معماری گوتیک
معماری گوتیک
این سبک در دوران رومانسیک شاهد پیشرفت بسیار زیاد و اوج شکوفایی خود در اروپا بوده است و مهندسی سنگ و هنر سنگتراشی از شاخصهای مهم در این سبک است اوج پیدایش و شکوفایی این سبک در کشور فرانسه است.
ما در این سبک معماری شاهد بناها به صورت طاقی شکل هستیم که این بناها با سنگ و تراشههای سنگ تزیین شده است و به این روش آرکها را به وجود میآورند. در این سبک معماری با استفاده از سنگ، فضاهای خالی در ساختار بناها از بین رفت و این یکی از عواملی بود که معماری گوتیک به ظرافت ساختار معروف شد. در دوران گوتیک با فرمبندی فولادی بناهای بلندتر ولی با ساختاری ظریف به وجود میآوردند. از ویژگیهای ساختمانها و کلیساهای این دوران میتوان به هلالهای نوکدار، طاقهای نوک تیز، نگهدارندههای بدون حائل و ستونها اشاره کرد.
معماری گوتیک
معماری گوتیک سبکی است مذهبی که همیشه در خدمت کلیسا بوده است و یکی از سبکهای تاریخی به شمار میآید. هنر معماری این سبک در سالهای ۱۱۳۷ و ۱۱۴۴ میلادی در هنگام باز سازی کلیسای سن دنی در فرانسه به عرصه معماری گذاشت و این سبک تا اواسط قرن شانزدهم میلادی در اروپا مورد استفاده قرار میگرفت.
سبک معماری گوتیک در میان دوره رمانسک و رنسانس شکل گرفت و تا قبل از سبک معماری مدرن به عنوان یک سبک منفی به کار میرفت به طوری که فیلاریته از این سبک به عنوان یک هنر فلاکت زده یاد میکند.
نوع ارتباط در این سبک معماری به صورت عمودی تعریف میشود، بدین جهت که تمام ابعاد و جنبههای زندگی و حیات برای خداوند و در جهت خداوند است و الگوی این سبک معماری در دوران خود به صورت فلشهایی به سمت بالا یعنی خداوند تعریف شده است و این سبک معماری با به وجود آمدن اومانیسم از میان برداشته شد به طوری که برخی دوره رنسانس را دشمن گوتیک تلقی میکنند.
یکی از ویژگیهای سبک معماری گوتیک قوس نوک تیز آن است که قبل از معماری گوتیک این نوع قوس در قرون وسطی مورد استفاده قرار میگرفته است و این قوسهای نیم دایرهای شکل به وسیله یک الگوی تزیینی ساده یکدیگر را میپوشانیدند و این نوکهای تیز به صورت تصادف در طراحی به وجود میآمدند.
به طور کلی از ویژگیهای سبک معماری گوتیک میتوان به پشت بند شمشیری، قوسهای دندانهدار یا جناغی، طاقهای نوک تیز اشاره کرد که معماران آن دوره به کمک و استفاده از این ویژگیها میتوانستند ساختمانها و بناهای قویتر و محکمتری بسازند.
طاق نوک تیز
اختراع این طاق باعث شد خلاقیتهای در سبک گوتیک امکانپذیر شود.
استرس لاین: جهت و مسیری را میگویند که طاق فشاری که از بالا وارد میشود را پخش میکند.
استرس لاین طاقهای رومی به شکل افقی است و فشاری که از بالای این طاقها وارد میشود به اطراف استرس لاین پخش میشود و این دلیلی بود که در سخت کلیساهای رمانسک از دیواری پهن با پنجرههای کوچک بهره میبردند. استرس لاین طاقهای نوک تیز به صورت عمودی بودند که در این حالت تمام نیروهای وارد شونده از طاق را به سمت ستونهای حامل هدایت میکردند و این تغییر فشار به سمت ستونهای حامل باعث میشد دیگر احتیاجی به ساخت دیوارهای ضخیم و بزرگ نداشتند.
پیش بند معلق
همان شمعهای شمشیری هستند که وزن دیوارهای بلند را پخش میکنند و با انتقال فشار مستقیم از طاقها به سمت پایین و پایههای بنا و ساختمان نقش مهمی در تحمل وزن کلی ساختمان و بنا را ایفا میکردند. این شمعهای شمشیری در اطراف بنا و ساختمان به گونهای قرار میگرفتند که برای بیننده و ناظر حس حرکت و پرواز تداعی میشد و به منظور شکوه و جلوه دادن به ساختمان معمولا این شمعهای شمشیری با حکاکی و جزئیات بیشتری انجام میشد.
قوس جناغی
در اولین کلیساها با سقف قوسدار از طاق رومی یا به عبارتی نیم دایرهای استفاده میشد که نتیجه آن این بود که طاقهای گهوارهای بسیار سنگین میشدند و استرس لاین به سمت بیرون و دیوارهای کلیسا فشار وارد میکرد. قوس جناقی در حل این مشکل بسیار موثر واقع شد و با انتقال این وزن به ستونها باعث به وجود آمدن دیوارهایی باریک و بلندتر شد.
برای مشاورهی رایگان میتوانید با شمارههای ۰۹۱۲۲۴۶۰۰۸۹ | ۰۹۱۲۱۴۷۱۸۴۷ به طور مستقیم تماس بگیرید.
نظرات خود را در ارتباط با این نوشته برای ما بنویسید.
با آرزوی بهترینها.
۱۰ دیدگاه