طراحی باغ ایرانی
06
بهمن

طراحی باغ ایرانی

طراحی باغ ایرانی

باغ های ایرانی معمولا نماد آرمانی در جهان به حساب می آیند که ایده‌های آنها از زمان های قبل وجود داشته اند .

ایرانیان با تجربه ای که دارند و طبق نظریات معمارانی که در هزاران سال پیش طراحی خود را اجرا می کردند متوجه این موضوع شده اند که نقش گیاهان در هنگام طراحی بسیار اهمیت دارد.

در طراحی باغ های ایرانی از آب برای طراحی داخلی ساختمان و طراحی داخلی منزل و عمارت استفاده می‌کردند .

آب در طراحی بسیار اهمیت داشته است و هنگامی که آب روان در یک فضا وجود داشته باشد قطعاً درختان و گیاهان هم در آنجا خودنمایی می‌کنند. مطمئناً در بناهای قاجار و صفوی نمونه هایی را متوجه شده اید که از گیاهان و طراحی محوطه استفاده شده اند .

 

طراحی باغ ایرانی

ساختن باغ در کشورهای ما سابقه طولانی دارد و در تمام دوران ها مورد توجه قرار گرفته است و در کل عملکرد مختلفی دارند و در بعضی از دوران‌ها برای گردش و تفریح اهالی استفاده می شده اند.

معمولاً ساخت آنها برای زراعت و استفاده ساکنین قرار می‌گرفته است.

همچنین در دین اسلام کاشتن درخت امر بسیار پسندیده‌ای به حساب می‌آید که احادیث و روایت های فراوانی درباره آن وجود دارد و از طرفی هم می‌توان اختلاف آب و هوای مناطق را با توجه به باغ و گیاهان تغییر داد .

برای مثال در مناطق گرمسیری وجود باغ ها می تواند تاثیر بسزایی در خنک سازی هوا داشته باشد .برای ساخت باغ‌های ایرانی مواردی وجود دارد که آنها را در هنگام طراحی باید لحاظ کرد. در طراحی محوطه معمولاً افراد حرفه‌ای دست به این فعالیت می زنند تا بتوانند فضای متفاوت را متناسب با متدهای روز ایجاد کنند.

 

باغ های صفوی و قاجار

باغ های صفوی و قاجار ای از نمونه هایی هستند که تزیینات در آنها بسیار دیده می شود و باغ های قاجاری بیشتر به صورت پله‌ای بودند.

در معماری صفویه و حجم و ابعاد بسیار مهم دیده شده‌اند و معماری آن زمان به سمت بیرون وجود داشته است.

از ویژگی های باغ های ایرانی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دیوار ها معمولاً به صورت درونگرا وجود داشته است سازماندهی فضا به گونه‌ای است که باغ‌های ایرانی همگی به صورت هندسی طراحی شده اند و حتی در هنگام دکوراسیون داخلی و فضا درخت‌هایی که به صورت منظم در کنار یکدیگر قرار گرفتند استفاده می‌کنند
  • وجود سردر برای ساختمان ها به عنوان اصلی‌ترین گزینه در طراحی دیده شده
  • برای مثال المان های ورودی مانند پیشت
  • خان؛ طاق؛ آستانه یا پای در از مواردی هستند که در ورودی ساختمان ها باید استفاده میشده.
  • در باغ های ایرانی معمولاً از برج استفاده می کردند برای اینکه بتوان دیده‌بان مناسبی وجود داشته باشد همچنین آب نماها و آنهایی که طراحی را زیباتر میکند را در هنگام طراحی استفاده می کردند.

 

اصول طراحی برای باغ های ایرانی

به طور کلی طراحی و اجرای یک فضای سبز مراحلی است که طراحان آن را طبق مراحل انجام می‌دهد مرحله اول سلسله مراتب است که در این مرحله ارزش کارکردی بسیاری از آنها مشخص می‌شود.

 

سلسله مراتب

سلسله مراتب در باغ ها معمولاً از درب ورودی شروع می‌شود و به میدان و آبنمایی هدایت می‌شود که مسیر اصلی را مشخص می‌کند.

این اصل باید در خصوص ارتفاع ؛رنگ و موارد دلخواه در هنگام طراحی لحاظ شود.

 

تقارن

در مورد معنی تقارن در طراحی یکی از کامل‌ترین شکل هایی که دارای تعادل است طراحی هایی می باشند که جنبه زیباشناسی ر دارند و تقارن در آنها دیده می شود معمولاً در باغ‌های ایرانی از این روش برای طراحی بسیار استفاده شده اوج قرینه سازی در محورهای اصلی باغ باید قرار گیرد.

 

مرکزیت

مرکزی از موارد مهمی که در هنگام بازسازی ساختمان و یا حتی طراحی ابتدایی باید وجود داشته باشد غالباً اصل مرکزیت بیشتر در کوه ها دیده می شود که در هنگام طراحی این مورد باید حتماً لحاظ شود.

