هر آنچه در طراحی باید بدانم
30
تیر

هر آنچه در طراحی باید بدانم

هر آنچه در طراحی باید بدانم

برای شروع طراحی باید به چندین نکته توجه کنیم تا طرحی که میزنیم کاربردی و قابل اجرا باشه!

یک طراح خوب همیشه به دنبال طرحی هست که آسایش و آرامش را برای کاربر خود فراهم آورد به همین جهت در وهله اول باید نسبت به تمامی نیاز های کارفرما شناخت کامل داشته باشد به همین جهت باید پس از توافق بین طراح و کارفرما بابت هزینه ی طرح و مدت زمان طراحی، با کارفرما جلسه ای گذاشته شود و نیاز های کارفرما را یک به یک یاداشت کند. البته ممکن است همه ی سوال ها پرسیده نشود و مواردی از قلم بیوفتد که این امر موردی ندارد و در طول زمان طراحی با در ارتباط بودن با کارفرما اگر سوالی پیش بیاید طراح باید از کارفرما بپرسد تا ابهامی در این میان پیش نیاید.

پس یک طراح خوب برای شروع کار خود اول باید تمامی خواسته ها و نیاز های کارفرما را بشناسد.

نکته بعدی شناخت سلیقه ی کارفرما است و این که کارفرما به چه سبکی علاقه ی بیشتری دارد.

 

قبل از خواندن این مقاله توصیه می شود مقالات زیر را نیز مطالعه کنید:

 

هر آنچه در طراحی باید بدانم

از آنجایی که در معماری و بخصوص دکوراسیون داخلی تا اندازه ی زیادی سلیقه امری مهم و دخیل است باید سلایق کارفرما مورد توجه قرار گیرد.

در زمان های گذشته معماران معروف برای شناخت کامل، مدتی را با کارفرمای خود زندگی میکردند مثلا حدود یک ماه تا شناخت کامل نسبت به نیاز و سلایق اعضای خانواده پیدا کنند البته به دلایل زیادی امروزه این امکان برای طراحان وجود ندارد به همین جهت در جلسات و صحبت با کارفرمایان باید به تمام نکات توجه شود تا در طراحی خود اعمال کنند.

 

بعد از اتمام مرحله شناخت مرحله طراحی استارت میخورد.

یک طراح خوب باید نسبت به تمام ضوابط و ابعاد و اندازه ها آگاهی داشته باشد. معمولا تمام کسانی که در رشته ی معماری تحصیل کرده اند در دوران تحصیل خود  ابعاد و اندازه های استاندارد را تا حدود زیادی یاد میگیرند ولی اگر در هنگام طراحی استاندارد فضایی را فراموش کرده باشند باید به کتاب هایی که در آن ها استاندارد ها درج شده است سری بزنند از جمله کتاب های مرجع موثق در این زمینه کتاب نویفرت است که به صورت جزء به جزء تمامی استاندارد ها در آن درج شده است.

برای شروع طراحی باید در ابتدا سبک طرح خود را مشخص کنیم که در مقالات معماری به طور مفصل در مورد شناخت تمامی سبک ها صحبت شده است و با مراجعه به آن ها میتوانید اطلاعات خود را افزایش دهید.

برای طراحی فضای کلی را به چندین بخش تقسیم کنید و فضا به فضا پیش روید.

 

مثلا در طراحی فضای مسکونی فضا ها را میتوان به چند بخش تقسیم کرد از جمله:

  • فضای آشپزخانه
  • فضای نشیمن خصوصی
  • فضای سرویس ها

 

