سبک های معماری
02
بهمن

سبک های معماری

معماری، یکی از رشته های محبوب در سراسر دنیاست. این رشته، دارای گرایش ها و شاخه های مختلفی است که هر یک از آن ها دریچه ای به دنیایی متفاوت را به روی شما باز می کند. اگر شما قصد دارید وارد این رشته شوید، بهتر است قبل از آن به اندازه کافی درمورد سبک های معماری تحقیق کنید. هرچند تمامی شاخه های آن جذاب هستند. اما سوال این جاست که گرایش های معماری چگونه دسته بندی می شوند؟ معماری چه سبک هایی دارد؟ آیا سبک ها و گرایش های مختلف معماری با هم تفاوت زیادی دارد؟ چگونه می توان نوع معماری هر ساختمان را از دیگری تشخیص داد؟ برای طراحی داخلی ساختمان و طراحی داخلی منزل هر بنا و ساختمان، چه نکاتی را باید رعایت کنیم؟ ما در این مقاله قصد داریم دسته بندی های معماری را به شما معرفی کرده و آن ها را برای شما توضیح دهیم. با ما همراه باشید.

 

پیشنهاد نویسنده: طراحی تزئینات معماری

 

در طور کلی کار شناسان معماری، سبک های معماری را از دو نظر دسته بندی می کنند که ما قصد بررسی یکی از آن ها را داریم. سبک های معماری در این دسته بندی به صورت زیر هستند:
۱. معماری مسکونی
۲. معماری مسکن
۳. معماری تجاری
۴. معماری مرمت
۵. معماری تحقیق
۶. طراحی داخلی
۷. معماری پایدار یا سبز
۸. معماری منظر
۹. معماری شهری
۱۰. معماری صنعتی
۱۱. معماری شهرداری / شهر / شورا
۱۲. معماری افراطی
۱۳. معماری توسعه دهنده
۱۴. معماری نور
۱۵. معماری سیاسی

معماری مسکونی (Residential Architecture)

معمارانی که بر طراحی منحصر به فرد خانه های سفارشی تمرکز کرده و قصد طراحی خانه برای شخص خاصی را دارند، با عنوان معماران مسکونی شناخته می شوند. آن ها از نزدیک با مشتریان خود برخورد می کنند و با آن ها در ارتباط هستند.
این معماران باید از تمام ضوابط و پروتکل های ساختمانی محلی که قرار است خانه در آن جا ساخته شود، آگاه باشند تا پروژه های خود را از مرحله طرح ریزی به مرحله واگذاری پیش ببرند. معماران مسکونی در تلاش بوده اند تا برای هر خانه یک هویت منحصر به فرد ارائه دهند.

 

معماری مسکن (Housing architecture)

معماران مسکن در مقیاس وسیع تری نسبت به معماران مسکونی کار می کنند. جدا از طراحی نقشه های هر طبقه ، آن ها وظیفه ارائه طرحی را دارند که شامل چیدمان بیش از یک خانه و یک طرح جامع است که بهداشت عمومی، تاسیسات اساسی و نیازهای جامعه را در نظر می گیرد.
برخی از نمونه های شناخته شده پروژه های مسکن در هند توسط معماران معروف، مسکن کم هزینه B.V Doshi’s Aranya و مسکن مسکونی Charles Correa’s Kanchanjunga ، Belapur و Tara است. نمونه های زیادی از این معماری در هند دیده می شود.

 

 

معماری تجاری (Commercial architecture)

معماران تجاری در طراحی سازه های غیر مسکونی یا عمومی مانند ساختمان های اداری یا مراکز خرید تخصص دارند. این پروژه ها برای عموم مردم طراحی شده و کاربر محور و مشتری محور هستند.
سبک ساختمان ممکن است براساس معماری که آن را طراحی می کند متفاوت باشد اما موفقیت پروژه به عملکرد و کارایی ساختار بستگی دارد. پروژه های تجاری معمولاً دارای مقیاس وسیعی هستند و تیم بزرگتری از معماران و مشاوران را درگیر می کنند.

 

معماری مرمت (Restoration architecture)

معماری مرمت به حفاظت یا مرمت معماران به دلیل حفظ، تعمیر و نگهداری آثار و بنا های باستانی برای جلو گیری از زوال آن ها گفته می شود. معماران باید دانش و اهمیت تاریخی ساختمانی را که در حال بازسازی آن هستند و کار آمد ترین روش ها را برای محافظت از آن از طریق تحقیق، اسناد، بررسی و تعمیر پیشنهاد دهند. INTACH سازمانی است که در هند برای پیشگامی در ماموریت حفظ و اشاعه آگاهی در مورد فرهنگ میراث این کشور تاسیس شده است.