 

ریتم

ریتم یا همان تکرار ساده پیچیده در یک اثر هنری نامیده می‌شود از پیچیدگی تکرار چند عنصر یا مجموعه در کنار یکدیگر است که به صورت قانون مندی در ظاهر یک فرسا دیده می‌شود که معمولاً در باغ‌های ایرانی می‌توان این مورد را در دیواره های حاشیه باغ مشاهده کرد.

 

تشخیص فضاها

در باغ های ایرانی معمولاً همه فضاها باید هویت داشته باشند به طوری که فاصله بین آنها نشان دهنده مستقل بودن آنها در طراحی شود .

این از مواردی است که کمتر در طراحی به آن توجه می شود اما هنگامی که آن را با اصول و استانداردها را رعایت می‌کنیم متوجه تأثیر آن در زیبایی ساختمان خواهیم شد.

 

تنوع در وحدت

معمولاً باغ ایرانی در خطوط کلی و اجرای مصالح تنوع بسیاری داشته است .تنوع این فضا شده است که از اشکال هندسی بهره‌برداری شود و طرح مختلف در گونه های گیاهی در آن اجرا شود.

معمولا برای باغ‌های ایرانی از انواع متریال های روز استفاده می کنند به دلیل اینکه قرار است یک بنای ماندگار شود.

به طور کلی باغ ها از فضاهایی هستند که افراد در آن احساس آرامش دارند با دیدن گیاهان و فضای سبز زیبا می توان روحیه افراد را تغییر داد و حال و هوای متفاوتی را در افراد ایجاد کرد .

برای همین معمولاً افراد در زمانی که از کار و مشغله های روزمره خسته می‌شوند به سراغ فضاهایی می‌روند که حس و حال متفاوتی را به آنها منتقل کنند. معمولاً محیط‌هایی مانند باغ و پارک ها می توانند تاثیر بسزایی در روحیه آنها داشته باشد .

 

اگر بخواهیم ویژگی مشترک باغ های ایرانی را بررسی کنیم می توان گفت که به شرح زیر هستند:

  • تقسیم باغ به چهار قسمت
  • استفاده از خطوط راست در طراحی
  • وجود یک مرکز در بنا
  • استفاده از یک جوی اصلی در بنا
  • استفاده از استخر های وسیع با چشم‌انداز زیبا
  • رابطه نزدیک با طبیعت
  • کاشت درختان میوه در قسمت بزرگی از باغ
  • عدم وجود فضای بیهوده در باغ

 

باغ های معروف ایرانی با طراحی متفاوت عبارتند از:

  • باغ فین کاشان
  • باغ شاهزاده کرمان
  • باغ دولت آباد یزد
  • هشت بهشت اصفهان

 

طراحی باغ های ایرانی به شکل مدرن

برای فضای متفاوت معمولا از گلدان ها و گلکاری های رنگارنگ و خلاقانه استفاده می‌شود همچنین با کاشت گل های رنگی میتوان فضای هنری را در باغ قرارداد.

با کاشت گل ها و گیاهانی که در فضای باغ وجود دارد می تواند انواع آنها را به درستی در دکوراسیون داخلی باغ قرار دهید.

برای محوطه سازی با ترکیب مواد و مصالحی مانند چوب و سرامیک و سنگ ریزه می توانید استفاده کرد. البته که درختچه های تزئینی و بوته های کوتاه هم وجود دارند و جذابیت زیبایی باغ را بیشتر می‌کند. موزاییک هم انواع مختلفی دارند که می‌توان آن را در محوطه سازی استفاده کرد.

قبل از اینکه آنها را در دکوراسیون داخلی باغ به کار ببرید بهتر است که نمونه‌هایی از ترکیب آنها را مشاهده کنیم.

در کنار این باغچه های بزرگ و کوچک گلدان هایی از گلهای رنگارنگ قرار دهید تا هر وقت به آنها نگاه می کنید حس خوبی دریافت نمایید.

با توجه به تنوعی که امروزه در محصولات به وجود آمده اغلب افراد به دنبال شرکت هایی هستند که بتوانند طراحی داخلی باغ ها و طراحی محوطه سازی را به خوبی انجام دهند.

برای همین اغلب افراد به سراغ افراد با تجربه ای می روند که در رزومه کاری خود، کارهای متعددی را داشته باشند.

 

خواندن نوشته های مرتبط زیر نیز به شما توصیه می شود:

 

پروژه های مرتبط با این مقاله که توسط شرکت دکوطرح طرح انجام شده است:

 

برای مشاوره ی رایگان می توانید با شماره های ۰۹۱۲۲۴۶۰۰۸۹ | ۰۹۱۲۱۴۷۱۸۴۷ به طور مستقیم تماس بگیرید.

نظرات خود را در ارتباط با این مقاله برای ما بنویسید.

موفق باشید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۳ میانگین: ۵]