در مرحله بعد بهتر است از هر فضایی که تکمیل میشود یک تست رندر تهیه شود و برای کارفرما جهت تایید ارسال گردد زیرا ممکن است شما وقت زیادی صرف کنید و طرح را به اتمام برسانید و برای کارفرما ارسال کنید و‌ تازه متوجه شوید این سبکی که شما پیش گرفته اید اصلا سلیقه ی کارفرما نیست و از ابتدا باید شروع کنید البته باید به این نکته توجه کنید که در تست رندر های خود تمام جزئیات را به کار ببرید و وقتی به جای مطلوبی رسید برای کارفرما ارسال کنید زیرا ما به عنوان یک معمار قدرت تجسم داریم و خودمان فضاهایی که کامل نیست را در ذهنمان کامل کنیم ولی یک فرد معمولی این توانایی را نخواهد داشت و با دیدن رندر های خام حس خوبی نسبت به کار شما پیدا نخواهد کرد پس خیلی مهم که در رندر هاتون برایاینکه به صورت واقعی جلوه کند که در اصطلاح به آن میگویند (real) باشد از آبجکت های ظریف مثل گلدون، لیوان، بشقاب، کتاب و اکسسوری هایی که در دکوراسیون داخلی استفاده میشود استفاده کنید.

پس از چک کردن هر صحنه با کارفرما و گرفتن تایید نونب به رندر های نهایی میرسد که باید با کیفیت بالا تهیه شود و این امر مستلزم داشتن سیستم قوی است و معمولا با لپ تاپ نمیتونین رندری با کیفیت بالا تهیه کنید زیرا زمان زیادی باید صرف کنید و در نهایت هم رضایت بخش نخواهد بود.

در هنگام ارائه طرح های نهایی نحوه ی این ارائه بسیار مهم است میتونین از رندر ها آلبوم تهیه کنید و یا به صورت یک آلبوم آن را در اختیار کارفرما قرار دهید.

 

پس از تایید طرح ها مرحله ی اجرا شروع میشود.

به جهت این که کار اجرایی عین طرح انجام شود شما باید مانند یک ناظر به پروژه سر بزنید تا قسمتی بر خلاف طرح اجرا نشود.

البته در مرحله اجرا ممکن است با موانعی رو به رو شوید که در هنگام طراحی با آن مواجه نشده بودید در این موارد از تیم اجرایی بخواهید دست نگه دارند تا شما دوباره از آن قسمت تست رندر تهیه کنید زیرا تجربه نشان داده است اگر قسمت هایی عین طرح اجرا نشود در نهایت تناسباتی که شما در طرحتون در نظر گرفته اید بر هم میخورد.

این نکته را هم در نظر داشته باشید که از مرحله قبل از اجرا فیلم و عکس تهیه کنید و از همان قسمت ها رندر بگیرید و در نهایت نیز عکس از اتمام کار تهیه کنید و این موارد را میتوانید به عنوان عکس قبل و بعد در شبکه های مجازی به اشتراک بگذارید و هم با تهیه پوشه ای به عنوان رزومه کاری مراحل کار خود را در آن پوشه نگه داری کنید.

برای استخدام شدن در شرکت های معماری و حتی اقدام کردن برای ویزای کاری در کشور های خارجی از شما رزومه کاری میخواهند و شما میتوانید همین طرح هایی که زده اید را ارائه بدهید.

در کلام آخر برای این که بتوانیم طرح خوبی که کارفرما از آن رضایت داشته باشد ارائه دهیم مستلزم تمرین و پشتکار است و هر پروژه ای که طراحی میکنید تجربه ای میشود برای پروژه های بعدی. هیچ طراحی از ابتدا مهارت نداشته و با کارآموزی و پشتکار به جایگاه بالا رسیده است.

از تجربیات معماران بزرگ استفاده کنید، مطالعه داشته باشید و به ظوابط معماری کاملا واقف باشید تا بتوانید طرحی خوب ارائه دهید و در این رشته موفق باشید.

 

 

برای مشاوره ی رایگان می توانید با شماره های ۰۹۱۲۲۴۶۰۰۸۹ | ۰۹۱۲۱۴۷۱۸۴۷ به طور مستقیم تماس بگیرید.

نظرات خود را در ارتباط با این مقاله ما بنویسید.

موفق باشید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۲ میانگین: ۵]