آشنایی با هنر آینه کاری
20
مهر

آشنایی با هنر آینه کاری

آشنایی با هنر آینه کاری

همان طور که همه ما می دانید آینه کاری نوعی تزیین برای داخل ساختمان به حساب می آید، شما می توانید این قطعات کوچک را به شکل های هندسی به یک دیگر متصل کرده و آن ها را روی سطوحی مختلف بچسبانید.

طرح های بسیاری را می توان با آینه کاری به وجود آورد، این اشکال را می توانید بر اساس شکل های گل و گیاهان در کنار هم قرار دهید.

در هنری مانند هنر آینه کاری معماران می توانند اشکال مختلف را از آینه ها به وجود آورند، و با نوری که به آن ها می تابد باعث می شود زیبایی نور و فضا چند برابر شود.

این آینه هایی که بر روی دیوار ها و ستون ها کار می شود بسیار با دوام و مستحکم هستند که برای تزئینات نیز دارای پوشش خوبی می باشند.

دکوراسیون منزل و اجرای دکوراسیون داخلی مسکونی

 

آشنایی با هنر آینه کاری

تاریخچه آینه کاری

همان طور که در آثار تاریخی و قدیمی ایرانی مشاهده می کنید می توانید آینه کاری را در گوشه کنار آن ها ببینید.

این هنر اولین بار توسط معماران ایرانی به وجود آمد و در دوره ساسانیان این هنر نیز به اوج خود رسید و افراد ثروتمند در خانه ها و قصر های خود از هنر آینه کاری استفاده می کردند.

برای مثال می توان آینه کاری در دیوانخانه شاه طهماسب صفوی که بسیار مثال زدنی می باشد را گفت که در سال ۹۳۰ – ۹۸۴ ق یا به میلادی می توان گفت ۱۵۲۴ – ۱۵۷۶ م در قسمتی از قزوین را اشاره کرد.

در فرهنگ ایران و ایرانی این آب و آینه هستند که معنی پاکی و روشنایی را با خود حمل می کنند، حتی این معانی و نماد ها نیز می توانند در معماری آینه کاری نیز همین معنی را داشته باشند.

در ارتباط با انواع آینه مطالعه کنید.

 

اصل آینه کاری

آینه کاری می تواند جنبه اقتصادی کشور را تامین کند. می توان این گونه گفت که آینه ها از اروپا و غرب علل خصوص ونیز وار ایران می شدند و در این بین تعدادی از آینه ها در مسیر حمل و نقل می شکستند.

این آینه های خرد شده و شکسته شده، و این باعث شد که معماران خلاقیت خود را نشان دهند و از خرده آینه ها استفاده کنند و نما های آینه کاری را برای بنا ها و زیبایی آن ها استفاده سازند و می توان گفت که از این جا آینه کاری شروع شد.

در ابتداری آینه کاری بر روی دیوار های یک دست و صاف انجام می شود و می توانست آن ها را بر روی یک سطح دیوار مشاهده کرد ولی بعد از مدتی آن ها را بر روی ستون ها و دیوار ها و حتی سقف های کاخ های صفوی نیز مشاهده شد که می توانست کاخ را تزئین کند.

 

مصالح استفاده از آینه کاری

  • بُنکس یا چسب (بِنکس در اصل به همان چسب چوب می گویند)
  • گچ نرم و سریش

 

ابزار ها در آینه کاری
  • قلم طراحی
  • میز زیر دست
  • خط کش چوبی
  • الماس آینه بر
  • کاردک

 

اول از همه باید معمار، طراح و یا آینه کار که کار تخصصی را دارا می باشد طرح گل یا هر چیز دیگری که می خواهد را بر روی آینه رسم کند.

بعد از رسم شکل بر روی آینه آن طرح را بر روی کاغذ نیز رسم می کند و می آن دو طرح با هم یکی هستند و هیچ تغییری بین آن ها وجود ندارد.

سپس بعد از رسم کردن شکل و طرح بر روی کاغذ آن را سوزن کاری می کنند و رد های شکل را سوراخ می کنند تا بتوان آن طرح را مشاهده کرد.

بعد از سوزن زدن و سوراخ کردن کاغذ آن را بر روی دیوار و یا هر سطحی که می خواهند می گذارند و آن را گرده زنی می کنند.

بعد کار گرده زنی این طرح را به دیوار منتقل می کنند، و بعد از آن هنر آینه کاری شروع می شود و قطعات آینه را کنار هم بر روی سطح می چسبانند.

آینه ها را با موادی مانند سریش و گچ و چسب به یک سطح دیوار، ستون و هر سطحی که بخواهید آن را نصب می کنند.

در سطح هایی که آینه کاری انجام می شود می توان برجطتگی ها و فرورفتگی های زیادی را با نقوش و نقش های مختلف را می توان مشاهده کرد.

 

پروژه های مرتبط با این مقاله که توسط شرکت دکوطرح طرح انجام شده است:

 

 

برای مشاوره ی رایگان می توانید با شماره های ۰۹۱۲۲۴۶۰۰۸۹ | ۰۹۱۲۱۴۷۱۸۴۷ به طور مستقیم تماس بگیرید.

نظرات خود را در ارتباط با این مقاله برای ما بنویسید.

موفق باشید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۳ میانگین: ۵]