تزئینات ساختمان
30
تیر

اصول تزیینات داخلی در ساختمان

اصول تزیینات داخلی در ساختمان

تعداد بسیار زیادی از طراحان و معماران داخلی بر این معتقدند که هیچ قانونی خاصی برای طراحی و تزیین داخل خانه وجود ندارد و همه می توانند با توجه به سلیقه و خلاقیت خودشان و از انجام هر ایدهای برای طراحی و تزیین محیط زندگی خودشان استفاده کنند اما همه این ها مستلزم این است که شما آگاهی کافی از اصول اولیه طراحی مانند تعادل در فضا، مقیاس ها، هماهنگی، اندازه ها، رنگ ها الگو ها و موارد نظیر این ها را داشته باشید.

 

دکوراسیون منزل و اجرای دکوراسیون داخلی مسکونی

 

اصول تزیینات داخلی در ساختمان

گاهی یک اشتباه کوچک در طراحی و تزیین منزل شما می تواند محیطی نا هماهنگ را برای شما رقم بزند و شما را از آن فضای اصولی و زیبا دور کند حتی جزییات بسیار کوچک مانند انتخاب اشتباه رنگ ها و ناهماهنگی بین آن ها یا مقیاس اشتباه بین آنها و یا انتخاب متریال های اشتباه می تواند فضا و محیط نا هماهنگی را برای شما درست کند.

از مهمترین مسایل در طراحی، چیدمان و تزیین خانه یا محل کار موفقیت در انتخاب نقطه کانونی، چیدمان موفق مبلمان و ترکیب رنگ ها در دکوراسیون داخلی می باشد.

تعادل در طراحی خانه یا محل کار بسیار مهم است، فرض کنید که خانه شما مثل یک قایق است، اگر قسمتی از قایق را سنگین کنید تعادل آن به هم می خورد و قایق کج می شود؛

این مثال دقیقا مصداق بارزی برای چیدمان و تزیینات خانه شما است و اگر مبلمان را در قسمتی از خانه بچینید و قسمت دیگر را خالی نگه دارید تعادل به هم می ریزد؛

پیشنهاد نویسنده: بهترین زمان خرید مبلمان

این اصل را به ذهن بسپارید و شروع به طراحی، چیدمان و تزیین خانه خود کنید.

هنگام طراحی خانه خود آن را به چهار قسمت تقسیم کنید و مبلمان خانه را به طور مساوی در این چهار قسمت قرار دهید؛

در نظر داشته باشید که این تعادل باید به صورت عمودی نیز رعایت شود.

منظور از عمودی کوتاهی و بلندی مبلمانتان می باشد زیرا این مورد در دید بصری بسیار مهم است و باعث هماهنگی در چیدمان و تزیین محل زندگی یا فضای کار شما می شود.

به عنوان مثال اگر در خانه شما شومینه وجود دارد به کمک میز کنسول یا یک قطعه هنری که اوی آن قرار میدهید سنگینی شومینه را خنثی کنید.

در انتخاب رنگ در فضای دکوراسیون داخلی خود حتما به محیط فضا در انتخاب رنگ توجه ویژه ای داشته باشید رنگ های روشن در مبلمان با دیوارها فضا و محل زندگی یا کار شما را از لحاظ دید بصری بزرگتر نشان می دهد و بهترین گزینه برای انتخاب در دکوراسیون داخلی منازل کوچک هستند.

رنگ های تیره دقیقا بر خلاف رنگ های روشن عمل می کنند و فضا و محیط کار شما را کوچکتر نشان می دهند؛

پس اگر منزل مسکونی یا محل کار شما کوچک است حتما ار مبلمان، رنگ ها و متریال های روشن استفاده کنید که فضای شما را بزرگتر نشان دهند؛

میتوانید برای تنوع در نوع چیدمان و جلوگیری از یکنواختی محیط در قسمتی از خانه یا محل کار از رنگ تیره استفاده کنید.

شما می توانید برای چیدمان از تعادل متقارن یا نا متقارن استفاده کنید.

تعادل متقارن در طراحی بسیار راحت است و معمولا برای کسانی که محیط آرام و منظم را دوست دارند مورد استفاده قرار می گیرد، به عنوان مثال اگر در قسمتی از خانه مبلمان و یا قطعات مبل را استفاده می کنید میتوانید به صورت متقارن نیز از همان مبلمان استفاده کنید، با این کار باعث ایجاد تعادل در فضا و محیط می شوید.

 

تزیینات داخلی

تعادل نا متقارن نیز دقیقا برعکس عمل می کند و برای کسانی که محیط های غیر رسمی را ترجیح می دهند و به انبال شور و هیجانو یا کمی خلاقیت در دکوراسیون منزل خود هستند توصیه می شود.

رنگ ها در طراحی دکوراسیون داخلی خانه یا محل کار از عناصر کلیدی هستند و به شما در طراحی یک دکوراسیون داخلی موفق کمک می کنند.

شما با استفاده صحیح از ترکیب رنگ ها می توانید از لحاظ بصری به فضای کوچک یا بزرگ، ارتفاع سقف کوتاه یا بلند، و حتی روحیه افراد ساکن در منزل یا محیط کار تاثیر مستقیم بگذارید.

معمولا در محیط های کوچک یا فضاهایی که ارتفاع سقف آنها کم است از رنگ ها یروشن استفاده می کنند اما در فضاهای بزگ و محیط هایی که ارتفاع سقف آنها زیاد است دست طراح برای طراحی باز است و بیشتر می تواند از ترکیب رنگ های روشن و تیره در طراحی دکوراسیون داخلی خود استفاده کند.

باید این نکته را در نظر داشت که استفاده از تعداد زیاد رنگها بخصوص در فضا و محیط های کوچک می تواند خانه یا محیط کار شلوغ و نا مرتبی برای شما درست کند.

رنگ های خنثی بهترین و راحت ترین روش برای دکوراسیون داخلی خانه ها هستند زیرا به سادگی با هر محیطی ترکیب شده و فضای هماهنگی را به وجود می آورند.

 

نکات پایانی

در نهایت شما باید تعادل بین انتخاب رنگ ها را در سراسر فضا و محیط به کار ببرید و قانون آن به صورت ۶۰ – ۳۰ – ۱۰ است.

۶۰% برای رنگ رولیه مثلا دیوارهای اصلی می باشد.

۳۰% برای رنگ های ثانویه مانند رنگ مبلمان یا پرده و یا فرش به کار می رود.

۱۰%  معمولا برای رنگ های مهیج و کوچک مانند گلدان یا کوسن یا عناصر کوچک مورد استفاده قرار می گیرد.

 

پروژه های مرتبط با این مقاله که توسط شرکت دکوطرح طرح انجام شده است:

 

برای مشاوره ی رایگان می توانید با شماره های ۰۹۱۲۲۴۶۰۰۸۹ | ۰۹۱۲۱۴۷۱۸۴۷ به طور مستقیم تماس بگیرید.

نظرات خود را برای ما بنویسید.

موفق باشید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۲ میانگین: ۴.۵]