پروژه مسکونی تهرانسر - قبل از شروع
29
خرداد

پروژه مسکونی تهرانسر – قبل از شروع

پروژه مسکونی تهرانسر – قبل از شروع

در این نوشته قصد معرفی مرحله قبل از شروع پروژه ساختمان مسکونی تهرانسر در شهر تهران در سال ۱۳۹۹ را داریم. این بنا یک بنای هشت ساله بود که با کوشش تیم دکوطرح در طول یک هفته به سرانجام رسید و تحویل کارفرمای محترم شد. از شما بزرگواران دعوت می کنیم که تصاویر پروژه را در این نوشته ببنید و نظرات خود را درمورد این پروژه به ما بگویید.

 

پروژه مسکونی تهرانسر – قبل از شروع

نام پروژه : پروژه مسکونی تهرانسر – مرحله‌قبل از شروع

تاریخ انجام پروژه : سال ۱۳۹۹

توضیحات : تصاویر زیر مربوط به ساخت ساختمان مسکونی تهرانسر – مرحله‌قبل از شروع پروژه می باشد.

مراحل دیگر این پروژه : قبل از شروعطراحیاجرامرحله نهایی

تصاویر :

پروژه مسکونی تهرانسر - قبل از شروع | شرکت معماری دکوطرح 09122460089

پروژه مسکونی تهرانسر - قبل از شروع | شرکت معماری دکوطرح 09122460089

پروژه مسکونی تهرانسر - قبل از شروع

 

اصول کلی و روند طراحی معماری

طراحی معماری روند خلق فضا و به تصویر کشیدن تصورات معمار در قالب نقشه های معماری و اجرایی است. معمار در اصل خالق پروژه های خویش است و می بایست در روند آموزش معماری تمام توانایی های خود را قوت بخشد تا بتواند بهترین خلق را در زمینه معماری داشته باشد. در ادامه به بررسی اصول کلی و روند طراحی معماری می پردازیم.

 

طراحی معماری و روند شکل گیری پروژه

از قول یکی از معماران به نام تهران در تهیه پلان های ساختمانی (مانوش سرور) اگر بخواهیم خیلی راحت صحبت کنیم، بهتر است یک معمار ابتدا به منظرهای دید و اصطلاحاً ویو توجه داشته باشد، سپس به محل پارکینگ و دستگاه پله، سپس ستون گذاری در آرایشی مهندسی و مناسب، سپس یک پلان با عملکردهای زیبا و پرکاربرد و در نهایت تهیه یک نمای خوب که در واقع خلق کل این اثر از عملکرد به فرم رسیده است و در واقع فرم ساختمان، نشان دهنده عملکرد های مناسب آن نیز از نمای بیرونی می باشد.

 

شناخت امکانات، محدودیت ها، نقاط ضعف و قوت پروژه

مرحله اول در طراحی معماری، شناخت امکانات، محدودیت ها، نقاط ضعف و قوت پروژه می باشد. در این مرحله، با جمع آوری اطلاعات میدانی و بررسی موقعیت قرارگیری بنا، داده ها و آمار موجود، مقررات و ضوابط ملی و منطقه ای و دریافت نظرات و نیازهای کارفرما، دور نمایی از کلیت پروژه بدست می آید. طراحی معماری این بخش فاز مطالعات پروژه را تشکیل می دهد. بخشی از خدماتی که در مرحله مطالعات اولیه توسط طراحان ارائه می شود شامل مطالعات امکان سنجی و تحلیل میزان موفقیت پروژه با توجه به نیاز بازار در طراحی معماری است. بررسی داده های ناشی از این مطالعات کمک شایانی به تعیین کاربری پروژه و تناسب زیر بنای بخش های مختلف در طراحی معماری می نماید. این خدمات به خصوص برای کارفرمایان بخش خصوصی بسیار حیاتی و ثمر بخش خواهند بود. البته مهندسین صنایع و شرکت هایی به صورت تخصصی مطالعات امکان سنجی Feasibility study را می توانند انجام دهند اما بهتراست اینکار همراه با یک مشاور معماری انجام شود.

 

مطالعات معماری

اولین مرحله در طراحی معماری این است که طراح و سایر عوامل بدانند کار فرما و مهندسین اجرا کننده پروژه چه چیزی می خواهند از این رو طراح باید قبل از هر چیزی بداند که چه چیزی می خواهد طراحی کند؟ و طرح چه سازه ای را بنا می کند؟ کار فرما از او چه خواسته هایی دارد؟ از این رو با ارائه سوالاتی همچون نوع فعالیت سازه چگونه است؟ که چه افرادی میخواهند در این سازه مشغول به فعالیت یا زندگی شوند؟ خواسته کار فرما در رابطه با نوع سازه و مصالح بکار رفته چیست؟ و … میتواند موجب شود تا اطلاعات زیادی در اختیار طراح قرار گیرد.

 

معرفی پروژه مسکونی تهرانسر

عمر این سازه حدود هشت سال بود و در منطقه تهرانسر تهران قرار داشت. طراحی این پروژه هفت روز کاری طول کشید. قبل از شروع پروژه، بعد از این که متخصصان گروه دکوطرح از محل پروژه بازدید به عمل آوردند، از کارفرما دعوت به عمل آمد تا پروژه را نهایی کنند تا هم هزینه های جاری مشخص شود و هم طراحی ها به کارفرما نشان داده شده و خواسته های ایشان در طراحی ها پیاده شود. بعد از این که طراحی ها انجام شد، ادیت ها و اصلاح های مدنظر کارفرما بر روی آن ها اعمال و طراحی پروژه نهایی شد.

 

تزئینات پروژه تهرانسر

با توجه به معماری و طراحی دکوراسیون آن زمان، سقف خانه ساده بود و دور تا دور این سقف کمی ابزار کار شده بود. همچنین دور تا دور محل قرار گرفتن لوستر ها هم ابزار کار شده بود. برای کف خانه از سرامیک های چهل سانتی متر در چهل سانتی متر درجه چهار استفاده شده بود. این خانه دارای یک سرویس بهداشتی ایرانی و اتاق خوابی کوچک بود.

 

درباره این پروژه

یکی از مشکلاتی که در این پروژه وجود داشت، از آن جایی که این خانه در طبقه پنجم ساختمان قرار داشت، فشار آب بسیار پایین بود. گروه دکوطرح در قسمت پارکینگ در زیر طبقات، یک موتور خانه کوچک تعبیه کرد و پم قرار داد تا فشار آب برای طبقات بالایی به وضعیت بهتری برسد. نکته قابل مهم و قابل توجهی که در مراحل این پروژه وجود داشت این بود که بعد از این که برای یکی مکان موتورخانه ای ساخته و ایجاد می شود، باید برای آن یک در تعبیه کرد تا افراد متفرقه امکان ورود به آن را نداشته باشند، چون ممکن است خطر آن ها و حتی موتورخانه را تهدید کند.

 

 

برای مطالعه بیشتر مقالات زیر را نیز مطالعه کنید:

 

برای مشاوره ی رایگان می توانید با شماره های ۰۹۱۲۲۴۶۰۰۸۹ | ۰۹۱۲۱۴۷۱۸۴۷ به طور مستقیم تماس بگیرید.

نظرات خود را در ارتباط با این پروژه برای ما بنویسید.

موفق باشید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۴ میانگین: ۵]