معماری به سبک پست مدرن
06
مرداد

معماری به سبک پست مدرن

معماری به سبک پست مدرن

پست مدرن در فارسی به معنای فرا مدرن می باشد که شرایط یا مرحله ای بعد از مدرن می باشد.

این مقاله را بخوانید…

 

طراحی داخلی ساختمان و طراحی داخلی منزل

 

معماری به سبک پست مدرن

برخی از معماران برجسته آن را دوره فرا صنعتی نامیده اند و برخ دیگر آن را متفاوت از دوره مدرن نامیده اند نظریات پست مدرن در موارد زیر قابل بررسی است:

  • عقلانیت
  • ایده ئولوژی
  • کثرت گرایی
  • تاریخ
  • رسانه ها
  • تکنولوژی
  • زبان

پست مدرن در اواخر دهه ۱۹۶۰ جایگاه خود را به دست آورد و در آمریکا و اروپا و به خصوص در بین معماران و هنرمندان کسترش پیدا کرد و از دیدگاه پست مدرن هنر راهی است برای شناسایی جهان و هنر صرفاً یک تجربه برای زیبایی نمی باشد و از خصوصیات بارز هنر از دیدگاه پست مدرن تقلید زیاد از سبک های متنوع می باشد و هنر از دیدگاه پست مدرن دارای چهارچوب و معیار خاصی نمی باشد.

از مهمترین ویژگی های این سبک بدون شرح بودن آن است و اولویت را با جامعه محلی و بومی دیده است معماری در این سبک از اشکال هندسی ساده مانند مکعب، هرم، استوانه که با رنگ های متضاد با هم ترکیب شده اند و این سبک در دو جهت مطرح می شود:

  • برای معمارانی که پیگیر و علاقه مند به مفهوم معماری می باشند.
  • برای مردم عادی که در مناطق بومی زندگی می کنند و به دنبال آسایش و آرامش می باشند.

یکی دیگر از ویژگی های پست مدرن به وجود آمدن تدریجی آن است و در آن آنچه که در سبک معماری مدرن از بین رفته است را دوباره زنده کرده است.

در پست مدرن به ترکیب رنگ ها، متریال و المان ها توجه شده است که اکثریت مردم آن را می پسندند و به آن اهمیت می دهند و این دقیقا بر خلاف سبک مدرن می باشد که عده کمی آن را می پسندند و به آن اهمیت می دهند و از دیگر خصوصیات این سبک فرم طراحی قابل درک برای عموم می باشد.

در سبک معماری مدرن بیشتر به خطوط افقی و عمودی توجه می شود و به آن اهمیت می دهند و این در حالی است که در سبک پست مدرن توجه ویژه ای به خطوط منحنی و نامعقول شده است.

در سبک معماری مدرن بیشتر به سادگی توجه می شود و در آن بیشتر از رنگ های سرد استفاده می شود این در حال است که در سبک معماری پست مدرن از تزیینات فراوان و رنگ های درخشان استفاده می شود.

به طور کلی می توان گفت در معماری مدرن بیشتر به استفاده از المان ها و متریال های جدید بدون توجه به گذشته پرداخته شده است اما در سبک معماری پست مدرن علاوه بر استفاده از المان ها و متریال های جدید از معماری گذشته و اقلیم نیز الهام گرفته شده است.

در معماری پست مدرن فرم ساختمانها و بناها از ویژگی های اجتماعی، اقتصادی ، فرهنگی، تاریخی استفاده شده است و ویژگی هایی مانند خیابان ها، میادین، شرایط آب و هوایی مانند رطوبت، سرما، گرما، مناطق جنگلی و شیوه زندگی ساکنین ساختمان و نیازهای آنها در این سبک دخیل می باشد.

معماری پست مدرن تاثیر بسیار گسترده ای در جهان داشت و تا نیمه دهه هشتاد به عنوان سبکی فراگیر مطرح بود و در ایران نیز این سبک بعد از انقلاب در معماری ایران مطرح شد و به میان آمد اما آنچه که در شهرهای بزرگ ایران مخصوصا در تهران ساخته شد در اصل تقلیدی از معماری غرب بود.

 

نوشته های مرتبط با معماری های پست مدرن :

 

 

پروژه های مرتبط با این مقاله که توسط شرکت دکوطرح طرح انجام شده است:

 

برای مشاوره ی رایگان می توانید با شماره های ۰۹۱۲۲۴۶۰۰۸۹ | ۰۹۱۲۱۴۷۱۸۴۷ به طور مستقیم تماس بگیرید.

نظرات خود را در ارتباط با این مقاله برای ما بنویسید.

موفق باشید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۲ میانگین: ۴.۵]