هنر عکاسی معماری
01
بهمن

هنر عکاسی معماری

معماری، یکی از رشته های جذاب و بسیار پر طرف دار در همه ی دانشگاه ها و مدارس دنیاست. این رشته به دلیل داشتن گرایش های مختلف و تنوع بسیار بالا و سر گرم کردن افراد با اشیا و بنا ها و چیز های دیگر، به یک رشته بسیار محبوب تبدیل شده است. در این میان یکی از گرایش هایی که به معماری مرتبط است و شاید کم تر از کسی و بودن چنین رشته جذابی با خبر باشد، عکاسی معماری است. در عکاسی معماری که یکی از زیر رشته های عکاسی صنعتی است، منظور عکس برداری از بنا ها و ساختمان های مدرن و یا تاریخی است. در این گرایش ما قصد نداریم تنها ساختار یک بنا را بررسی کنیم. بلکه می خواهیم تمام ویژگی ها و زیبایی های آن را به نمایش بگذاریم. امروزه عکاسى از بنا ها و سازه‌ هاى معمارى طرفداران زیادى دارد. خوشبختانه پیدا کردن سوژه مناسب براى عکاسى هم کار سختى نیست. اگر نگاه خلاقانه ای داشته باشیم، هر خیابان و هر ساختمان می‌ تواند سوژه بسیار جذاب برای عکاسی به‌ شمار بیاید.

 

انتخاب سوژه مناسب در عکاسی معماری

بهتر است قبل از این که بخواهید سازه یا بنایی را انتخاب کرده کنید و شروع به عکاسی از آن کنید، کمى درباره اش تحقیق کنید و اطلاعاتى به ‌دست آورید. این کار کمک می ‌کند نقاط قوت سازه را بشناسید و بدانید بهترین زاویه ها و زیبای های آن کجاست و بتوانید تمرکز بیشتری روی آن نقاط در ترکیب ‌بندی تصویرتان داشته باشید.
از طرف دیگر، در مواردى دانستن داستان پشت صحنه طراحى آن سازه، می‌ تواند منبع الهام خوبى برایتان باشد. نمونه ای از این تفکر را می ‌توان در ویلا Savoye لوکوبوزیه جست ‌و‌ جو کرد. جالب است بدانید لوکوبوزیه هنگام طراحی این ویلا آن را به ماشینی برای زندگی تشبیه کرد، همانگونه که اتومبیل، ماشینی برای حرکت است، خانه هم محلی برای زندگی است.

 

به طور کلی عکاسی معماری از دو دیدگاه دسته بندی می شود. اول، تاریخ آن بناست که عکاسی را به دو دسته ی عکاسی بنای قدیمی و عکاسی بنای مدرن تقسیم می کند. دیگری قسمتی از بناست که شما قصد دارید از آن عکس بگیرید که شامل عکاسی داخلی بنا و عکاسی خارجی بنا، می شود.

حال می خواهیم یکی از این دسته بندی ها را بررسی کنیم.

عکاسی معماری بنای قدیمی

هنگام عکاسى از بنا هاى قدیمى اغلب استفاده از یک ترکیب ‌بندى ساده بهترین نتیجه را رقم می‌ زند و نیازی نیست شما برای پیدا کردن زاویه دید مناسب خودتان را به زحمت بیاندازید. زیرا در این حالت زیبایى طبیعى و شکوه خود را بیشتر از هر حالت دیگری نشان می ‌دهد. مى‌ توانید با وارد ‌کردن محیط طبیعى اطراف سازه حس و حال متعادل ‌تر و واقعی تری به آن بدهید. بنا های قدیمی به خودی خود دارای شکوه و عظمت زیبایی هستند. این موضوع را با یکی نگاه به عکس ها و حتی خود بنا ها می توان درک کرد. شما در عکاسی از بنا های قدیمی فقط قصد دارید این شکوه و عظمت را تصویر بکشید. هنگام عکس برداری از یک بنای قدیمی، یک عکس از زاویه ی رو به رو با کادر بندی صاف و مستقیم در اکثر مواقع بهترین نتیجه را می دهد. این مدل عکاسی زیبایی طبیعی خود ساختمان‌ را به بهترین شکل ممکن نشان می‌ دهد. گاهی از زاوایای مختلف یک بنا تصویر برداری کنید و به مقایسه حالت ‌های مختلف یک سوژه بپردازید، در این صورت خودتان متوجه خواهید شد که الزامی برای عکاسی از زاویه مقابل دارید یا ندارید.

