طراحی داخلی داروخانه
28
مهر

طراحی داخلی داروخانه

طراحی داخلی داروخانه 

همانطور که می دانید داروخانه‌ها مکانی هستند برای عرضه دارو و افراد زیادی به آنجا مراجعه می کنند.

برای همین این محیط باید به گونه‌ای طراحی شود که همه چیز در دسترس افراد باشد و استانداردهای در این زمینه وجود دارد که آنها را مورد بررسی قرار داده ایم.

 

طراحی داخلی داروخانه 

  کلمه داروخانه

داروخانه بجای دو کلمه فارمسی و دراگ استور استفاده می شود که تفاوت اصلی در این کلمات نوع محصولاتی است که در آن ارائه می‌شود.

فارمسی به نوعی از داروخانه می گویند که در آن فقط دارو توزیع می‌شود اما در دراگ استور علاوه بر دارو محصولات آرایشی و بهداشتی و کمک های اولیه هم عرضه می‌شود.

 

طراحی داروخانه

در طراحی داخلی تجاری و طراحی داخلی اداری داروخانه و دراگ استور تلاش بر این است که فضایی راحت و در دسترس بیماران بوجود آید.

در طراحی داروخانه هایی کارکنان به طور مداوم در محیط آنجا حضور دارند بهتر است فضایی لوکس و جذاب ایجاد شود.

طراحی داروخانه نیاز به فضای گسترده دارد تا افراد و کارمندان بتوانند دسترسی کامل به محیط را داشته باشند و از قفسه ها و داروها استفاده کنند.

داروخانه ها باید در دنیای امروزی با تغییراتی که به وجود آمده است خود را تطبیق دهند و در طراحی داخلی هم این مورد را لحاظ کنند.

طراحی داروخانه از لحاظ ایجاد آرامش در محیط نیز اهمیت دارد زیرا ارتباط با جان بیماران دارد.

اگر متصدی داروخانه در هنگام تحویل دارو حواسش نباشد ممکن است عوارض دیگری برای بیمار به وجود بیاید و اتفاقات جبران‌ناپذیری رخ دهد.

 

 سیرکولاسیون فضای داروخانه

در یک داروخانه در هنگام طراحی بهتر است کانتر ورودی را طوری در محل قرار دهید که تجهیزات اداری  شامل سیستم‌های کامپیوتری و تلفن‌ها از فضای انتظار و ازدحام بیماران و مراجعین مجزا باشد و مراجعه کنندگانی که به آنجا مراجعه می‌کنند دچار سردرگمی نشوند.

راحتی افراد در محیط جز اولویت های طراحی است که باعث می شود تمرکز بیشتری برای خدمات رسانی و جلوگیری از ازدحام جمعیت به وجود بیاید.

این به این معنی است که وقتی یک محیط را به مراجعه کنندگان اختصاص می دهید دیگر در قسمت های کارکنان وارد نمی شوند.

برای طراحی پلان داروخانه و چیدمان قفسه ها بهتر است که از منابع و تجهیزات مورد نظر استفاده کنید و به حرکت افراد هم به طور همزمان توجه داشته باشید.

این کار سرعت طرحی را بالا می‌برد و اجازه می‌دهد که شما بتوانید محیطی متفاوت را به وجود بیاورید.

 

پیشنهاد نویسنده : در ارتباط با طراحی داخلی مطب رادیولوژی بخوانید.

 

 توجه به مقیاس در طراحی داروخانه

برای طراحی و دکوراسیون داخلی داروخانه بهتر است که طراحی قسمت‌های مانند کانتر پذیرش، تحویل دارو، قفسه های لوازم آرایشی و قفسه‌های دارو با توجه به مقیاس های انسانی و ارگونومی طراحی شود.

زیرا اگر ارتفاع طبقه ها و قفسه ها مناسب نباشد قطعاً تعامل خوبی بین مشتریان و کارمندان شکل نخواهد گرفت و آسایش آنها صلب می شود.

این نکته را فراموش نکنید که راحتی برای نشستن کاربرانی که در حال انتظار هستند، یکی از نکات مهمی است که در ابتدای طراحی باید آن را مد نظر قرار داد.

در صورت امکان اگر فضایی در اختیار دارید می توانید محیطی برای ارائه قهوه و سایر نوشیدنی ها را در دارو خانه در نظر بگیرید.

تا افرادی که قصد دارند مدت طولانی در آنجا منتظر بمانند بتوانند زمان خود را به خوبی سپری کند.

افرادی که به داروخانه مراجعه می کنند معمولاً با یک نسخه پر از دارو به پذیرش می‌روند.

هنگام طراحی باید دقت شود افرادی که وارد داروخانه می شوند، بتوانند محصولات دیگری مانند آرایشی و بهداشتی را هم ببینند و ممکن است که خرید های بیشتری هم انجام دهند.

بهتر است که قسمت پذیرش دارو و صندوق با قسمت محصولات ‌ارایشی مجزا باشد تا پروسه انتظار طولانی مدت برای افراد پیش نیاید.

 

پیشنهاد نویسنده: شرکت ساختمانی

 

پروژه های مرتبط با این مقاله که توسط شرکت دکوطرح طرح انجام شده است:

 

برای مشاوره ی رایگان می توانید با شماره های ۰۹۱۲۲۴۶۰۰۸۹ | ۰۹۱۲۱۴۷۱۸۴۷ به طور مستقیم تماس بگیرید.

نظرات خود را در ارتباط با این مقاله برای ما بنویسید.

موفق باشید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۱ میانگین: ۵]