راهکارها و نکات زمان قطعی گاز در خانه
31
شهریور

راهکارها و نکات زمان قطعی گاز در خانه

راهکارها و نکات زمان قطعی گاز در خانه

در صورت قطعی گاز، چه چیزی را باید بررسی کنید؟

چند بررسی ساده زمان قطعی گاز وجود دارد که به شما امکان می دهد مشکل مربوطه را تعیین کرده و احتمالاً آن را برطرف کنید. لطفاً آن ها را به ترتیب ذکر شده انجام دهید. در حالی که این بخش بر اساس مخازن LPG است، روش تهیه سیلندر نیز با همین مراحل مشابه است. قبل از ادامه کار، مطمئن شوید که تمام مشعل هایی را که دستگاه های آتش سوزی در آن ها نصب نشده است خاموش کرده اید. به ویژه، مطمئن شوید که همه شیرهای آب پز و کوره در حالت خاموش هستند.

 

قبل از خواندن این مقاله توصیه می شود مقالات زیر را نیز مطالعه کنید:

 

راهکارها و نکات زمان قطعی گاز در خانه

بررسی کنید که مخزن گاز خالی نباشد

در اکثریت قریب به اتفاق مخازن، نشانگر محتویات در بالای مخزن رو به بالا است (آن را با اندازه گیری دیگر مخزن، یعنی فشارسنج اشتباه نگیرید، که در دریچه ای که لوله گاز شما به آن متصل است پیچ خورده است. محتویات بر حسب درصد است و ۵٪ یا کمتر به معنی خالی بودن آن است.

اگر به جای یک مخزن فله، سیلندرها را به یک تنظیم کننده تغییر خودکار متصل کرده اید، در صورتی که بانک سیلندرها خالی باشد ، تنظیم کننده معمولاً یک نشانگر قرمز نشان می دهد. آن ها دارای یک دستگیره هستند که می توانید آن را بچرخانید تا از بانک ذخیره کار کند. اگر در این حالت قرمز نشان می دهد، گاز شما تمام شده است (یا سیلندرها خاموش هستند).

 

بررسی کنید که شیرهای ایزوله خاموش نشده باشند

معمولاً دو عدد وجود دارد، یکی در مخزن است که لوله تامین گاز شما در این شیر پیچ شده است. عملکرد آن مشابه شیر آب معمولی است. جهت خاموش کردن آن در جهت عقربه های ساعت بچرخانید و در جهت عقربه های ساعت آن را روشن کنید. تصویر یک شیر سرویس با فشار سنج (که معمولاً اما نه همیشه نصب نمی شود) را نشان می دهد.

معمولاً یک شیر دوم در خارج از محوطه شما وجود دارد، نزدیک محل ورود لوله گاز به ساختمان شما. این یک سوپاپ چهار طرفه است، مطمئن شوید که در حالت روشن نیز قرار دارد، دقت کنید هنگامی که در موقعیت خاموش قرار دارد، دسته عمود بر لوله است. نصب و راه اندازی سیلندر اغلب دارای یک سوپاپ جدا کننده در لوله کشی بین سیلندرها و محل ورود لوله به داخل خانه است، علاوه بر سوپاپ های سیلندر که مشابه شیر سرویس مخزن عمل می کنند.

 

بررسی کنید که شیر جریان اضافی در مخزن درگیر نباشد

این معمولاً نباید اتفاق بیفتد، اما ممکن است در صورتی مخزن خالی و سپس پر شده یا شیر جدا کننده به مدت طولانی یا انجام کار روی لوله کشی خاموش شود. شیر سرویس روی مخزن (که لوله به آن متصل شده است) دارای یک دستگاه ایمنی داخلی به نام شیر جریان اضافی است که در صورت افزایش ناگهانی گاز، جریان را به قطره ای کاهش می دهد. اگر برای مثال لوله کشی شکسته شود، از نشت بزرگی جلوگیری می شود. برای بررسی و تنظیم مجدد آن:

