ی رایگان می توانید با شماره های ۰۹۱۲۲۴۶۰۰۸۹ | ۰۹۱۲۱۴۷۱۸۴۷ به طور مستقیم تماس بگیرید.

نظرات خود را در ارتباط با این مقاله ما بنویسید.

موفق باشید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۱ میانگین: ۵]