 

معماری تحقیق (Research architecture)

معماران تحقیقاتی معمولاً آن دسته از متخصصانی هستند که علاقه مندی خود را در مطالعه ، تجزیه و تحلیل و گاهی اوقات نوشتن کتاب با موضوعات مورد علاقه خود در رشته معماری دنبال می کنند. آن ها مسئول پیشرفت های مداوم در حرفه ما از نظر طراحی، فن آوری، بیان و ارائه هستند که به ما کمک می کنند ابزار های جدیدی را برای ارتقا کار خود استفاده کنیم.
امروزه سازمان های مختلف کمک هزینه های تحصیلی برای تحقیق در مورد موضوعاتی را فراهم می کنند که به محیط هایی که قرار است ساخته شود، کمک می کند تا شرایط زندگی را در سطح فردی و اجتماعی در یک جهان همیشه در حال تغییر بهبود بخشند.

 

طراحی داخلی (Interior Designer)

معماران گاهی ترجیح می دهند دانش خود را در جزئیات و طراحی فضای داخلی سازه سرمایه گذاری کنند. در حالی که برخی از معماران برای کنترل کامل پروژه خود از ساخت ساختمان خود تا طراحی فضای داخلی آن با همان چشم انداز، در این مسیر پیش می روند ، برخی دیگر جزئیات مورد نیاز در سبک سازی فضای داخلی را از کار بر روی یک پروژه بزرگ معماری ترجیح می دهند. فرانک لوید رایت نمونه ای از معمارانی است که ترجیح می دهد فضای داخلی ساختمان های خود را طراحی کند.

 

معماری پایدار یا سبز (Sustainable or Green Architect)

معمارانی که ارائه طرح های کم مصرف و سازگار با محیط زیست را در اولویت خود دارند و در انجام همان کار به عنوان مشاور هم عمل می کنند، به عنوان معماران پایدار یا سبز شناخته می شوند. آن ها استفاده از مصالح پایدار و تکنیک های ساختمانی را که کمترین تأثیر را بر محیط زیست دارند ترویج می دهند و در زمینه نو آوری و ترکیب ویژگی های سبز در ساختار های سازه و متریال آن کار می کنند.
با توجه به روش های زندگی صنعتی ما، در هر کشوری یک استاندارد یا درجه بندی سبز ارائه شده است که معماران را به طراحی سازه های پایدار ترغیب می کند تا از عواقب شدید، جلوگیری کند.

 

معماری منظر(Landscape Architect)

نقش اصلی معمار منظر طراحی مناطق بیرونی است. آن ها محیطی را با ترکیب طبیعت، فضای سبز، مسیر ها، عناصر آب، مبلمان خیابان و سازه های بیرونی مانند Gazebos برای تکمیل ساختمان نوع و فضای داخلی آن ایجاد می کنند.
طراحان منظر به خوبی در موضوع باغبانی تبحر دارند و همچنین در ترمیم محیط، مدیریت آب طوفان و طراحی مناطق تفریحی مختلف مانند پارک ها و زمین های گلف نقش دارند.

 

طراحی شهری (Urban Designer)

طراحی شهری رشته ای است که شامل تلفیق معماری مسکونی، مسکن، تجاری و منظر در سطح یک محله، منطقه یا شهر است. معمارانی که ترجیح می دهند با توسعه شهر ها یا برنامه ریزی شهر جدید، در مقوله طراحی و برنامه ریزی شهری و در مقیاس وسیع کار کنند.
این معماران با جامعه به عنوان مشتری خود رفتار می کنند و باید ضمن طراحی و حل مشکلات در یک محیط پویا، جنبه های سیاسی، فرهنگی، جمعیتی و فرهنگی را در نظر بگیرند. لوکوربوزیه و چارلز کورئا نمونه هایی از معمارانی هستند که به ترتیب در ایجاد و توسعه شهرهای چندیگره و ناوی بمبئی کار کردند.

 

معماری صنعتی (Industrial Architect)

معمارانی که در طراحی یک صنعت یا کارخانه مهارت دارند، به عنوان معماران صنعتی شناخته می شوند. نقش اصلی آن ها درک عملکرد سازه هایی است که برای طراحی و فرآیند های ورودی و خروجی یک ساختمان کارآمد است که نتایج مطلوب مشتری را تسهیل می کند.
B&W Volund’s Copenhill ، نیروگاهی دو برابر پیست اسکی است که توسط Bjarke Ingles طراحی شده و نمونه کاملی از چگونگی ترکیب زیبایی و عملکرد دوگانه در معماری صنعتی است.