  1. تمام وسایل گازسوز را خاموش کنید. در صورت وجود وسایلی که سعی در بیرون آوردن گاز از سیستم دارند، فشار مجدد بر روی سیستم معمولاً غیرممکن است.
  2. شیر سرویس را خاموش کرده و ۱۵ ثانیه منتظر بمانید. اگر صدای کلیک کوچکی می شنوید، این دریچه جریان اضافی است که خود را در حالت باز قرار می دهد، بنابراین بقیه این روش را ادامه دهید. اگر یک کلیک نمی شنوید، این مشکل شما نبوده، بنابراین شیر سرویس را کاملاً باز کرده و مشکل دیگری را بررسی کنید.
  3. شیر را یک ششم دور بچرخانید. باید جریان گاز را در سیستم بشنوید. منتظر بمانید تا گاز به سیستم فشار بیاورد (پر شده باشد)، تا هنگامی که جریان متوقف شود. اگر در این مدت یک کلیک کوچک و/یا توقف جریان شنیدید، دریچه جریان اضافی مجدداً خاموش می شود. این روش را از ابتدا تکرار کنید، اما دفعه بعد شیر را زیاد باز نکنید.
  4. هنگامی که جریان متوقف می شود، نشان می دهد که گاز به طور کامل سیستم را تحت فشار قرار داده است، به آرامی شیر سرویس را کاملاً باز کنید.
  5. برخی از تاسیسات سیلندر دارای شیرهای جریان اضافی مشابهی هستند که در انتهای شیلنگ ها قرار دارند. برای باز شدن این دستگاه ها، همه لوازم را خاموش کرده و حدود ۱۵ دقیقه منتظر بمانید تا شیرها باز شوند.
  6. توجه داشته باشید که این شیرهای جریان اضافی معمولاً در هر صورت اگر به مدت کافی رها شوند، به هر حال باز می شوند، زیرا آن ها دارای یک سوراخ خونریزی کوچک هستند که در نهایت باید سیستم را دوباره تحت فشار قرار دهد.

 

بررسی کنید که تنظیم کننده قفل نشده است

برخی از سیستم ها به عنوان بخشی از یکی از تنظیم کننده ها (به طور معمول سیستم های گرمایش مرکزی خانگی و سیستم های کوچک داخلی/صنعتی) مجهز به دستگاه های کم فشار و یا فشار قوی هستند. اگر مخزن مجاز به خالی شدن باشد معمولاً قفل می شوند.

 

و اگر هنوز گاز شما وصل نشده است…

اولا مطمئن شوید که واقعاً مشکل تامین گاز ندارید و نه مشکل دستگاه – اگر بیش از یک دستگاه دارید و یک یا چند دستگاه به طور رضایت بخشی کار می کنند، به احتمال زیاد مشکل از دستگاه است. اگر فقط با تقاضای بالا مشکلی دارید (یعنی هر دستگاه به تنهایی خوب کار می کند اما وقتی همه دستگاه ها همزمان کار می کنند با مشکل روبرو می شوید) ممکن است به دلیل کوچک بودن لوله ها، تنظیم کننده کم حجم یا خیلی کوچک / بیش از حد مشکل داشته باشید. چند مخزن یا سیلندر با نصب کننده خود تماس بگیرید. همه این راهکارها در صورتی ست که گاز از سمت اداره گاز قطع نشده باشد، با همه این ها مسئله گاز اصلا شوخی بردار نیست و حتما باید با یک تاسیساتی معتبر و یا مسئولین ساختمان خود تماس بگیرید.

 

 

 

برای مشاوره ی رایگان می توانید با شماره های ۰۹۱۲۲۴۶۰۰۸۹ | ۰۹۱۲۱۴۷۱۸۴۷ به طور مستقیم تماس بگیرید.

نظرات خود را در ارتباط با این مقاله ما بنویسید.

موفق باشید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۱ میانگین: ۵]