آیا جنسیت معمار در پروژه های ساختمانی تاثیر دارد؟
10
مهر

آیا جنسیت معمار در پروژه های ساختمانی تاثیر دارد؟

آیا جنسیت معمار در پروژه های ساختمانی تاثیر دارد؟

معمار زن یا معمار مرد؟!

تفاوت های پروژه های معماری ایجاد شده توسط زنان و مردان به عنوان تضادهای ملایم مکمل یکدیگر در معماری است. تفاوت این دو جنسیت می تواند در برخی موارد موقعیت های جالبی دیدنی یا مکان های ویژه ای برای جنسیت خود ایجاد کند. اگر در مورد کنار هم قرار گرفتن زن و مرد صحبت کنیم، می توانیم از دو جنبه تفاوت بزرگ آن ها را درک کنیم، تفاوتی که تقریبا همه جا بین زن و مرد دیده می شود، یعنی توجه به جزئیات!
طبق ویژگی های روانشناسی ثابت شده، احتمالا همه ما به خوبی می دانیم که جزئیات برای زنان مهم است، مردان به جزئیات اهمیت نمی دهند. همچنین اگر برای درک و تفسیر زمان حال، به گذشته نگاه کنیم، خواهیم دید طراحی داخلی پس از طراحی بیرونی در تاریخ محیط ساختمان ظاهر شد. این دو جنبه روانشناسی و تاریخی نشان می دهند که تاثیر زنان و توجه آن ها به جزئیات تا چه حد می تواند مفید و مکمل حضور زن و مرد در عرصه معماری در کنار یکدیگر باشد.

 

قبل از خواندن این مقاله توصیه می شود مقالات زیر را نیز مطالعه کنید:

 

 

آیا جنسیت معمار در پروژه های ساختمانی تاثیر دارد؟

معمار زن یا مرد؟

قبل از اقدام به انجام هر کاری شاید ما ناخودآگاه درمورد جنسیت متخصص فکر کنیم، چه بخواهیم به دندان پزشکی برویم، چه بخواهیم پروژه بازسازی یا طراحی داخلی و یا نمای ساختمان را به کسی بسپاریم، در واقع خوب است بدانید که جنسیت معمار و تاثیر آن بر روی پروژه مورد نظر شما بیشتر بستگی به نوع پروژه شما دارد.

در زمینه طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی منزل شما معمولا معماران زنان خیلی بهتر و موفق تر از معماران مرد عمل می کنند، هر چند این مسئله درمورد همه صدق نمی کند و استثنائاتی وجود دارد اما معمولا توصیه می کنیم در زمینه هایی مانند نما و دکوراسیون داخلی که به ظرافت بیشتری احتیاج دارند از معماران زن و در مسائلی مانند بازسازی از معماران مرد استفاده کنید.

نکته دیگری که لازم می دانیم به آن اشاره کنیم جنسیت خود شما است! شما ممکن است به عنوان یک مرد با یک معمار مرد احساس راحتی کنید یا با یک معمار زن، و یا برعکس، به عناون یک زن با معماران زن ارتباط بهتری برقرار کنید یا به نظر یک معمار مرد احتیاج داشته باشید، در هر حالت توصیه ما به شما استفاده از خدمات مشاوره رایگان دکوطرح است، تیم دکوطرح یک گروه معماری کهنه کار متشکل از زنان و مردان معمار باتجربه است که در این زمینه و انتخاب معمارتان می تواند به شما کمک زیادی بکند!

 

مروری بر ورود زنان به عرصه معماری

می توان مشاهده کرد که زمان ظاهر شدن زنان در عرصه طراحی داخلی نیز موازی با حقوق زنان است. دیدن ساختمان های ساخته شده و طراحی شده توسط انسان در جامعه ای که تا قرن بیستم بر آن مسلط بود، بیانگر وضعیت چندان پوچی نیست. پس از حرفه ای شدن هویت زن در جامعه، بدیهی است که این ایفای نقش در معماری نیز منعکس شده است. زنان نه تنها خانه دار بلکه معمار، مهندس، معمار داخلی و طراح مانند جولیا مورگان، ایلین گری، آنابل سلدورف هستند، همانطور که همه ما ملکه بزرگ معماری، زاها حدید را می شناسیم.

با مفاهیمی مانند برابری جنسیتی و فمینیسم که پس از دهه ۱۹۶۰ مطرح شد، زنان شروع به حرف زدن در پروژه های معماری کردند و کم کم انگار که می توانستند طرح های خود را به جهان نشان دهند. پس از این دوره، مردان در محل ساخت و ساز، کارگاه های طراحی صنعتی نیز تنها نبودند. از این دوره آثار بیشتر مشارکتی و رنگارنگ آغاز شده است. نه تنها در تولید معماری، بلکه در زنان و مردان نیز به عنوان گرایش ها و علایق فضایی. زنان به دلیل منحصر به فرد بودن در خانه، با ویژگی های پرورش، همکاری، ذهنی، عاطفی و تخیل مرتبط هستند، در حالی که “جهان مرد: جهان عمومی رویدادها و کارهای” معنی دار “با عینیت، غیر شخصی سازی، رقابت و عقلانیت در نتیجه، زنان در خانه، کافه با طراحی زیبا، مرکز خرید، باشگاه ها ملاقات می کنند، بنابراین مکان های داخلی برای شایعه پراکنی، به اشتراک گذاشتن چیزهای احساسی ، صحبت کردن در مورد روابط خود، مردان گرد هم می آیند تا در مورد سیاست، ورزش و تجارت در مکان های خاص خود صحبت کنند. به عنوان مثال در کافی شاپ های محلی به ترکی به معنی “kahvehane”. به طور خلاصه، ورود زنان به موقعیت تولید کننده و مصرف کننده در جامعه، معماری را تحت تأثیر قرار داده و منجر به طراحی فضاهای خصوصی برای هر دو جنس شده است.

 

برای مشاوره ی رایگان می توانید با شماره های ۰۹۱۲۲۴۶۰۰۸۹ | ۰۹۱۲۱۴۷۱۸۴۷ به طور مستقیم تماس بگیرید.

نظرات خود را در ارتباط با این مقاله ما بنویسید.

موفق باشید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۱ میانگین: ۵]