 

معماری شهرداری / شهر / شورا (Municipal/ City/ Council Architect)

نقش و عنوان معمار شهرداری بسته به محله و شهر متفاوت است. نقش اصلی این معماران، بررسی و تأیید کارهای طراحی، تدوین دستورالعمل ها و برنامه ها برای ساختمان های شهر، برآورد هزینه ها، نظارت بر ارزیابی سایت و ساختمان و ارائه کمک های فنی به دولت و مقامات توسعه شهر است.

 

معماری افراطی (Extreme architecture)

معماران این سبک در زمینه طراحی و ساخت سازه هایی در مناطقی با آب و هوای خاص، تبخر دارند. این نوع معماری نیاز به متخصصی دارد که با مشکلات منحصر به فرد برخورد کند در حالی که گاهی اوقات منبعی وجود ندارد که بتواند به حل اوضاع کمک کند. آن ها باید توانایی تدوین راه حل های متمایز و تکنیک های ساختاری متناسب با محیطی خاص را داشته باشند.
با افزایش گرم شدن کره زمین، بلایای طبیعی زیاد شده و مناطق بیشتری به عنوان مناطق خاص طبقه بندی شده اند. نیاز به معماران افراطی هم به این علت افزایش یافته و ممکن است به عاملی اساسی برای بررسی در هنگام طراحی سازه در آینده تبدیل شود. ایستگاه تحقیقاتی Halley VI در قطب جنوب توسط معماران هیو بروتون ساخته شده است تا در برابر سخت ترین شرایط آب و هوایی کره زمین مقاومت کند.

 

معماری توسعه دهنده (Developer Architect)

معمارانی که مهارت های مدیریت پروژه را توسعه می دهند قادر به اجرای پروژ در بازه زمانی و بودجه تعیین شده هستند. این معماران باید مهارت های تجاری داشته باشند، از بازار و روند املاک و مستغلات آگاه باشند و در انجام امور مالی تبحر کافی داشته باشند. جان پورتمن و همکاران، جاناتان سگال و معماران BRH نمونه هایی از شرکت های توسعه موفق هستند.

 

معماری نور (Lighting Architect)

نورپردازی از نظر زیبایی نقش مهمی در موفقیت یک سازه دارد. معمارانی که متخصص مطالعه معماری نورپردازی هستند، روش های مختلف تأثیر نور طبیعی و مصنوعی بر واکنش انسان را مطالعه می کنند. فرآیند طراحی آنها شامل ارزیابی میزان نور مورد نیاز و توزیع آن، تغییرات رنگ و شدت لازم برای ایجاد یک محیط پایدار و راحت است. Facituyentes Fachada Iluminada در مکزیک و Ring Celestial Bliss در تایوان تأثیر نورپردازی بر یک سازه را به تصویر می کشد.

 

معماری سیاسی (Political Architect)

سیاست یکی از عوامل محرکه تعیین کننده تکامل معماری بوده است. معمارانی که به طور فعال در سیاست شرکت می کنند این قدرت را دارند که از طریق بهبود استاندارد های مسکن اجتماعی، طراحی ساختمان های جامعه یا سازه هایی که نماد امپریالیسم، قدرت یا وحشت دولت حاکم است، با مهارت های خود بر جامعه تأثیر بگذارند. تاریخ تأثیرات مثبت و منفی تأثیر سیاست بر معماری و بالعکس را به ما نشان داده است.

 

جمع بندی

معماری حرفه ای است که طیف گسترده ای از امکانات را برای افرادی که می خواهند در یک موضوع خاص در جریان رشته تخصص داشته و یا در یک زمینه خلاق مشابه منشعب شوند، ایجاد می کند. معماران به عنوان طراحانی شناخته می شوند که ساختمان ها و سایر سازه ها را خلق می کنند.
برخی تصمیم می گیرند دانش خلاقیت خود را به سمت رشته هایی مانند طراحی مجموعه، طراحی محصول ، طراحی مبلمان یا حتی طراحی بازی های ویدئویی و منسوجات هدایت کنند. با وجود این گزینه های متنوع ، معماران هنوز هم می توانند بر اساس تخصصشان در رشته اصلی خود طبقه بندی شوند. در این مقاله سبک های معماری را بررسی کردیم.

پیشنهاد نویسنده: معماری چیست؟، چطور طراح دکوراسیون داخلی شویم؟

 

پروژه های مرتبط با این مقاله که توسط شرکت دکوطرح طرح انجام شده است:

 

برای مشاوره ی رایگان می توانید با شماره های ۰۹۱۲۲۴۶۰۰۸۹ | ۰۹۱۲۱۴۷۱۸۴۷ به طور مستقیم تماس بگیرید.

نظرات خود را در ارتباط با این مقاله برای ما بنویسید.

موفق باشید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۱ میانگین: ۵]