در این جا می خواهیم نکاتی برای عکاسی از بنا های قدیمی را برای شما بازگو کنیم.

۱. استفاده از سه پایه
۲. اصول پایه در نورسنجی را به یاد گربفته و به ذهن بسپارید.
۳. استفاده از واید ترین لنز در دوربینتان
۴. از کنتراست‌ های بیش از حد در عکاسی استفاده نکنید.
۵. استفاده از تکنیک HDR می‌ تواند نقش خوبی در عکاسی از مکان‌ های تاریخی ایفا کند.
۶. ابهتر است از یک صفحه یا بنای خاص در ساعات مختلف روز عکس بگیرید و در نهایت بهترین را انتخاب کنید.
۷. سقف‌ ها، پنجره‌ ها، کف‌ و دیوار ها. همه چیز را از زاویه‌ ای ببینید که برای دیگران تازگی داشته باشد.
۸. سعی نکنید همیشه دنبال عکس‌ هایی باشید که خالی از سوژه‌ های انسانی باشد. انسان‌ ها به بناها معنا و حس زنده بودن می‌ بخشند.

 

عکاسی معماری بنا های مدرن

وقتی می خواهید از یک بنای مدرن و امروزی عکاسی کنید، می‌ توانید سبک انتزاعی و مدرن‌ تری را به کار ببرید. به این منظور از زاویه‌ های غیرمعمول عکس‌ بگیرید یا از لنزهای زاویه باز استفاده کنید تا به پرسپکتیو کاملی برسید. درست بر عکس عمکردی که برای عکاسی بنا های قدیمی استفاده کردیم، در این جا ترجیحا زاویه اصلی عکس خود را خطی کج در نظر بگیرید. به علاوه چون اکثر ساختمان‌ های مدرن به یک دیگر بسیار نزدیک هستند، می‌ توانید بدون این که غیرطبیعی به نظر رسد فقط قسمتی از بنا را نشان دهید.
یکی از شیوه ‌های عکاسی از سازه ‌های مدرن، عکاسی مینیمال است. بر خلاف معماری کلاسیک و تاریخی، ساختمان‌ های مدرن دارای خطوط تمیز و یک راستا، مناطق بزرگ، بدون دکوراسیون و اغلب رنگ‌ های ساده‌ هستند. در عکاسی معماری مینیمال، ساده‌ نگاری یک اصل مهم است. بر عکس تفکر عام، معماری مدرن فقط برج‌ های سر به فلک کشیده نیست. بلکه سازه ‌های حوزه حمل و نقل مثل پل‌ها، ورودی تونل‌ ها، ایستگاه های راه آهن، خطوطی مثلا ایستگاه ‌های فرستنده ،تیر برق‌ ها، ریل راه‌ آهن و غیره موارد دیگر مناسب برای عکاسی معماری مینیمالیستی هستند.

 

جمع بندی

عکاسی و معماری، هر دو از هنر های زیبا و شادی بخش هستند. بر خلاف باور اکثر مردم، نمای خانه و نمای ساختمان، هر کدام به نا خود آگاه ما حسی منتقل می کنند، پس می توان گفت این بنا ها دارای روح هستند. عکاسی از این ساختمان ها، این حس را برای ما در تصویر می گنجاند. پیشنهاد می کنیم این هنر را امتحان کنید.

 

پیشنهاد نویسنده: پروژه آتلیه عکاسی، نور پردازی دکوراسیون، عکاسی معماری

 

پروژه های مرتبط با این مقاله که توسط شرکت دکوطرح طرح انجام شده است:

 

برای مشاوره ی رایگان می توانید با شماره های ۰۹۱۲۲۴۶۰۰۸۹ | ۰۹۱۲۱۴۷۱۸۴۷ به طور مستقیم تماس بگیرید.

نظرات خود را در ارتباط با این مقاله برای ما بنویسید.

موفق باشید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۳ میانگین: ۴.۷]